jøgleren Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Det var smart Bra klokke også Lenke til kommentar
haalo Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 @lock: Finner mye som strider mot det du sier om at langkjøring er mest effektivt. Jeg ville vært litt mindre bastant. Selv foretrekker jeg lange joggeturer, da det ikke er noe særlig smertefullt, og det gir meg tid til å tenke (les: litt herlig av og til). Men jeg føler at jeg får bedre resultater av korte og eksplosive økter (les: smertefullt ). Lenke til kommentar
jøgleren Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 @lock:Finner mye som strider mot det du sier om at langkjøring er mest effektivt. Jeg ville vært litt mindre bastant. Selv foretrekker jeg lange joggeturer, da det ikke er noe særlig smertefullt, og det gir meg tid til å tenke (les: litt herlig av og til). Men jeg føler at jeg får bedre resultater av korte og eksplosive økter (les: smertefullt ). 9086097[/snapback] Tenker du på å forbrenne fett da? Det kan godt være litt individuelt. Men husker at jeg har lest det. Skal se om jeg finner artikkelen. Logisk sett vil kroppen i i hvertfall forbrenne mest fett hvis du utfører lengre "rolige" joggeturer, altså i snakke tempo(140-160 puls). Tenk deg..Når du trener eksplosivt trener du muskler i større grad. Når du trener mer langkjøring blir du seiger og forbrenner mer fett. Du ser jo det på langdistanse løpere og syklister. Men jeg skal som sagt se om jeg finner dokumentasjon Lenke til kommentar
jøgleren Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg brukte 2sec på å finne noen artikkler som bekrefter mitt syn på fettforbrenning, se her http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/07/345337.html http://www.trim.no/pub/art.php?id=184 egg merke til hva som står: Lav-intensitetstrening! Endret 16. juli 2007 av Lock Lenke til kommentar
synsing Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg brukte 2sec på å finne noen artikkler som bekrefter mitt syn på fettforbrenning, se her http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/07/345337.html http://www.trim.no/pub/art.php?id=184 egg merke til hva som står: Lav-intensitetstrening! 9086203[/snapback] Leste du i det hele tatt dagbladet-artikkelen? Hvis ikke foreslår jeg at du gjør det, for du har misforstått litt. "Betyr dette da at man bør trene på lav intensitet for å forbrenne mest mulig fett? Svaret er NEI og eksempelet under illustrerer hvorfor." Lenke til kommentar
jøgleren Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg brukte 2sec på å finne noen artikkler som bekrefter mitt syn på fettforbrenning, se her http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/07/345337.html http://www.trim.no/pub/art.php?id=184 egg merke til hva som står: Lav-intensitetstrening! 9086203[/snapback] Leste du i det hele tatt dagbladet-artikkelen? Hvis ikke foreslår jeg at du gjør det, for du har misforstått litt. "Betyr dette da at man bør trene på lav intensitet for å forbrenne mest mulig fett? Svaret er NEI og eksempelet under illustrerer hvorfor." 9088768[/snapback] Ikke nødvendigsvis, men det kommer an på hvor godt trent du er. Men for gjennomsnittmenneske på forumet her tror jeg at lav intensitet (140-160 puls) er lurest. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Fettforbrenningen over et 24-timers perpektiv jevner seg ut uansett. Det har mao lite å si om du trener høyintensitet, lavintensitet, på tom mage, på kvelden eller whatever. (Les linken jeg postet på forrige side.) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Grunnen til at GK er effektivt er at når man trener intervall med høyintensitet (som GK eller styrketrening) så vil kroppen sette i gang en prosess der den frigir mye fettsyrer. Under den hlye intesisteten så vil man bruke av de raske energilagerene, men når treningsøkten er over og kroppen ikke trenger så rask energitilgang vil den benytte seg av fettsyrene som nå er tigjengelig i størregrad enn om man hadde gjennomført en lavintensitetsøkt. Det er også slik at intervalltrening har vist seg å være effektiv med hensyn på kondisjonene og jo bedre kondisjon man har jo mer fett vil kroppen forbrenne under dagens rolige perioder. Men den mest effektive trenginen er uansett den man klarer å gjennomføre.Dersom man er dårlgi trent og ikke og ikke spesielt rask i kroppen kan man være lite mortivert til å spurte og da kan en lengere rolig økt være mer effektiv, siden laternativet ofte blira t man lar være. Men så er det jo også slik at om man er dårlig form ser man mye raskere resultater om man klarer å presse seg selv litt. Personlig sliter jeg med motivasjonen for å starte en GK økt og også å gjennomføre den. Men gud å deilig det er når jeg presser meg selv til å gjøre det. Lenke til kommentar
jøgleren Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Grunnen til at GK er effektivt er at når man trener intervall med høyintensitet (som GK eller styrketrening) så vil kroppen sette i gang en prosess der den frigir mye fettsyrer. Under den hlye intesisteten så vil man bruke av de raske energilagerene, men når treningsøkten er over og kroppen ikke trenger så rask energitilgang vil den benytte seg av fettsyrene som nå er tigjengelig i størregrad enn om man hadde gjennomført en lavintensitetsøkt. Det er også slik at intervalltrening har vist seg å være effektiv med hensyn på kondisjonene og jo bedre kondisjon man har jo mer fett vil kroppen forbrenne under dagens rolige perioder. Men den mest effektive trenginen er uansett den man klarer å gjennomføre.Dersom man er dårlgi trent og ikke og ikke spesielt rask i kroppen kan man være lite mortivert til å spurte og da kan en lengere rolig økt være mer effektiv, siden laternativet ofte blira t man lar være. Men så er det jo også slik at om man er dårlig form ser man mye raskere resultater om man klarer å presse seg selv litt. Personlig sliter jeg med motivasjonen for å starte en GK økt og også å gjennomføre den. Men gud å deilig det er når jeg presser meg selv til å gjøre det. 9089249[/snapback] Hehe stå på! Men ser ikke vitsen å bedrive GK forsatt. Har prøvd begge deler. Er vel bedre enn gj.snitt trent. Har hatt best resultat med jogging/løping. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Og hvor lenge har du bedrevet GK? Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Prøvde ut det programmet sist uke. Det var helt forjævlig tungt (oppkasten var rett rundt hjørnet). Med mindre trådstarter har litt treningserfaring vil jeg ikke anbefale det, da det lett fører til belastingsskader. Det er for øvrig ikke laget med tanke på overvektige, men for de som vil til det neste sykt lave nivået i fettprosent. 8847503[/snapback] Hvordan blei resultatet? Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Har et spørsmål angående GK. Er dette lurt og kjøre etter en økt med styrketrening? Og har dere noen tips hvordan man utfører dette på et treningstudio? Bare speede opp kardioen til at hastigheten gir høy intensitet og hoppe av og på etter den tiden man skal løpe? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 ville ikke anbefalt å kjøre GK etter enstyrkeøkt. Da er det bedre å kjøre en rolig økt på tredemølla. GK utnytter mange av de samme prinsippene som man har ved en styrkeøkt. Høy intensitet i korte intervaller. Selvom man benytter seg primært av glykogen ved den høye intensiteten setter kroppen i gang og frigjør masse fettsyrer som tilgjengelig energi. Det er dette som fører til at man har høy fettforbrenning etter GK eller styrketrening. Det er også derfor det er viktig at disse øktene ikke er for lange i varighet; da bil man begynne å tære muskler i stede. Tren heller rolig kardio de dagene du har styrketrening og kardio-intervall dagene i mellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå