Gå til innhold

trenger hjelp til trenings-program

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er en gutt på 15 år som trenger tips til treningsprogram for uka.

jeg har benkpress å manualer hjemme av utstyr. jeg har drive med all slags idrett opp igjenom åra men sluttet med allt. nå skal jeg bli stor å sterk og trenger hjelp.

har trent passivt i eit par måneder nå. målet mitt er å se sjikkeli bra ut til sommeren men også fortsette med det resten av året. jeg jogger 4,7kilometers løype ca 3 ganger i uka. jeg spiser ikke så veldig mye men spiser sunt ;)

så jeg trenger eit opplegg med hva jeg skal spise for dagen, hvilke øvelser til hvilke dager, hvor mange av dem å sånn. trenger eit system som jeg kan følge visst ikke blir det bare halvhjertet hver gang. når jeg har trent seriøst i noen måneder kan det være greit å bruke kosttilskudd? eventuelt kreatin pulver ?som jeg har sett brodern hadde stor framgang med

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye veier du, og ca hvor mye spiser du?

Hvordan har du trent hittil? For man blir ikke så svær av bare benkpress. Man må jo trene resten av kroppen også, noe jeg regner med du har tenkt til?

8828263[/snapback]

jeg veier ca 50kg (en liten kar ja).

sånn som jeg har trent før:

mage(sit-ups)

bryst(benkpress)

biceps(brukt benkpress-stanga samt manualer)

triceps(brukt stanga igjen, tatt den bak hode å dradd den opp)

lår(på enden av benken er det eit apparat der jeg løfter beina)

rygg(der har jeg egentli ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det, har brukt å legge meg ned på magen å løfte bein å armer diagonalt på en måte)

kondisjon(løping)

det her har jeg gjort annenhver dag noen ganger hver dag i noen måneder nå. tar mellom 45-50kg i benkpress nå. biceps tar jeg nett under 30kg.

takker for svar :)

EDIT:

frokost: 1-2brødskiver med leverpostei og agurk eller kinakol skinke og tomat.

lunsj: 2-3brødskiver med syltetøy på(noen ganger blir det bare to yoghurten grunnet dårlig tid til nistesmøring. )

etter skolen: så spiser jeg en bolle og to eller en brødskive

middag : det som mamma lager :D

litt frukt før å etter trening her mellom middag å kvelds

kvelds: noen brødskiver igjen .

Endret av drugis
Lenke til kommentar

Du trenger noen håndfaste mål. Hva vil du med treningen? Bli større? Sterkere? Gå ned i vekt?

Kostholdet ditt er ikke av det beste. For mye brød og for lite kjøtt. Men er vel blitt litt sånn i Norge, vi spiser jævlig med brød, selv om det egentlig ikke er så bra. Du får i deg alt for lite proteiner uansett hva du trener, det kan jeg si.

Få i deg mer proteinrik mat (kjøtt, tunfisk, mager kesam, cottage cheese +++).

Lenke til kommentar
Du trenger noen håndfaste mål. Hva vil du med treningen? Bli større? Sterkere? Gå ned i vekt?

Kostholdet ditt er ikke av det beste. For mye brød og for lite kjøtt. Men er vel blitt litt sånn i Norge, vi spiser jævlig med brød, selv om det egentlig ikke er så bra. Du får i deg alt for lite proteiner uansett hva du trener, det kan jeg si.

Få i deg mer proteinrik mat (kjøtt, tunfisk, mager kesam, cottage cheese +++).

8833304[/snapback]

målet mitt med treninga er å bli mye større å sterkere. så skal jeg droppe eit skivemåltid til fordel for ost, kesam å tunfisk :( ?? hvilket måltid blir dette da.

Lenke til kommentar

Du bør bytte ut flest mulig skivemåltid. Om du er avhengig av å spise skiver tidlig på dag, til frokost og på skolen f.eks. er ikke det så ille. Jeg ville dog prøvd å begynt å spise havregryn til frokost istedenfor. Mye mer næring i, og du blir mye mettere av det. Det smaker godt også. Om du ikke liker vanlig havregryn med vann/melk i kan du prøve å blande det med yoghurt og kaste oppi noen rosiner. Senere på dagen bør du prøve å styre unna karbohydrater pga. det lett blir omdannet til fett når du sover. Til kvelds passer det bra med en boks tunfisk og litt nøtter, f.eks. Mulighetene er utallige.

Det du ikke har spesifisert her er måltid etter trening - ett av de viktigste. Da vil du ha raske karbohydrater for å fylle opp igjen glukoselagerene, samt proteiner. En god kilde til dette kan f.eks. være en halv boks kesam med godt med rosiner i, blandet med fun light saft (smaker yoghurt med en litt annen konsistens). Bare ett forslag.

Lenke til kommentar

har pleid å tatt meg ei banan å litt drikke kanskje ei skive etter trening. liker absolutt ikke kesam, ikke rosiner heller, cottage cheese fungerer heller dårlig.

EDIT: innlegg nr 900 :D

Endret av drugis
Lenke til kommentar
RYP.

Her har du begge deler :)

8844670[/snapback]

har nå lest litt i den og lurer på om jeg skal begjynne på den oppvarmings-fasen? jeg driver jo å trener med min MR10 som di beskrev det. skal jeg altså gå tilbake i trenings-fasen min eller fortsette etter den innkjørings-fasen?

EDIT: noen av dere som har erfaring med det programmet? det virka litt mer sånn fitness aktig.

Endret av drugis
Lenke til kommentar

Jeg og mange andre har hatt gode resultater med RYP. Et supert program i mine øyne, hvertfall for nybegynnere og litt viderekomne. Som det står i programmet tar du en ukes fri og så starter opp.

Du må vite din 10RM for hver øvelse (gå på tn.no for å finne alternative øvelser hvis du ikke har utstyr som f.eks nedtrekksmaskin) og skriv inn 10RM i kalkulatoren på tn.no. Så er det bare å følge programmet du får frem. :) Alt står i heftet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Start med Crossfit! se www.crossfit.com

Hardt effektivt treningsprogram som er mye brukt av spesialstyrker i forsvar og politi, brannvesen og kamsportutøvere.

Søk på Crossfit på Google og se tråder i Kampforum, samt på diskusjon.no.

Jeg kan, dersom du følger programmet, love deg at du kommer til å bli en knallsterk smidig og spenstig kar. Jeg skulle ønske JEG kunne startet CF som 15-åring.

http://www.fayobserver.com/article?id=249629 :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...