Tøffe-Tetra Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hei jeg sliter med en utrolig varm leilghet, og jeg vurderer å skaffe meg en eller annen gulvstående lyftkjøler eller lignende, så da lurte jeg på om noen andre her har noen erfaringer, og noen tips på hva jeg burde kjøpe. Jeg har absolutt ikke noe særlig peiling på hva som finnes på markedet, så det hadde vært fint med noen tips Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 De "luftavkjølerene" man får kjøpt for rundt 1000 kr, fungerer svært dårlig (sitter med en sånn på fullt her akkurat nå). Du må ha noe merket "klimaanlegg" eller "air-conditioner" for å få noe særlig effekt. De billigste av disse ligger på rundt 3000,- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Wilfa har endel rimelige modeller, WAC-serien. Starter på 3000 kr for den minst kraftige modellen. http://www.wilfa.no/sok.asp?soketype=kateg...Air%20condition Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 aner ikke, men en vifte hjelper veldig. ha den under et åpen vindu på full blåsing inn i rommet. slik får jeg det godt og kaldt på rommet mitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 aner ikke, men en vifte hjelper veldig. ha den under et åpen vindu på full blåsing inn i rommet. slik får jeg det godt og kaldt på rommet mitt. 8825003[/snapback] Hjelper lite når luften som blåses inn holder 30 grader, som i Oslo nå. Phew. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 aner ikke, men en vifte hjelper veldig. ha den under et åpen vindu på full blåsing inn i rommet. slik får jeg det godt og kaldt på rommet mitt. 8825003[/snapback] Hjelper lite når luften som blåses inn holder 30 grader, som i Oslo nå. Phew. 8825011[/snapback] ok neste forslag da: fyll en brødpose med vann å legg den i fryseren, ha isklompen i ei skål. ha vifta bak skåla, blås lufta mot deg. eller bare drit i isen. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 aner ikke, men en vifte hjelper veldig. ha den under et åpen vindu på full blåsing inn i rommet. slik får jeg det godt og kaldt på rommet mitt. 8825003[/snapback] Hjelper lite når luften som blåses inn holder 30 grader, som i Oslo nå. Phew. 8825011[/snapback] Gjennomtrekk sørger for et drop i effektiv temperatur. Det er mye svalere med 30 grader og vind komparativt med 30 grader og vindstille. Det er også ganske mye kaldere med -20 grader og stiv kuling vs -20 grader og vindstille. Ha oppe 2 vinduer, ett i hver ende av leiligheten hvis mulig, så blir det svalere garantert. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 har bare 2 store vinduer i ene enden av leilgheten, har kjøkken og badevifta på fullguffe, fortsatt så er et varmt her Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg er også interessert i å høre om noen har erfaringer med slike klimaanlegg. Lenke til kommentar
covah Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ha oppe 2 vinduer, ett i hver ende av leiligheten hvis mulig, så blir det svalere garantert. 8825060[/snapback] Mange leiligheter har bare vinduer i en ende (slik min har). Dermed er det ikke mulig å få gjennomtrekk. Sola står og steiker hele dagen på vinduene (har selvsagt persienner), men temperaturen innendørs holder seg godt over 30 grader for tiden. Har flere vifter som står på max uten at dette har noen særlig effekt på temperaturen. Det er bare akkurat forran vifta det er mulig å oppholde seg. Temperaturen om natta synker bare litt (28-29 grader), og gjør det sågodt som umulig å sove. Eneste måten å få ned temperaturen på, er ved klimaanlegg. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Dra til en bilopphogger og kjøp deg en radiator fra en bil. Finn en så stor radiator som mulig - fra en (stor) dieselbil. Bruk en slange og tapp kaldvann gjennom radiatoren og blås luft gjennom den med en vifte. det er ikke store vanngjennomstrømningen som skal til, bare pass på å montere det sånn at radiatoren alltid er fyllt med vann. Da har du luftkjøler. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Flyttet grunnet feilposting. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå