Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få godkjent mopeden min?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem. Jeg får ikke godkjent mopeden min. Det er en derbi senda x-race Som går i 55 km/t for øyeblikket. Ble tatt tidligere i sommer pga at mopeden gikk i 64 km/t. Da hadde den 45 tenners drev bak, 10 forran og fjernet plomberingen. Jeg sa at drevet var uorginalt så jeg måtte bytte til orginalt. Politiet sa at det var lov å gire mopeden ned men ikke opp. Jeg satte på 70 tenners drev og dro til biltilsynet. Fartstrallen viste 54 km/t. De sa at farten var grei men at jeg måtte bytte til 65 tenners drev fordi det sto i forskriften!:p Mitt problem er at jeg ikke vil bruke 700 kr på nytt drev og kjede(som jeg har gjort en gang nå!) fordeom politiet sa at det er lov å gire ned mopeden! Hva faen skal jeg gjøre nå får å få den godkjent? (hadde et innlegg her før men det ble stengt av en moderator:P)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kjenner noen du kan låne et drev av er vell det letteste løsning.. :) Viss ikke kan du jo blombere den mer med noe stålull eller noe og få den til å gå ca. 45 og dra på visning igjen og håpe på å få en annen som sjekker den.. Er nok pga. den høye farten han ville du skulle ha større drev bak..

Her jeg bor driter de i drevinga når vi kommer på visning, så lenge de går orginalt (45).

Lenke til kommentar
Ja, du MÅ ha akkurat det drevet som står i vognkortet.

 

Du trenger jo ikke kjøpe nytt kjede da vell.. Stikk innom ww.mc-deler.no også bestiller du et enkelt framdrev eller bakdrev. Det er ingen problem da!

8831906[/snapback]

 

Da må han jo ta av noen ledd på kjede og da er han like langt! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Da kjøper du 4-5 A og B kjedelåser og bygger på kjede. Er snakk om å bygge opp kjede fram til visninga er ferdig.

 

Lov å bruke hue ,er det ikke ? dessuten, hvis du ikke er vant på mekkern, kjøper du nytt kjede og drev til en pris av 400kr tilsammens på MC-deler.

 

Enkeleste er ofte det beste ?

Lenke til kommentar

Ja låne av kompisser men det er helt greit om den går i 55 km/t. Bare det er under 60 km/t. Forhandlerne er noen skurker! De bytter om drevet for at kunden skal tro at den går mye bedre:P Men går d med papir i luftfilteret?

Endret av sparemaster
Lenke til kommentar

Du betaler for drevet, og du sier det er OK.

 

Hvorfor i helvette skal du ha papir i luftfiltret? Hjelper ikke en dritt. Du skal ha orginalt luftfilter, ellers er det en "mangel".

 

Det er det samme med ALT.

Ett godt råd : Dem sjekker motornr også, så det stemmer overens med vognkortet. Du kan pusse vekk og slå inn det orginale motornr, hvis du har lovlige motorer vel og merke, med flytende alu :) Ikke at jeg har gjort noe slikt før da

Lenke til kommentar
Om du kjenner noen du kan låne et drev av er vell det letteste løsning.. :) Viss ikke kan du jo blombere den mer med noe stålull eller noe og få den til å gå ca. 45 og dra på visning igjen og håpe på å få en annen som sjekker den.. Er nok pga. den høye farten han ville du skulle ha større drev bak..

Her jeg bor driter de i drevinga når vi kommer på visning, så lenge de går orginalt (45).

8830270[/snapback]

Hva med å lese posten skikkelig før man poster?

 

Det er jo ikke farten som er problemet på mopeden, men at han ikke har orginaldreva. Og mindre drevet bak er, desto høyere blir toppfarten.

 

Men sparemaster, du sier du har brukt 700kr på nytt drev og kjede. Hva gjorde du med orginaldreva og kjeden da? Fikk du ikke beskjed om at du måtte bytte framdrevet også?

Lenke til kommentar

Forhandleren bytta fra 70 til 45 når mopeden var flunke ny. Dette ba jeg om å få gjenomført. De behold d orginale drevet og kjeden. Har 10 fårran men biltilsynet har ikke oppdaget det. De sier at det skal være 12 forran og 65 bak. Det rare er jo at det var 70 på den orginalt og 10 fårran:S Viss jeg bytter til det som biltilsynet vill kommer den til å gå i sikkert 65:/ papir eller plast i luftfilteret vil gi motoren mindre luft og dårligere ytelse

Endret av sparemaster
Lenke til kommentar
Forhandleren bytta fra 70 til 45 når mopeden var flunke ny. Dette ba jeg om å få gjenomført. De behold d orginale drevet og kjeden. Har 10 fårran men biltilsynet har ikke oppdaget det. De sier at det skal være 12 forran og 65 bak. Det rare er jo at det var 70 på den orginalt og 10 fårran:S Viss jeg bytter til det som biltilsynet vill kommer den til å gå i sikkert 65:/  papir eller plast i luftfilteret vil gi motoren mindre luft og dårligere ytelse

8843055[/snapback]

Det er jo 65 som er orginalt. På undersiden av setet er det en lapp som blant annet sier hva slags drev det skal være på. Der står det 12 og 65.

 

Regner med at dissa folka på Biltilsynet veit såpass at den vil gå litt fortere når man har større drev foran og mindre drev bak. Men så lenge de sier den må ha orginaldreva, og det ikke gjør noe at den går litt for fort så må jo det være greit. Så lenge den er helt orginal så kan de ihvertfall ikke legge skylda på deg for at den går for fort. Og 5 tenner bak utgjør ikke mange km/t. Én tann foran er det samme som 4 tenner bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...