Gå til innhold

Ekspertgodkjenning av systemet mitt

Anbefalte innlegg

Hei alle ekspertoverklokkere. :blush:

Har tenkt å gå til innkjøp av nytt system og i den anledning ville jeg satt pris på godkjenning fra de overklokkingskyndige på forumet. Jeg har så og si ikke drevet med overklokking før, men har veldig lyst til å prøve meg, særlig når jeg ser hvor mye jus mange får pressa ut. Systemet jeg har satt opp er som følger:

EVGA GeForce 8800 GTX

ASUS P5K Deluxe

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Intel Core 2 Duo E6600

Delene skal pakkes inn i et Antec Performance 180 kabinett. Det jeg usikker på er følgende:

Skjermkort

Vil det være mer "økonomisk forsvarlig" å kjøpe en GTS og klokke den opp til GTX nivå? (såfremt dette er mulig).

Minne

Geilen jeg har satt opp har fått mye skryt rundt omkring, men finnes det bedre alternativ eller er den et sikkert stikk?

Hovedkort

Hovedkortet har også fått mye skryt, men noen påstår at den er litt stivt prisa i forhold til 650i som visstnok klokker like godt. Valget falt på EVGA for å sikre 100% kompatibilitet mellom GPU og HK.

Prosessor

Selve CPU'en er det vel ikke mye tvil om..

Kjøling

Det hadde vært moro å prøvd seg på vannkjøling, selv om jeg har lite erfaring med PC-bygging osv. Ellers så er jo kabinettet mitt ganske kjølig fra før av.. Dessuten bør jeg vel investere i en skikkelig CPU-vifte. Forslag?

Litt mer info finnes her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779279&hl=

Takk for innspill, forslag og tips :thumbup:

EDITS

EDIT1: Bytter ut EVGA hovedkort med en ASUS P5K Deluxe, etter anbefaling fra oysfaerg.

Endret av Autopsy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha vurdert å heller kjøpe et HK med Intel chipsett, med mindre du har planer om å kjøre SLI da :p

Grunnen til at jeg råder deg til å benytte et HK med intel chipset er ganske enkelt at dersom du skal overklokke er dette mye lettere når chipsett og CPU er laget av den samme levrandøren. (Har ikke testet selv, men dette sa norges beste overklokker Stoolman under TG07) Så dersom du ikke skal kjøre SLI bude du vurdere7se etter et HK med intel chipsett :D

Ellers virker det som et digg system :D

Lenke til kommentar

Prosessorkjøler, kan jeg foreslå Big Typhoon VX. :)

Hvis du vil overklokke, husk å kjøpe noen par småvifter du kan sette over minnebrikkene, NB, etc. :) Når du er i slengen med å kjøpe mener jeg...

Burde også kjøpe en god strømforsyning hvis du skal ha 8800 og overklokk.

Går vel ikke an å få mer fysisk minne på 8800 ved overklokking :D , så hvis du vil ha 768 MB dedikert videominne, gå for GTX...

Angående vannkjøling. Etter hva jeg har lest (har aldri prøvd selv), så skal man trå skikkelig til hvis man vil ha bedre resultater med vannkjølt PC enn med luftkjøling. Oftest er de billigste vannkjølingssettene dårligere enn de beste luftkjølerne (som er mye billigere).

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Gled deg til eVGA-hovedkortet ditt ryker :) Om ca 2 uker

Kommer du til å kjøpe ett kort til for å kjøre SLI noen gang?

Hvis ikke kan du hive eVGA-kortet og kjøpe ett P35-kort istedet. Eller X38 hvis du gidder å vente

8826869[/snapback]

Såpass altså. Kor mange av dei korta du har hatt røke?

Har det ikke vært litt snakk om at man kan klokke et GTS opp til GTX nivå. I alle fall på ikke for høye oppløsninger. Like mye minne vil man selvfølgelig ikke få...

8826906[/snapback]

Hugs på at GTS har lavare nitrate også. Det går sikkert å auke frekvensen til det same som GTX, men du kjem likevel ikkje få like bra ytelse som GTX, dersom begge har same klokk.

Lenke til kommentar

Ok, jeg bør altså droppe EVGA kortet? Men, hvorfor er da EVGA HK anbefalt av HW.no? Den anbefalingen bør vel fjernes hvis det er en kjensgjerning at det blir problem med de? Bør jeg også bytte ut GPU da for å sikre maks kompatibilitet? Kan noen linke meg til et godt HK?

Lenke til kommentar

Det er nok heller tvilsomt at jeg satser SLI ja. Så du kan gå god for P5K Deluxe? Det er jo faktisk tilogmed billigere enn EVGA'en..! Jeg er keen på å bestille i løpet et par dager nå, er det noe mer å si? Er minnet OK?

Lenke til kommentar
Det er nok heller tvilsomt at jeg satser SLI ja. Så du kan gå god for P5K Deluxe? Det er jo faktisk tilogmed billigere enn EVGA'en..! Jeg er keen på å bestille i løpet et par dager nå, er det noe mer å si? Er minnet OK?

8831604[/snapback]

Jeg ville gått for P5K Deluxe ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...