tjalla Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Nett no er eg djupt fascinert av Otis Reddings konsert på Monterey-festivalen i 1967. Otis Redding i Monterey, del 1: Shake, Respect, I've Been Loving You Too Long (to Stop Now) Otis Redding i Monterey, del 2: Satisfaction, Try a Little Tenderness (Eller kjøp dobbelt-CD-en "Dreams to Remember: The Otis Redding Anthology", der denne konserten er til slutt på CD 2.) Ikkje berre har Otis Redding ein voldsom energi her (høyr kor andpusten han er når han pratar mellom songane!), men backingbandet (The MG's) er òg i storslag. Redding var visstnok nervøs før møtet med hippiepublikummet i Monterey, det var jo ikkje akkurat heimebane for ein svart soulartist. Kanskje var publikum òg usikre i starten, men det går ikkje lang tid før stemninga er i taket. Eg oppdagar nye høgdepunkt for kvar gjennomhøyring. Følg med på bassen på "Respect", eller høyr korleis Otis drar med seg publikum på "I've Been Loving You Too Long" (do it just one more time!). Få med deg korleis den vare "Try a Little Tenderness" avsluttar konserten med å gå over i eit intenst klimaks. Enig enig. Kan forøvrig anbefale alle å skaffe D.A Pennebakers rockumentary/dokumentar om Montery-festivalen. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Sjekk ut denne herlige soul-låta: Se filmen hos Youtube Den er med på Grand Theft Auto IV. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Minnie Riperton. Døde dessverre altfor tidlig. Lenke til kommentar
hessel Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Vi kommer ikke utenom disse: - Tower of Power - Earth, Wind & Fire - Kool & The Gang Sykt bra band alle tre, med elementer av både soul, funk og jazz. Tower of Power har en av verdens mest berømte blåserekker. Sjekk disse ut på Youtube! Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Vi kommer ikke utenom disse: - Tower of Power - Earth, Wind & Fire - Kool & The Gang Sykt bra band alle tre, med elementer av både soul, funk og jazz. Tower of Power har en av verdens mest berømte blåserekker. Sjekk disse ut på Youtube! ToP har også en berømt funkbassist ved navn Francis Pocco Prestia med et særpreg Lenke til kommentar
Thend Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Soul-legenden Isaac Hayes døde i dag, 65 år gammel. http://edition.cnn.com/2008/SHOWBIZ/Music/08/10/hayes.obit/ Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Får anbefale to ganske kjente klassikere av The Isley Brothers, da: Between the Sheets Footsteps in the Dark Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Åh dette er tråden sin det. To låter det har gått alt for mye av i det siste. Jamiroquai - Dont give hate a chance Se filmen hos Youtube Amp fiddler - Faith Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Å herremann så bra Bootsy Collins - Stretchin´out Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 D'angelo - Brown sugar Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Soul/funk er herlig og får meg i godt humør! Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Kommer ikke utenom Kool & the Gang når jeg tenker på Soul og Funk, egentlig så er jeg veldig fersk innen sjangeren. Samme gjelder også legender som Gaye, King og Brown. I enkelte tilfeller kan det bli litt for ''cheesy'' innen denne sjangeren, så liker helst enkeltsanger av samtlige artister. I hiphopen blir det, som mange kanskje vet (Thendrup), brukt mye samplemateriale fra denne sjangeren. Kan f.eks. nevne Donald Byrd, Brown og Kool som det har blitt samplet av. Dette er grunnen til at jeg graver i Soulen nå. Soul og Funk er så godmusikk. Nattas tips: Kool & the Gang - Winter Sadness. Finner den dessverre ikke på Youtube, men denne sangen passer utrolig bra i disse tider. En favoritt fra The Isley Brothers er forresten Groove With You, som tittelen tilsier, en jækla groovy og chill beat det bare er å nyte. Om sommeren er det bare å dra frem Summer Madness. Ord kan ikke beskrive denne sangen. RIP Brown, RIP Riperton, RIP Hayes. Endret 4. januar 2009 av Onyx Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Utrolig kul fyr. Groovy og chill sang. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jammer Move On Up av Curtis Mayfield i skrivende stund. Herlig! Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Ingen som har noe mer å tilføye? Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Jo! Hadde helt glemt ut denne. På denne lange tiden har jeg nytt mye funk og soul, og oppdaget nye herligheter. Her har dere en: Billy Preston er RÅ! Synd at han er død, men anbefaler dere å høre på ham. Utrolig mye god soul. Mye av det er kanskje litt kristendoms-propaganda, men det driter jeg i. Er musikken og stemningen som betyr noe for meg. Og så er afroen hans rå også. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Herlig! Afroen hans er så klart av den stereotypiske sorten. Ellers kom jeg over denne særs funky låta her som virkelig sparker fra seg: Se filmen hos Youtube Kom med mer, om du har! Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Denne tråden hadde jeg glemt og den må holdes i live! Postet denne her i en annen tråd forleden, men jeg får ikke nok av den ... Kompet er Epic! Se filmen hos Youtube Victor wooten - Bass tibute. I mitt neste liv skal jeg være afroamerikaner og spille bass! Earth, Wind and fire - In the stone. For min del kanskje tidenes låt. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Kan vell smelle opp noen silke-glatte tracks selv. Se filmen hos Youtube Se filmen hos Youtube Se filmen hos Youtube Se filmen hos Youtube Noe av dette er vel litt mer spesiell funk, men liker det veldig godt selv. Endret 8. november 2009 av Cpt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå