Articfare Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Her skal vi diskutere temaet, er mennesker dyr og/eller kan vi se på mennesker som dyr. Er vi dyr som hunder, katter, elefanter og fugler, eller er vi en egen rase og hva heter denne? Begrunn svaret ditt og si hvorfor du mener mennesker er/ikke er dyr. Vi har høyere IQ enn andre dyr og vi bruker redskaper til å utføre ting med. Vi er mer "sosiale" (i og med at store ledere gjør livet til andre om til et helvette vil jeg egentlig utelukke sosialt), vi tenker på en annen måte, vi har flauhet (som andre dyr sikkert har) og vi utnytter sterke følelser som orgasme etc.. Jeg vil vurdere å få opp en poll her, men da vil jeg at folk begrunner svaret i tillegg og ikke bare stemmer. Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg regner meg selv for og være Homosapiens, altså ett høyt tenkende menneske.. Altså inget dyr, forskere har vell diskutert den i alle år? Lenke til kommentar
andir Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Mennesket (Homo sapiens sapiens*) tilhører familien menneskeaper, som er en underfamilie av primater, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Hunder (Canis lupus familiaris) tilhører familien hundedyr, som er en underfamilie av rovdyr, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Huskatten (Felis silvestris catus) tilhører familien små katter, som er en underfamilie av kattedyr, som er en underfamilie av rovdyr, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Ugla (Strigiformes) tilhører familien fugler, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Så ja, i den videste forstand er vi dyr. Det er vel et spørsmål om gruppering og definisjon. Er vi dyr på samme måte som hunder, katter og fugler er et dyr? Ja. *Pirk rettet opp. Endret 11. juni 2007 av andir Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Mennesket (Homo sapiens) tilhører familien menneskeaper, som er en underfamilie av primater, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Hunder (Canis lupus familiaris) tilhører familien hundedyr, som er en underfamilie av rovdyr, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Huskatten (Felis silvestris catus) tilhører familien små katter, som er en underfamilie av kattedyr, som er en underfamilie av rovdyr, som er en underfamilie av pattedyr, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Ugla (Strigiformes) tilhører familien fugler, som er en underfamilie av virveldyr, som er en underfamilie av dyr, som er en underfamilie av eukaryoter, som er en underfamilie av organismer. Så ja, i den videste forstand er vi dyr. Det er vel et spørsmål om gruppering og definisjon. Er vi dyr på samme måte som hunder, katter og fugler er et dyr? Ja. 8830732[/snapback] Enig! Vi er et produkt av den samme prosessen som alle andre dyr, nemlig evolusjon. Alt liv på jorden kan, i teorien, spores tilbake til en felles stamorganisme. En høyt utviklet hjerne gjør ikke at vi ikke lenger er dyr. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Er vi dyr som hunder, katter, elefanter og fugler, eller er vi en egen rase og hva heter denne? Vi er en egen art, Homo sapiens sapiens, akkurat som katter er en art og hunder er en annen. Innenfor artene har vi forskjellige raser. Mennesket er et dyr som altså kalles Homo sapiens sapiens. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) [pirkemodus] Menneske heter homo sapiens sapiens (menneske som vet det vet). [/pirkemodus] Etter min mening er menneske et dyr, ja. Edit: God damn, Pricks var før meg. Endret 11. juni 2007 av Okstad Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor er ikke mennesker dyr?.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Noen mennesker regnes ikke som dyr, men derimot som udyr. Dessverre vandrere det en del monsterbabes blandt oss også. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Om vi er dyr, blir et definisjonsspørsmål, så det synes jeg er litt meningsløst, men hvis vi heller snakker om hvem vi er i slekt med og hvem vi ligner, så må jeg nesten si, erfaringsmessig, at vi ligner på apekatter, ikke bare i utseende. jeg har under noen omstendigheter tenkt over, når noen ler, har du noen gang lyttet nøye etter på latteren til personen? Det høres helt normalt ut, ja, men du må virkelig sette seg inn i latteren, hvis du gjør det, så hører du at latteren faktisk er en rekke små og store ape-brøl. Bare lytt nøye etter, det er litt vanskelig å forklare det, men jeg er overbevisst om at når ei apekatt lager sånne små apebrøl etter hverandre, så er det latteren deres. :!: Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvorfor er ikke mennesker dyr?.. Fordi vi er så forbanna smarte, vi forstår matte, vi har svært utviklet språk, kan lage kunst, vi er oppmerksom på vår egen eksistens, vi har følelser og fordi Gud skapte jorden slik at vi kunne bo her. Mens alle dyra er bare organismer som vi kan mishandle og leke med som det passer oss. ARGH!! Blir så forbanna på slikt. Vi er såklart dyr vi også. Og vi er ikke så sykt unike som alle skal ha det til å være heller. Husker jeg så på Først & sist med Fredrik Skavland, hvor ei dame hadde studert diverse sosiale aspekter hos en flokk med kyr. Og fortale om de forskjellige rollene hver ku hadde. Og det var svært avanserte greier. Hva tror dere publikum gjorde? De satt å lo! "Haha, nei nå tuller hun. Kuer er jo bare dumme dyr som spiser gress og gir oss melk og godt kjøtt" Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 jeg mener vi er dyr men utvikla på vår måte. kan hende dyr også har god teknologi som ikke vi skjønner ikke akurat strøm men de finner nok på sine ting også. så jeg mener vi er dyr siden vi lever har mange ting som dyr har så ja vi er et dyr Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 "Haha, nei nå tuller hun. Kuer er jo bare dumme dyr som spiser gress og gir oss melk og godt kjøtt" 8838314[/snapback] Lenge leve almenn ignoranse og bedrevitenhet. Lenke til kommentar
andir Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det eksisterer et mentalt og ubevisst skille mellom mennesker og dyr blant almennheten, virker det som. Spesielt er vi flinke til å tillegge alle gode handlinger til vår "humane" side, og vonde handlinger til vår "dyriske" side. Hvorfor kan ikke gode handlinger, empati og moral være like mye dyriske som våre dårlige sider? Trådens boktips: Our Inner Ape: The Best and Worst of Human Nature. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Vi er den best utviklede arten som går på jorda. Det faktum at vi kan tenke hypotetisk og vurdere situasjoner som intet dyr kan gjør oss til den høyerestående arten og. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Det faktum at vi kan tenke hypotetisk8838548[/snapback] … innebærer, som jeg har nevnt i en annen tråd, en frihet som ikke andre dyr har. Det innebærer ansvar, og gjør oss dermed til noe annet enn (men fortsatt også noe av det samme som) alt annet liv her på Jorden. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Vi er den best utviklede arten som går på jorda. Det faktum at vi kan tenke hypotetisk og vurdere situasjoner som intet dyr kan gjør oss til den høyerestående arten og. 8838548[/snapback] Hvis vi setter det inn i ordtaket "Man er smart hvis man bruker kunnskapen sin på riktig måte", vil jeg ikke si at vi er de mest utviklede arten. Vi er kanskje den dummeste, siden vi bruker kunskapen vår for å starte kriger, tjene penger, eie ting, undertrykke andre mennesker,etc.. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hva er "riktig"? Hvorfor er det "galt" å eie ting, krige, undertrykke etc … ? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Vi er den best utviklede arten som går på jorda. Det faktum at vi kan tenke hypotetisk og vurdere situasjoner som intet dyr kan gjør oss til den høyerestående arten og. 8838548[/snapback] hvorfor er vi mer utviklet bare fordi vi kan tenke bedre enn andre dyr, best utviklete dyret er den som passer inn i naturen, overlever lenge uten å hærpe jorda. vi passer ikke inn i naturen, det vi kommer over ødlegger vi, vi har bare eksistert i noen hundretusen år i den formen vi er i i dag. så vi er ikke så fine, vi er også den eneste arten som fysisk kan utsette sin egen art og øddlegge jorda så ingen andre dyr kan leve her, så jeg vil ikke så vi er så bra, heller en evulosjnær feil. krokodiller har eksistert i ca. 200 millioner gjør nytte i naturen og er i balanse. så jeg vil si at krokodiller er et bedre dyr en mennesker sånn som vi er i dag, men mennesker har potensiale bare vi greier å ikke utslette oss selv og alle andre dyr, så kan vi bli mye mer Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 hvorfor er vi mer utviklet bare fordi vi kan tenke bedre enn andre dyr, best utviklete dyret er den som passer inn i naturen, overlever lenge uten å hærpe jorda. vi passer ikke inn i naturen, det vi kommer over ødlegger vi, vi har bare eksistert i noen hundretusen år i den formen vi er i i dag. så vi er ikke så fine, vi er også den eneste arten som fysisk kan utsette sin egen art og øddlegge jorda så ingen andre dyr kan leve her, så jeg vil ikke så vi er så bra, heller en evulosjnær feil. krokodiller har eksistert i ca. 200 millioner gjør nytte i naturen og er i balanse. så jeg vil si at krokodiller er et bedre dyr en mennesker sånn som vi er i dag, men mennesker har potensiale bare vi greier å ikke utslette oss selv og alle andre dyr, så kan vi bli mye mer 8888138[/snapback] Du har gal synsvinkel. Den best tilpassede (fittest) er ikke den som "ikke hærper jorda", men den som har makt og evne til å forplante seg, også på bekostning av andre. Vi mennesker er den totalt overlegne rasen i denne sak, ergo er vi best tilpasset. Vi kan utrydde alle andre arter og bringe genene våre videre, mens de andre artene må vike, og blir redusert til bare å fungere som midler for oss. Vi er altså overlegent best tilpasset naturen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 hvorfor er vi mer utviklet bare fordi vi kan tenke bedre enn andre dyr, best utviklete dyret er den som passer inn i naturen, overlever lenge uten å hærpe jorda. vi passer ikke inn i naturen, det vi kommer over ødlegger vi, vi har bare eksistert i noen hundretusen år i den formen vi er i i dag. så vi er ikke så fine, vi er også den eneste arten som fysisk kan utsette sin egen art og øddlegge jorda så ingen andre dyr kan leve her, så jeg vil ikke så vi er så bra, heller en evulosjnær feil. krokodiller har eksistert i ca. 200 millioner gjør nytte i naturen og er i balanse. så jeg vil si at krokodiller er et bedre dyr en mennesker sånn som vi er i dag, men mennesker har potensiale bare vi greier å ikke utslette oss selv og alle andre dyr, så kan vi bli mye mer 8888138[/snapback] Du har gal synsvinkel. Den best tilpassede (fittest) er ikke den som "ikke hærper jorda", men den som har makt og evne til å forplante seg, også på bekostning av andre. Vi mennesker er den totalt overlegne rasen i denne sak, ergo er vi best tilpasset. Vi kan utrydde alle andre arter og bringe genene våre videre, mens de andre artene må vike, og blir redusert til bare å fungere som midler for oss. Vi er altså overlegent best tilpasset naturen. 8888420[/snapback] og hva skjer når ALLE andre dyr er borte, jo ALT kolapser og vi dør også ut, og genene våre går ikke vidre, det er de som kan bringe genene sine videre i det lange løp som er best tilpasst og derfor det "beste" dyret, hvis mennsker forsivnner fra jorda skjer det ikke så mye, innen 100 år vil byer begynne å gro over og om 500 år er det ikke noe igjen av oss en noen betong byginger her og der. forsvinner alle insekter vil døde planter og dyr ikke forsinne og vi kommer til å vasse i søpper og jorda går dukken. forsvinner plangton i havet dør alle fisker og hav dyr ut. som på eller eller annen måte kommer til å på virke land dyr også, pr. i dag er mennsker bare en forstyrrende sak i naturen uten noe praktisk nytte, selv bakterier og virus har en nytt med å holde bestander nedi i et passende antall, det gjør ikke vi, vi bare utsletter dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå