ostenxx Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg en 500 Gb ekstern disk. Hittill ser det ut til at western digital mybook pro er mest aktuell, men jeg utelukker ikke seagate (til tross for noe høyere pris). Hvilken ekstern disk ville dere ha kjøpt? Er ytelsesforskjellen mellom wd elements og mybook serien stor, og hvor stor betydning har esata for ytelsen (sammenlignet med firewire & usb2)? Hvor stor er strømforsyningen på disse diskene? Håper på svar. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 er veldig fornøyd med mine mybook disker. har 4 stykker som fungerer prikkfritt. dog er det en sak jeg anbefaler er det å kjøpe to 250 gig disker. kjipere å miste en 500 gig enn en 250 gig. den nye serien har jeg ikke hørt så mye om. Lenke til kommentar
swikstor Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Jeg har to eksterne 500 gb harddisker, og jeg vil anbefale deg og gå til innkjøp av dette. En 250 gb harddisk er nesten unødvendig nå etter som at alt tar plass, man bruker lett opp 250 gb og 500 diskene begynner og bli veldig bilige. Du bør legge vekt på et punkt til utenom rpm, kapasitet osv. nemlig sikkerhet. For meg har det vert viktig og kunne ta ut harddisken fra drevkabinettet og sette den inn i selve pcen. Dermed hvis noe på selve drevkabinettet (som usb, esata eller strømkontakt) blir ødelakt mister du ikke alt du har lagret på harddisken. Bare sett den i pcen og vips så har du tilgang til alt stashet ditt igjen. Faren min sin 200 gb eksterne harddisk mistet kontakten gjennom usb kabelen, og han måtte betale rundt 5000 kr for og reparere den. noe som kan være litt kjedelig. Til nå har jeg ikke sett noen "ferdig" eksterne disker som er enkle og montere fra hverandre, men det finnes sikkert. Alikevel kan det være lurt og kjøpe en vanelig harddisk og et drevkabinett fra f.eks. Microplex. Koster et par hundrelapper mer men. Du får selv se om det er verdt det EDIT: så ikke esata spørsmålet ditt før nå, forskjellen er at USB 2 har en hastighet på 480 mbps (tror jeg) mens esata har en hastighet på hele 3000mbps. Dermed går det mye raskere og kopiere filer fra og til harddisken. Endret 10. juni 2007 av Kion Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Takk for svar. Jeg tror nok det blir 500 Gb og ikke 250 Gb. Jeg har neppe behovet for så stor plass nå, men jeg ønsker allikevel å tenke litt framover på eventuelt økt lagringsbehov. Mye av grunnen til 1x500 Gb disk istedet for 2x250 Gb, er ønsket om å unngå at de tar opp for mye plass på skrivebord etc. Men saken er at jeg er i tvil om jeg bør kjøpe usb2/firewire eller esata/usb2... Jeg har en stasjonær med esata- inngang på hk og en laptop kun med usb2, så foreløpig er vel det en fordel å gå for den med esata. Spørsmålet blir i hvor stor grad jeg kan forvente at esata blir en standard for fremtiden? Har ikke akkurat sett mange maskinene med slike porter ennå... Jeg lurte også på hvor store strømforsyningene på slike disker er. Er de av laptopstørrelse, eller mindre? Er det en strømforsyning midt på ledningen, eller ligger den i selve kontakten? Ble en del spm. dette, men kjekt å få avklart før ev. kjøp. Mvh. Endret 10. juni 2007 av ostenXX Lenke til kommentar
AudiCab Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Jeg kjøpte meg en 500 GB mybook harddisk for et par dager siden..Strømforsyningen er mindre en på en laptop.den er ca 4 x7 cm. (tatt med øyemål) Jeg har knapt fått brukt min.det har vært problem siden første gang jeg koblet den til. Jeg har kun brukt USB på den siden det ikkje fulgte med sATA-kabel i pakken og det har vært helg så jeg har ikkje fått kjøpt enda. Jeg brukte vista når jeg først koblet den til.da datt den vekk heile tida og når jeg skulle overføre en del bilder så skrudde den seg av midt i overføringen,og det kom bare beskjed om at den ikkje kunne finne disken,så jeg måtte avbryte. No har eg installert XP og no vil ikkje den vise nokke av innholdet på den. disken vises i min datamaskin men når jeg går innpå den så er den tom.men trykker jeg på egenskaper så vises det at der er 60 gb på den.. Men det er nok noe som skjer veldig sjeldent og jeg var vel bare uheldig..for den 320 GB mybooken jeg kjøpte fungerer utmerket.. Edit: strømforsyningen ligger forresten midt på ledningen.. Endret 10. juni 2007 av AudiCab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå