Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det skjermkortet som synger på siste verset?

Anbefalte innlegg

I dag fyrte jeg opp Far Cry for første gang på "hundre år". Har siden forrige gang byttet ut grafikkortet (satt inn et ATi Radeon 9800pro) og lagt på litt ekstra ram, så jeg fyrte settingsa opp på high og litt AA, og det gikk faktisk flytende, tatt specs'a i betraktning.

Etter litt over én time får jeg noe helt sykt med artifacts i spillet. Kunne minne om et kaleidoskop. Tenkte ikke så mye over det, annet enn at jeg fikk sette ned grafikkinnstilningene. Gikk ut til desktop, hvor det så helt jævlig ut, og restarta.

Så fremdeles grusomt ut, så jeg reinstallerte driverne i håp om at det skulle funke. Joda, ingen artifacts! Hurra! - Men, gleden var kortvarig. Gikk inn på CS:Source for å teste, og joda, artifactsa kom tilbake i stor stil.

Har ikke noe temperaturmåler på kortet, men det kjentes ikke unormalt varmt ut. Er heller ikke noe i veien med kjølinga. Resten av skranglekassa lå forresten på normal temperatur.

Er grafikkortet nå FUBAR, og dømt til de evige jaktmarkene på søppeldynga, eller kan det finnes en løsning? Har planer om kjøp av ny pc, men dette skjer ikke før etter sommerferien.

Bilder (er ikke slik hele tiden, om jeg ikke kjører noen spill ser det normalt ut, bare med små prikker rundt om kring):

Edit:

Specs (tatt fra profilen min):

Barton AMD Athlon 2500+ xp

Powercolor ATi Radeon 9800PRO

2x 512mb Kingston Value Ram

Et lite AOpen Micro ATX hk

120GB harddisk som jeg ikke aner navnet på

post-48778-1181503804_thumb.jpg

post-48778-1181503822_thumb.jpg

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt sånne problemer med den gamle pc selv, trengte bare å skru av pcen. Da mener jeg å ta ut stikk kontakten av psu'en og fjerne all strøm fra pcen. Etter det funket det helt fint igjen..

8829750[/snapback]

Ja, det hender av og til at det er så lite som skal til..

Har også vært situasjoner der det bare er å demontere hele pc'n og montere den igjen... :)

Lenke til kommentar

Radeon 9800 PRO sjit? Neida ;). Er et kongekort det selv om det er litt gammelt.

Jeg fikk også endel artifacts i FarCry for et par år siden da jeg fremdeles hadde 9800PRO. Men det var midt på dagen inne i en svett hybel med x antall maskiner og minst 35 grader i lufta. Det var skjermkortet som ikke ville henge helt med i svingene, men når det fikk avkjølt seg litt og jeg fikk satt på ordentlig kjøling, så funka det kortet krute godt helt til jeg bytta det ut med et "litt" bedre kort som jeg vant i en konkurranse et år senere :).

Lenke til kommentar

Hvis du bytter kjøling, pass på å rense godt med isoprobanol / teknisk sprit. Har du skit eller fettmerker på kjernen eller ribba får du merkbart dårligere kjølig.

Har hatt et par skjermkort som har feilet, og Radeon 9700pro fiksa jeg med ny kjøling. Et gammelt GeForce-kort hadde en annen type feil, så det døde selv etter rens og forbedret kjøing.

Lenke til kommentar

Vel, tviler på at det hjelper, men hvis du gidder kan du prøve å kjøre rambrikkene på skjermkortet bedre (aka, hvis de ikke har kjøling i det hele tatt, smekk på noe); dette ser da ganske enkelt ut som korruptert minne.

... Eller en RAMDAC som sier godnatt.

Lenke til kommentar

Du sier at du har byttet kjøler? Eller opfatter jeg deg feil?

Når jeg hadde et Radeon 9800 Pro så byttet jeg etter en stund kjøler. Etter 30 minutter med spilling fikk jeg artifacts, selv om kjøleren ikke kjentes spesielt varm ut, så jeg demonterte den og satte den på igjen, og da fungerte det som bare det. Kjøleren selv ble merkbart varmere også, så den satt helt klart ikke ordentlig på.

Kanskje noe å prøve, om du har byttet kjøler, vel og merke.

EDIT: Skrivefeil. sukk.

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Du sier at du har byttet kjøler? Eller opfatter jeg deg feil?

Når jeg hadde et Radeon 9800 Pro så byttet jeg etter en stund kjøler. Etter 30 minutter med spilling fikk jeg artifacts, selv om kjøleren ikke kjentes spesielt varm ut, så jeg demonterte den og satte den på igjen, og da fungerte det som bare det. Kjøleren selv ble merkbart varmere også, så den satt helt klart ikke ordentlig på.

Kanskje noe å prøve, om du har byttet kjøler, vel og merke.

EDIT: Skrivefeil. sukk.

8831063[/snapback]

Kjølern ble bytta for en god stund siden, da den gamle kjølevifta bråkte som et uvær og lagde ulyder. Mener at den sitter ordentlig på, rensa først med noe rødsprit og greier, og kortet har funket utmerket helt til i går.

Skal ta et 'dykk i arkivet nå' og ta ut kortet. Får leve på den interne driten i hovedkortet inntil videre :!:

Edit: Jepp, da er det i allefall sikkert at det var grafikkortet det var noe galt med, får ikke artifacts med det interne i allefall i desktop.

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...