fuzzfolk Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Prøver å få søstra mi på (VISTA) nettverket til faren min. Hun kjører XP. Har funnet krypteringsnøkkelen til WEP og åpne på opp for at andre kan koble seg til internett gjennom VISTA-maskina. Hun finner greit den trådløse, men når hun legger inn kryperinsgnøkkelen til WEP der man ber om nettverksnøkkel får hun en feilmelding siden denne kun er 10 tegn. Feilmeldeingen sier at nettverksnøkkelen må inneholde 13 tegn. Fant noe på nettet at en måtte skrive inn 0x før krypteringsnøkkelen, men da er man bare oppe i 12 tegn. Helt sikkert noe elementært jeg overser (skal ikke skryte på meg at jeg er noen ekspert på trådløse nettverk ). Kan noen hjelpe ? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Er du sikker på at det er WEP som er i bruk? Hvis nøkkelen er ascii og på 8 - 63 tegn, kan det være WPA som er i bruk. Men ellers: Prøv å spesifisere at du skal skrive inn en 64-bits nøkkel i hex (40 bit brukes til selve nøkkelen). Hvis du har en rekke med 10 tegn, tyder alt på at nøkkelen skal være en rekke av hexadesimale tall, altså kun inneholde tallene 0 - 9 og bokstavene A - F. Hvis det viser seg at nøkkelen er kortere enn 13 tegn, men inneholder _andre_ tegn i tillegg, da er den ASCII men sannsynligvis laget på en måte som enten ikke er standard, eller at det rett og slett er WPA. Da må du enten: a) Lage en nøkkel i hex på maskinen som du kobler deg til. b) Sjekke om WPA er i bruk, og rett og slett velge WPA på xp-maskina. Sjekk på maskinen som deler nett. En enkel måte å feilsøke på er å slå av all form for kryptering først slik at du får koblet deg uten nøkkel. Så kan du slå på kryptering, her er WPA fint da det er mye sikrere. edit: leif og la til et par ord Endret 10. juni 2007 av Zenit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå