Gå til innhold

Hvor stor PC trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Har et mini DV kamera og Pinnacle studio 8. Problemet er at bildet/filmen hakker såpass mye at det ikke er mulig å bruke programmet.

Er PC'n min for liten?

Jeg har en Pentium3 0,7 Giga prossesor, 448 RAM, G-force4 64 MB skjermkort.

Hva bør jeg i så fall gjøre. Billigst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din er liten, men ikke for liten. Jeg har selv kjørt studio 7 på en celeron 500, 512mb minne og det gikk helt fint. Nå bruker jeg studio 8 på en P4 2,4, som selvsagt går fint det også.

Det er mange faktorer som gjør at det hakker når du bruker programmet. Cpu er svak, overføringshastighet til hdd, hastighet på minne, en rotete og treg windows partisjon (kanskje på tide med en formatering? ), osv....

Det du kan gjøre, om du ikke gjør det allerede, er å "laste" inn og redigere filmen i preview kvalitet. Da vil du lette arbeidet til maskinen betraktelig når du jobber med redigeringen. Når filmen er ferdig redigert, og klar til compliering, henter maskinen filmen inn på nytt i dv kvalitet og compilerer den.

Lenke til kommentar

Er vel sikkert på tide med en opprydding her ja.

Men hva med disse overføringshastighetene du skriver om. Er det noe jeg kan forbedre på en enkel måte?

Kan det ha noe med skjermkortet å gjøre? Innstillinger? Driverne skal være i orden tror jeg.

Lenke til kommentar

En enkel måte du kan sjekke overføringshastigheten til systemet ditt (dette beskriver da hvor mye data maskinen klarer å skrive/lese pr sekund) er å åpne studio 8, trykke på [setup] => [Capture source]. Da får du opp en rute, nedert i høyre hjørne er det en knapp [Test data rate]. Trykk på denne :)

Da vil du få ut to tall som sier hvor mye data som kan skrives/leses pr sekund. På min maskin får jeg i overkant av 31000kb/s på skrive/lese. Hvis dine tall kommer rundt 15-20000 i allefall, så bør det holde i massevis.

Jeg kan med 100% sikkerhet påstå at det ikke er grafikk kortet ditt som er problemet. Tror nok heller det er cpu som ikke klarer med alt. Sjekk at du redigerer film i preview kvalitet. Da bør det ikke hakke.

Hvis du vil prøve å oppgradere noe, uten at det skal koste skjorta, så kan du jo bytte hk og cpu. Finn et hk som bruker samme minne som du har nå, da sparar du mye penger bare dær. Du bør klara å finne et hk og cpu som vil funke, fra rundt 1000-1200kr. Litt avhengig hvor kravstor man er.

Lenke til kommentar

[start] => [Kontrollpanel] => [system] => [Maskinvare] => [Enhetsbehandling] => [iDE ATA/ATAPI-kontrollere] => [Primær IDE-kanal] (Høyreklikk, velg egenskaper) => [Avanserte egenskaper] => [Overføringsmodus: Velg "DMA hvis tilgjengelig"]

Det samme kan du gjøre på [sekundær IDE-kanal]

Dette kan fungere, men du burde muligens bytte disk, og da til en med 7200 opm.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Studio 7 på en pentium III 450 Mhz, 128 Mb ram og 13 gig HD. Det gik akkurat. OS: XP.

Oppgraderte til AMD 900 (den hadde jeg fra før), WD 120Gig, 512 Mb SD ram og et micro atx hovedkort med onboard lyd og skjerm. Dette ble en veldig billig oppgadering.

AMD 900: ___________200

HK med skjerm/ lyd __ 600

HD:_______________ 1600

Ram_______________ 500

Tilsammen__________2700

+ kjøling og Ultra ATA 100 kabel. 8) Prutes med!

MVH Øyvind

Lenke til kommentar

Den sto på DMA, men under står det "gjeldende overføringsmodus" Den står på PIO-modus. Den får jeg ikke forandret.

Kanskje jeg trenger en ny harddisk. Jeg kjører nå to stk. En 10Giga og en 40Giga. Begge er 2-3 år gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...