Spook Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Jeg skal med det aller første bygge en ny PC og dette blir min første PC med vannkjøling. Jeg orker ikke tanken på eksterne radiatorer så det blir en alt i ett løsning. Jeg skal anskaffe blant annet følgende: Kabinett: Thermaltake Kandalf LCS m/innebygget vannkjøling (trippel rad) Intel Quad Q6600 Thermaltake Aqua RX UFO CPU vannblokk Ekstra 120 mm rad 2 stk 8800GTX 2 stk Thermaltake TMG ND4 8800GTX GPU vannblokker Jeg har lite (les ingen) erfaring med vannkjøling fra tidligere så jeg er ute etter tips om hvordan få best mulig ut av vannkjølingen. En god regel er vel å ha de "kjøligeste" komponentene først i loopen. Hvilke av disse konfigurasjonene vil gi best kjøling? 1) trippel rad -- CPU -- 8800GTX -- singel rad -- 8800GTX -- vanntank -- pumpe 2) trippel rad -- CPU -- singel rad -- splitter 1>2 -- 2x8800GTX (parallell) -- splitter 2>1 -- vanntank -- pumpe Eller er det andre konfigurasjoner som vil yte bedre? Det virker uansett fornuftig for meg å legge den ene rad'en i loopen mellom CPU og GPU i stedet for å la alle radiatorene være til slutt i loopen. Er det noen der ute som har kvalifiserte meninger om dette Endret 10. juni 2007 av Spook Lenke til kommentar
drbo Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jeg har kjørt Tt Kandalf LCS i noe tid med gode erfaringer (riktignok med Swiftech CPU blokk). Kabinettet er stort og rommelig, og jeg er svært fornøy med plasseringen av radiatoren. Radiatorene er brukbar, med lav motstand og grei ytelse. Du får svært mye for pengene. Når det gjelder loop, så tror jeg alternativ 2 vil være OK, med 120 mm rad etter CPU. Jeg er ikke bare begreistret for splitt, da du kan risikere at den ene GPUen får mye mer vann enn den andre, dersom det skulle oppstå problemer i kjølekretsen. Med såpass heftige komponeter som Quad og 2x8800, ville jeg også vurdert andre blokker enn Tt sine. Dersom du er opptatt av støy, så ville jeg definitift vurdert andre blokker, da Tt sine kjøleblokker for 8800 er en blanding av luft og vannkjøling. Så mitt råd er Tt Kandalf LCS + 120 mm etter CPU, og kanskje alternative vannblokker. Selv har jeg svært gode erfaringer med vannblokker fra Swiftech og Aquacomputer. Begge disse har spesialblokker for 8800 For å minimere støy i ditt kommende Kandalf LCS, se mine råd i denne tråden ... Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Takk for et veldig nyttig svar Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Etter min erfaring har rekkefølgen på komponentene svært liten betydning. Tror man lett ser for seg at vannet er varmt ut fra cpu og gpu blokk, mens det er kaldt etter radiator. Er nok nærmere sannheten at vanntemperaturen er tilnærmet lik i hele systemet. Kanskje maks 1-3 grader forskjell før og etter komponenter. Så når jeg skal bestemme rekkefølgen, ser jeg heller på hva som blir ryddigst, gir minst slanger, og unngår krappe bøyer. Om cpu kommer etter gpu spiller faktisk ikke så mye rolle. Med eller uten schroud mellom vifte og radiator utgjør faktisk mye større forskjell på temperaturene etter min erfaring. Endret 30. juni 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Takk for tips, men hva er "schroud" og er det noe jeg bør bry meg om? Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Schroud er et "avstandstykke" mellom radiator og vifte. Dersom viften monteres direkte på radiatoren, får man en "blindsone" i senter av viften hvor det ikke trekkes luft gjennom radiatoren. Hele arealet på radiatoren blir ikke skikkelig utnyttet. Men kanskje ikke så viktig på en trippel radiator som det hadde vært på en singel, siden arealet er såpass stort likevel. Endret 30. juni 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2007 Ok, takk for info. Det høres jo fornuftig ut. Men jeg antar det ikke er mulig å montere noe avstandsstykke mellom vifter og trippel RADen i Kandalf kabinettet siden disse sitter montert i døra og her er vel tykkelse ett stikkord ellers så lar nok ikke døra seg lukke. Men for den ekstra single RADen jeg skal montere så kan jo dette være aktuellt. Lenke til kommentar
Kengoroo Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hei har kjøpt kandalf og bruker cpu vannblokken som fulgte med, kjøpte vannblokk til grafikkort 8800 gtx, koblett dette sammen, fylte i veske, startet opp fikk ingen gjennomstrøm med kjøleveske, klarer ikke pumpen som fulgte med å drive dette ?? orker den bare å drive cpu blokken eller har det ingen betydning ?? Hvordan jeg koblet.. koblet fra radiator til GPU fra GPU TIL CPU OG fra CPU til pumpe koblet den andre slangen fra radiator til tank/pumpe (de sorte slangene fra radiatoren var mærket til Pumpe og til vannblokk) Please need som help here Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Fylte i veske, startet opp fikk ingen gjennomstrøm med kjøleveske, klarer ikke pumpen som fulgte med å drive dette ?? orker den bare å drive cpu blokken eller har det ingen betydning ?? 9004420[/snapback] Når du ikke får gjennomstrøming mistenker jeg først og fremst det at den "spinner" i luft. Pumpene som brukes til vannkjøling lager ikke noe særlig sug på inntaket. Og er det luft i mellom pumpa og vannet den skal suge inn, har den rett og slett ikke sjangs. OBS! pumpen må ikke kjøres slik lenge, den blir ikke kjølt av vann, og kan da bli ødelagt av varme. Dersom tanken ikke er integrert i pumpen, er det viktig at den er plassert høyere enn pumpen. Tanken må også plasseres rett før pumpen (Glemte det når jeg skrev at rekkefølgen ikke betyr noe ) Selv med tanken riktig plassert, kan det likevel være litt vankelig å få kjørt i gang systemet etter vannfylling. Det hjelper som regel å kjøre pumpen noen sekunder, vente litt slik at væsken får smulighet til å renne ned til pumpen, og så starte pumpen igjen. Må ofte gjentas en del ganger. Tror neppe at pumpen er så svak, at antall eller motstanden i de andre komponentene skulle resultere i null væske igjenom, dersom ikke noe er feil slik at systemet faktisk er helt blokkert. Siste mulighet kan jo være at pumpen er defekt, men dersom du hører at den surrer og går, tror jeg sjangsen for det er liten. Endret 6. juli 2007 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå