Lsass Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 har ett røti annlegg hjemme som er 10x bedre enn det i bilen; http://www.net-kom.nazwa.pl/catalog/images...re_p5800_z1.jpg hvordan får jeg det til å funke med/til erstatning for det standard stereo anlegget i bilen? helt standard toyota carina 1997 uten noe forsterker etc ;o jeg har 0 peiling på sånn her XD Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Drit i Creative-vaset der og kjøp et skikkelig komponent-sett heller. Så kan du utvide med en sub senere. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Drit i Creative-vaset der og kjøp et skikkelig komponent-sett heller. Så kan du utvide med en sub senere. 8826312[/snapback] så jeg kan ikke bare bruke bassen og 2 skjulte høytalere bak? ;p HATER MUSIKK UTEN BASS SERU Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Må på med trafo osv for å få dette til å fungere tror jeg;) Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 hushøytalere er laget for høy V og lav A Bilhøytalere er laget for lav V og høy A er disse høytalerene koblet til noen forsterker så må du vel kanskje frem med litt utstyr ja. transformatorer og drit. har de innebygget forsterker som tåler å trekke så mye Ampere(neppe) så er det ingen sak du vil vel få det til å spille, men hvor bra det blir er vel en annen sak ville mye heller spart sammen noen kroner og kjøpt meg ett komponent sett da men... mye bra på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 hushøytalere er laget for høy V og lav ABilhøytalere er laget for lav V og høy A 8827722[/snapback] Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil. Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk. De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling. Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk! Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det som er forsjellen på hus/bil høytalere er karaktistikken, og at de til bil tåler mer ekstreme omgivelser. kulde, hete, fukt osv Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 hushøytalere er laget for høy V og lav ABilhøytalere er laget for lav V og høy A 8827722[/snapback] Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil. Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk. De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling. Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk! 8828229[/snapback] ok. beklager. dette var jeg sikker på å ha lest flere steder. ikke meningen med vranglære på forumet. skal se om jeg finne en link. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt 8829070[/snapback] Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus. Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt 8829070[/snapback] Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus. 8829508[/snapback] Dette er vel hvis han har en egen forsterker? ettersom jeg forso ville han bruked den som sitter i subben? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 hushøytalere er laget for høy V og lav ABilhøytalere er laget for lav V og høy A 8827722[/snapback] Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil. Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk. De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling. Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk! 8828229[/snapback] Det er feil. En høyttaler beregnet for hjemmebruk har ofte en impedans på 8ohm eller mer. Dette er fordi den skal gi mer motstand og dermed kunne brukes på høyere spenning og mindre strøm (reduserer dermed kabeltykkelsen ut til høyttalerene). Siden spenningen er begrenset i en bil bruker man da heller høy strøm og lav spenning, og reduserer impedansen i høytaleren slik at høyere strøm vil gå igjennom den ved den lave spenningen. Impedanstilpasningen i en bilforsteker er ikke lik som det som er i en hjemmeforsterker av overnevnte grunn. En hjemmeforsterker opererer gjerne med symmetrisk eller evt. usymetrisk +/- 30-60V (60 - 120V differanse) ut på høyttalerene, mens en bilforsterker må bruke en usymmetrisk 12V-spenning på utgangen dersom den ikke har boostregulator innebygd. Denne 12V-spenningen blir koblet slik at den på utgangen vil være det samme som en +/- 12V-spenning (24V diff). Fortsatt er spenningen da under halvparten så høy, og dermed brukes høyttalere som bruker høy strøm og lav spenning for å oppnå effekten. I de fleste tilfeller kan det bare settes en 1:2-trafo på forsterkerutgangen for å kunne bruke hjemmehøyttalere på bilstereoforsterker. Dette kan selfølgelig variere fra system til system, men grunnreglene er at bilstereohøyttalere har lavere impedans enn høyttalere beregnet for hjemmestereobruk. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt 8829070[/snapback] Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus. 8829508[/snapback] Dette er vel hvis han har en egen forsterker? ettersom jeg forso ville han bruked den som sitter i subben? 8831123[/snapback] Fjerner han trafoen\omformeren til høyttalersettet, så kan han koble den direkte til 12 volt og bruke forsterkeren i suben, var sånn jeg mente det. Har gjort tilsavernde på scooter, så jeg vet at det funker. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Spar heller opp noen kroner og kjøp deg nytt frontsett. Da har du bedre lyd enn i det Creativeopplegget der. Det gir vel uansett ikke 10x bedre lyd enn i bilen din orginalt eller. Endret 11. juni 2007 av espennyh Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 hushøytalere er laget for høy V og lav ABilhøytalere er laget for lav V og høy A 8827722[/snapback] Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil. Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk. De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling. Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk! 8828229[/snapback] Det er feil. En høyttaler beregnet for hjemmebruk har ofte en impedans på 8ohm eller mer. Dette er fordi den skal gi mer motstand og dermed kunne brukes på høyere spenning og mindre strøm (reduserer dermed kabeltykkelsen ut til høyttalerene). Siden spenningen er begrenset i en bil bruker man da heller høy strøm og lav spenning, og reduserer impedansen i høytaleren slik at høyere strøm vil gå igjennom den ved den lave spenningen. Impedanstilpasningen i en bilforsteker er ikke lik som det som er i en hjemmeforsterker av overnevnte grunn. En hjemmeforsterker opererer gjerne med symmetrisk eller evt. usymetrisk +/- 30-60V (60 - 120V differanse) ut på høyttalerene, mens en bilforsterker må bruke en usymmetrisk 12V-spenning på utgangen dersom den ikke har boostregulator innebygd. Denne 12V-spenningen blir koblet slik at den på utgangen vil være det samme som en +/- 12V-spenning (24V diff). Fortsatt er spenningen da under halvparten så høy, og dermed brukes høyttalere som bruker høy strøm og lav spenning for å oppnå effekten. I de fleste tilfeller kan det bare settes en 1:2-trafo på forsterkerutgangen for å kunne bruke hjemmehøyttalere på bilstereoforsterker. Dette kan selfølgelig variere fra system til system, men grunnreglene er at bilstereohøyttalere har lavere impedans enn høyttalere beregnet for hjemmestereobruk. 8831161[/snapback] 12V spenningen i en bilforsterker blir hakket opp og transformert opp til ca 40V for så å bli likerettet igjen, mente jeg da. Varierer nok litt i fra produsent til produsent. Ellers så er jeg fullt klar over at bilhøyttalere generellt ligger på 4 ohm, og det er fordi man har likevel har lavere spenning enn i en hjemmestereoforsterker. Lærte dette på skolen en gang, men det begynner å bli lenge siden. Ting forandrer seg jo hele tiden etterhvert som teknologien utvikler seg. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 TAKKER GUTTA lest alt og lært utrolog mye, tror jeg sparer litt penger og kjøper ett ordentlig sett ja takk til alle mann! Lenke til kommentar
Defus Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Lur ide Se nærmere på Morel, Hertz, Focal, Soundstream, Usamps, ReAudio, JL Audio når den tid kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå