arehsan Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg har en merkelig linsefeil på mitt canon 17-40mm L objektiv. Som dere ser på vedlagte bilde er det en lys sirkelform tvers over midten av bildet. Den forekommer på nesten alle bilder, men spesielt tydelig er den i sollys. På dette bildet er solen ca 30 grader til venstre for kameraet. Er det noen som har en god forklaring på dette? Kan det fikses? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Du bruker ikke filter? Hvis ikke er det jo en feil som du må få fiksa på garantien (om ikke det skyldes slag/skade). www.serviceproffen.no Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Der sa du noe. skal teste uten uv-filter i morgen.. Har et helt standard Hoya filter (står kun "hoya 77mm uv" på det). Bør kanskje investere i et nytt av høyere kvalitet. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Er nok filteret som er problemet da. Du som har såpass objektiv burde da vite at Filter er ofte en begrensing! Enten ta av filteret, eller finn et som passer bedre til ditt objektiv! Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet. Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre. Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys. edit: her er et enda tydeligere bilde av fenomenet: Endret 11. juni 2007 av Ritz Lenke til kommentar
zorry Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet. Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre.Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys. 8833601[/snapback] Tror dette kan være lukkerfeil. Det skal gi slike resultater såvidt jeg har lest. Hvis ikke lukkergardinene beveger seg jevnt over sensor vil resultatet kunne bli slik som dette. Bør være en garantisak medmindre du har tatt mer enn 100000 bilder med kameraet? Endret 11. juni 2007 av zorry Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Samme resultat uten filter, men fikk lånt meg et annet objektiv i dag, og det er samme greia der, så da er det altså kameraet, et 30D, som er problemet. Jeg har også nylig renset sensoren uten at det ble bedre.Jeg bør kanskje legge til at lyset har samme form og plassering uansett hvor sola er i forhold til kameraet, men blir tydeligere når jeg tar bilde i motlys. 8833601[/snapback] Tror dette kan være lukkerfeil. Det skal gi slike resultater såvidt jeg har lest. Hvis ikke lukkergardinene beveger seg jevnt over sensor vil resultatet kunne bli slik som dette. Bør være en garantisak medmindre du har tatt mer enn 100000 bilder med kameraet? 8833669[/snapback] Skal aldri si aldri, men siden gardinene går vertikalt og ikke horisontalt kan jeg ikke helt forestille meg hvordan lukkeren kan forårsake dette. Uansett - få sendt inn kameraet for rep (på Canons eller din regning alt ettersom..) Lenke til kommentar
zorry Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Skal aldri si aldri, men siden gardinene går vertikalt og ikke horisontalt kan jeg ikke helt forestille meg hvordan lukkeren kan forårsake dette. Uansett - få sendt inn kameraet for rep (på Canons eller din regning alt ettersom..) 8833730[/snapback] Visste jeg hadde lest om dette et sted før: En annen tråd... Kristallo skrev dette i den tråden: "Det ser ut til å være et typisk eksempel på at lukkeren er skadet. Lukkerne til Canon er hengslet på den ene siden og svinger i en bue over bildet." Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Visste jeg hadde lest om dette et sted før: Ja, det så kjent ut :o) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ja der var det ikke mye tvil. Blåkopi av problemet til Ritz her Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Takk for hjelpen folkens. Da er det bare å sende kameraet til reparasjon virker det som. Noen som har erfaring med reparasjon hos canon? Pleier det ta lang tid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå