Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan sette dette anlegget inn i bilen


Lsass

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drit i Creative-vaset der og kjøp et skikkelig komponent-sett heller. 

 

Så kan du utvide med en sub senere.

8826312[/snapback]

 

 

så jeg kan ikke bare bruke bassen og 2 skjulte høytalere bak? ;p

 

HATER MUSIKK UTEN BASS SERU :D

Lenke til kommentar

hushøytalere er laget for høy V og lav A

Bilhøytalere er laget for lav V og høy A

 

 

er disse høytalerene koblet til noen forsterker så må du vel kanskje frem med litt utstyr ja. transformatorer og drit.

 

har de innebygget forsterker som tåler å trekke så mye Ampere(neppe) så er det ingen sak

 

du vil vel få det til å spille, men hvor bra det blir er vel en annen sak

 

ville mye heller spart sammen noen kroner og kjøpt meg ett komponent sett da men... mye bra på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
hushøytalere er laget for høy V og lav A

Bilhøytalere er laget for lav V og høy A

 

8827722[/snapback]

 

Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil.

 

Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk.

 

De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling.

 

Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk!

Lenke til kommentar
hushøytalere er laget for høy V og lav A

Bilhøytalere er laget for lav V og høy A

 

8827722[/snapback]

 

Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil.

 

Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk.

 

De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling.

 

Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk!

8828229[/snapback]

 

ok. beklager. dette var jeg sikker på å ha lest flere steder.

 

ikke meningen med vranglære på forumet.

 

skal se om jeg finne en link.

Lenke til kommentar
Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt

8829070[/snapback]

 

Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus.

Lenke til kommentar
Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt

8829070[/snapback]

 

Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus.

8829508[/snapback]

 

 

Dette er vel hvis han har en egen forsterker? ettersom jeg forso ville han bruked den som sitter i subben?

Lenke til kommentar
hushøytalere er laget for høy V og lav A

Bilhøytalere er laget for lav V og høy A

 

8827722[/snapback]

 

Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil.

 

Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk.

 

De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling.

 

Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk!

8828229[/snapback]

Det er feil. En høyttaler beregnet for hjemmebruk har ofte en impedans på 8ohm eller mer. Dette er fordi den skal gi mer motstand og dermed kunne brukes på høyere spenning og mindre strøm (reduserer dermed kabeltykkelsen ut til høyttalerene). Siden spenningen er begrenset i en bil bruker man da heller høy strøm og lav spenning, og reduserer impedansen i høytaleren slik at høyere strøm vil gå igjennom den ved den lave spenningen.

 

Impedanstilpasningen i en bilforsteker er ikke lik som det som er i en hjemmeforsterker av overnevnte grunn. En hjemmeforsterker opererer gjerne med symmetrisk eller evt. usymetrisk +/- 30-60V (60 - 120V differanse) ut på høyttalerene, mens en bilforsterker må bruke en usymmetrisk 12V-spenning på utgangen dersom den ikke har boostregulator innebygd. Denne 12V-spenningen blir koblet slik at den på utgangen vil være det samme som en +/- 12V-spenning (24V diff). Fortsatt er spenningen da under halvparten så høy, og dermed brukes høyttalere som bruker høy strøm og lav spenning for å oppnå effekten.

 

I de fleste tilfeller kan det bare settes en 1:2-trafo på forsterkerutgangen for å kunne bruke hjemmehøyttalere på bilstereoforsterker.

 

Dette kan selfølgelig variere fra system til system, men grunnreglene er at bilstereohøyttalere har lavere impedans enn høyttalere beregnet for hjemmestereobruk.

Lenke til kommentar
Signalet ut av forsterkeren er det samme, men for å drive forsterkeren i sub en tilcreative må du kjøpe en omformer fra 14V likestrøm til 230V veksel;) i tilleg må du ha linjeutgang på CD spilleren din, noe jeg ikke tror det er orginalt

8829070[/snapback]

 

Neida, er nok å fjerne trafoen på høyttalersettet, som mest sannsynlig er en egen enhet som sitter på strømledningen. Bare å klippe av boksen på strømledningen og koble pluss og minus.

8829508[/snapback]

 

 

Dette er vel hvis han har en egen forsterker? ettersom jeg forso ville han bruked den som sitter i subben?

8831123[/snapback]

 

Fjerner han trafoen\omformeren til høyttalersettet, så kan han koble den direkte til 12 volt og bruke forsterkeren i suben, var sånn jeg mente det. Har gjort tilsavernde på scooter, så jeg vet at det funker.

Lenke til kommentar
hushøytalere er laget for høy V og lav A

Bilhøytalere er laget for lav V og høy A

 

8827722[/snapback]

 

Nei. En høyttaler er en høyttaler, uansett om den er til husbruk eller bil.

 

Signalet ut fra en bilforsterker er nøyaktig det samme som ut fra en forsterker til innebruk.

 

De høyttalerne det er linket til er ikke beregnet for bilbruk og vil gi store utfordringer mht tilkobling.

 

Som de andre sier: Kjøp et komponentsett til bilbruk!

8828229[/snapback]

Det er feil. En høyttaler beregnet for hjemmebruk har ofte en impedans på 8ohm eller mer. Dette er fordi den skal gi mer motstand og dermed kunne brukes på høyere spenning og mindre strøm (reduserer dermed kabeltykkelsen ut til høyttalerene). Siden spenningen er begrenset i en bil bruker man da heller høy strøm og lav spenning, og reduserer impedansen i høytaleren slik at høyere strøm vil gå igjennom den ved den lave spenningen.

 

Impedanstilpasningen i en bilforsteker er ikke lik som det som er i en hjemmeforsterker av overnevnte grunn. En hjemmeforsterker opererer gjerne med symmetrisk eller evt. usymetrisk +/- 30-60V (60 - 120V differanse) ut på høyttalerene, mens en bilforsterker må bruke en usymmetrisk 12V-spenning på utgangen dersom den ikke har boostregulator innebygd. Denne 12V-spenningen blir koblet slik at den på utgangen vil være det samme som en +/- 12V-spenning (24V diff). Fortsatt er spenningen da under halvparten så høy, og dermed brukes høyttalere som bruker høy strøm og lav spenning for å oppnå effekten.

 

I de fleste tilfeller kan det bare settes en 1:2-trafo på forsterkerutgangen for å kunne bruke hjemmehøyttalere på bilstereoforsterker.

 

Dette kan selfølgelig variere fra system til system, men grunnreglene er at bilstereohøyttalere har lavere impedans enn høyttalere beregnet for hjemmestereobruk.

8831161[/snapback]

 

 

12V spenningen i en bilforsterker blir hakket opp og transformert opp til ca 40V for så å bli likerettet igjen, mente jeg da. Varierer nok litt i fra produsent til produsent.

 

Ellers så er jeg fullt klar over at bilhøyttalere generellt ligger på 4 ohm, og det er fordi man har likevel har lavere spenning enn i en hjemmestereoforsterker.

 

Lærte dette på skolen en gang, men det begynner å bli lenge siden. Ting forandrer seg jo hele tiden etterhvert som teknologien utvikler seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...