Gå til innhold

Hårvekst- åssen vet håret at det må vokse(^^,)

Anbefalte innlegg

Detter er noe jeg har lurt på ganske lenge og har ikke fått noe svar. Hvis jeg klipper ca 3mm av øyevippene min, så vokser dem jo ut igjen til den lengden dem var og så stopper dem å vokse. Men åssen i h******* vet "hårene" det? En ting er at dem kansje har føleser som merker når håret blir klippet men åssen vet "håret" hvor mye jeg klippet av liksom hvordan vet håret at jeg klippet 1.5 mm eller 4mm??

OBS: vet ikke åssen emne jeg skule poste det i men det er jo en slags filosofi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bestemt i genene dine, akkurat som lengden på kroppen din...?

8827152[/snapback]

Så hvis du kapper av deg bena så vokser dem ut igjen? :p

8829290[/snapback]

Nei(åpenlyst), han tenker på hvor høy personer blir. Du visste nok dette, men det er ikke slik at jeg ikke hadde tid til å svare på spørsmålet... ^^

Lenke til kommentar

Hårene (på hodet) vokser uansett hvor langt de er. De stopper bare åvokse når du blir eldre. Det har ingenting med hvor langt håret er. De som har veldig langt hår har spart veldig lenge og har gener til at håret vokser relativt fort.

Annet kroppshårvet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hår bestemmer ikke hvor langt det skal vokse.

Men hår har forskjellig levetid avhengig av hvor på kroppen det befinner seg.

Håret på hodet har laang levetid og kan derfor bli svært langt.

Mens øyenvippene/brynene har kort levetid og opplever derfor ikke å bli så langt før det dør (kan man si det) og faller av.

Og som nevnt er genetikk viktig for hvor fort håret skal vokse og utseendet på håret. Jeg mener også å ha lest at testosteron er hovedårsaken til skallethet og kan påvirke folk helt ned i pubertetsalderen. Selv kjenner jeg en på 18 som har måne. Devin Townsend-style.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp, som Appelsinkrokan sier, så har hår en viss levetid. Selv om man ikke merker det alltid, så mister man hundrevis av hår hele tiden. Håret vokser altså til en fast lengde før det detter av. For øyenbryn skjer dette mye raskere enn for hodehår, og de blir følgelig ikke så lange. Når du klipper av 4 mm av et øyenbrynshår, vil det ikke vokse helt ut igjen. Det vil da vokse til 4 mm kortere enn de andre hårene, så faller det av. Det dannes heldigvis hele tiden nye hår, som er årsaken til at man (som regel) ikke merker at man mister noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...