Complexity Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Var å kjørte for noen minutter siden med mopeden i signaturen min.. Var en del sand og grus der, så sku spøle litt.. så sa det "DONK" og motoren stoppet.. Ser bak, og ser at kjeden hadde hoppet av. Prøvde å sette på igjenn, men til min forbauselse så står framdrevet helt stille går ikke ann å rikke på det.. ikke når mopeden står i fri engang, helt umulig.. Men satt mopeden i fri og startet, og den gikk som en klokke, så den er ikke sjært, men prøvde å sette i gir, og sleppe clutchen, å da bare dauet den ut.. Kjeden ligger ikke dobbelt.. Noen tips? stor sansynlighet for at jeg må skru sunn hele blokka? Kjipt at dette skulle skje rett før jeg skal selge den.. Endret 10. juni 2007 av Complexity Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Da høres det ut som du enten har ødelagt et gir slik at det ligger deler å låser den fast, eller at en av akslingene har skjært seg fast. Hvis det var en mekanisk "DONK" lyd i motoren da den låste seg vil jeg tro det var et gir som enten skar seg eller knuste. Siden den ikke går rundt selv når motoren står i fri er det input akslingen (som er koblet til clutchen) som står fast. Begge deler skyldes normalt enten kjøring med alt for lite olje over tid eller mishandling ved giring, Dårlig clutchbruk, giring uten å slippe gassen skikkelig, overdreven "spøling" osv... vil alle utsette girkassen for slag og belastninger den ikke er laget for å tåle, til slutt kan et av tannhjulene rett og slett knuse i flere biter pga materialtretthet. At den har vært trimmet hjelper heller ikke. Hvis den sitter fast har du ikke noe valg, da må den åpnes. Sannsynligvis må du skifte noen gir (andre og tredje får ofte mest juling og ryker først), kanskje hele greien om løse deler har vært på tur før den låste seg. Dette er ikke noe jeg vil anbefale å gjøre selv om du ikke vet hva du holder å med, det er en del ting å passe på inni der. Om den har gått noen km er det lurt å handle seg et komplett lager og pakningsett til motoren og bytte alt når man først har den åpen. Det er ikke en operasjon man ønsker å gjøre oftere enn absolutt nødvendig, så når man først har den åpen kan man likegjerne gå over alt slik at det blir leeenge til neste gang. Mesteparten må demonteres likevel. Endret 10. juni 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Da høres det ut som du enten har ødelagt et gir slik at det ligger deler å låser den fast, eller at en av akslingene har skjært seg fast. Hvis det var en mekanisk "DONK" lyd i motoren da den låste seg vil jeg tro det var et gir som enten skar seg eller knuste. Siden den ikke går rundt selv når motoren står i fri er det input akslingen (som er koblet til clutchen) som står fast. Begge deler skyldes normalt enten kjøring med alt for lite olje over tid eller mishandling ved giring, Dårlig clutchbruk, giring uten å slippe gassen skikkelig, overdreven "spøling" osv... vil alle utsette girkassen for slag og belastninger den ikke er laget for å tåle, til slutt kan et av tannhjulene rett og slett knuse i flere biter pga materialtretthet. At den har vært trimmet hjelper heller ikke. Hvis den sitter fast har du ikke noe valg, da må den åpnes. Sannsynligvis må du skifte noen gir (andre og tredje får ofte mest juling og ryker først), kanskje hele greien om løse deler har vært på tur før den låste seg. Dette er ikke noe jeg vil anbefale å gjøre selv om du ikke vet hva du holder å med, det er en del ting å passe på inni der. Om den har gått noen km er det lurt å handle seg et komplett lager og pakningsett til motoren og bytte alt når man først har den åpen. Det er ikke en operasjon man ønsker å gjøre oftere enn absolutt nødvendig, så når man først har den åpen kan man likegjerne gå over alt slik at det blir leeenge til neste gang. Mesteparten må demonteres likevel. 8826701[/snapback] aah.. takk for ett utrulig langt og godt svar, men det var hvis mye lettere enn som så Kjeden har bare dotte av og slådd sunn "beskyttelsesdelen" atmed drevet (altså litt metall og plastikk) så tok av sidedekselet og så at det var stappet med små biter som lå klemt mellom drevet og over alt. tok bort disse og drevet gikk rundt (takk gud) så må bare få ordnet det som gikk sund, så skal ting være i orden Kan vel se på denne som løst, og takk for at du svarte såppas bra Og vil forresten si at jeg har kjørt ganske pent med den, selv om den er trimmet. silynderen har vel vart i 2.5\3 års kjøring nå, på vinteren og, og det er ganske bra for en brukt silynder (som var brukt i ca 5 måneder da jeg kjøpte den), og den går like godt enda har bare byttet stempelringer en gang mvh, complexity. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Fint at det var falsk alarm da. Man bør likevel være litt forsiktig med "spøling" og tilsvarende øverser med mye energi. De fleste jeg har sett som driver med sånt gir ofte full gass og så er det "bang" ut med clutchen. Da går svinghul, clutch og all innmat rundt med ca 10000 omdreininger og alt det stoppes momentant når clutchen slippes. Da er det store krefter som omsettes i løpet av brøkdelen av et sekund gjennom et relativt lite tannhjul. Tenk litt på det når du er ute å "spøler", ingen deler av kraftoverføringen er laget for å tåle slikt over tid. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Fint at det var falsk alarm da. Man bør likevel være litt forsiktig med "spøling" og tilsvarende øverser med mye energi. De fleste jeg har sett som driver med sånt gir ofte full gass og så er det "bang" ut med clutchen. Da går svinghul, clutch og all innmat rundt med ca 10000 omdreininger og alt det stoppes momentant når clutchen slippes. Da er det store krefter som omsettes i løpet av brøkdelen av et sekund gjennom et relativt lite tannhjul. Tenk litt på det når du er ute å "spøler", ingen deler av kraftoverføringen er laget for å tåle slikt over tid. 8827883[/snapback] joda, men brukte ikke clutchen engang da, bare svingte og ga gass. men må stramme kjeden, for den hopper av relativt ofte for tiden ^^ men sjønner hva du mener bare at min går til en 11000-12000 om jeg gir full gass, så da er det enda værre men takktakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå