Gå til innhold

Vil ha prissjokk på tobakk!


Anbefalte innlegg

Utgiftene til behandling av røykeskader er LAAAAAANGT mindre enn hva staten tjener på tobakk-avgiften!

8836515[/snapback]

Nå koster røykere samfunnet mer enn bare behandlingen av røykeskadene.

8836523[/snapback]

 

Som hva? Annet enn at røyken pustes inn av andre og det løser man rett og slett ved å røyke utendørs. Det andre er at man plasserer askebegere litt mer tilgjengelig for mennesker, så blir det ikke så mange sneiper!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel, de blir borte fra jobb, men hvordan i all verden påvirkes vi andre av det? Er det noen statistikk som beviser at røykere er mer borte fra jobb enn andre?

 

Folk som lever lengre (ikke-røykere) tyner staten i en evighet når det kommer til pensjon, som staten også taper masse penger på. Heldigvis blir befolkningen feitere :)

 

Buuhuuu stakkars staten.

Lenke til kommentar
Javel, de blir borte fra jobb, men hvordan i all verden påvirkes vi andre av det?

Det må være det dummeste spørsmålet jeg har lest i denne tråden.

Folk som lever lengre (ikke-røykere) tyner staten i en evighet når det kommer til pensjon, som staten også taper masse penger på.

8836874[/snapback]

Folk betaler pensjon for å få penger når de blir eldre, ikke for å behandles for røyke-relaterte sykdommer. Å måtte benytte skattepenger på røyke-relaterte sydkommer burde være unødvendig, derfor har man avgifter på slike produkter.

Lenke til kommentar

Skjønner du ikke hva jeg sier? Gamlingene må sitte en evighet på gamlehjem fordi de aldri dør, mens røykerne tyner ikke staten for disse pengene fordi de dør tidligere.

 

Er du en ikke-røyker koster du staten mer penger. Staten vil ikke tjene noe på deg gjennom røykinga. Samtidig vil du leve lengre og staten må betale for deg i en evighet.

Lenke til kommentar
Skjønner du ikke hva jeg sier? Gamlingene må sitte en evighet på gamlehjem fordi de aldri dør, mens røykerne tyner ikke staten for disse pengene fordi de dør tidligere.

 

Er du en ikke-røyker koster du staten mer penger. Staten vil ikke tjene noe på deg gjennom røykinga. Samtidig vil du leve lengre og staten må betale for deg i en evighet.

8837009[/snapback]

Dette blir jo totalt feil fordi en ikke-røyker ikke påfører kostnader gjennom arbeidslivet på samme måte som en røyker gjør.

 

Og igjen, at staten betaler deg trygd er ikke en utgift som blir betalt av avgifter, men er penger man skal ha spart opp gjennom sitt arbeidsliv. Dette er derfor ikke en direkte utgift.

Lenke til kommentar

Cato - du snakker bare 'bullshit" .

Salg/omsetning av tobakk har sunket som en stein siden 1980-1990 tallet . For ikke snakke om siden 30-40-50 tallet ..

 

Samtidig øker avgiftene til staten hindides på produktene.

De har nok "tatt inn" mere enn nok og opp i mente i kroner dette tilfører norsk helsevesen i utgifter gjennom tiden.

 

Se statistikk selv :

http://www.idrettskurs.no/servlets/dispatc...eNodeId=1135502

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Cato - du snakker bare 'bullshit" .

Salg/omsetning av tobakk har sunket som en stein siden 1980-1990 tallet . For ikke snakke om siden 30-40-50 tallet ..

 

Samtidig øker avgiftene til staten hindides på produktene.

De har nok "tatt inn" mere enn nok og opp i mente i kroner dette tilfører norsk helsevesen i utgifter gjennom tiden.

 

Se statistikk selv :

http://www.idrettskurs.no/servlets/dispatc...eNodeId=1135502

8837131[/snapback]

Statistikken sier ingenting om hvor mye man får inn i avgifter kontra samfunnsutgifter.

Lenke til kommentar

NOU 2006:16 omhandler tobakksindustriens erstatningsansvar, men inneholder noen interessante deler som egentlig setter punktum for debatten.

 

Det gis i Norge betydelig økonomisk kompensasjon til dem som rammes av

tobakksrelaterte sykdommer og dødsfall. Det er helsehjelp fra kommune-

helsetjenesten, behandling i sykehus og ytelser fra folketrygden, utbetaling

fra forsikringsordninger og lignende. De generelle velferds- og forsikringsor-

dningene i vårt samfunn bærer en vesentlig del av de utgiftene som knytter

seg til tobakksrelaterte sykdommer og dødsfall.

 

 

Det er verdt å peke på at tobakksprodukter står i en særstilling i forhold til

andre skadevoldende produkter i vårt samfunn, særlig ved at tobakksproduk-

ter etter sin art volder skade – altså ved bruk i samsvar med sitt formål – samt

det store skadeomfang som tobakksbruk medfører. I forhold til andre

skadevoldende produkter står således tobakk for en spesiell belastning av

sykehusbudsjettene. Disse forholdene tilsier at tobakk også settes i en

særstilling i erstatningsrettslig sammenheng, og at det i prinsippet må være

erstatningsadgang for offentlige myndigheter for sykehusutgifter hvis først et

ansvarsgrunnlag for tobakksprodusentene foreligger.

[...]

Spørsmålet om det offentliges erstatningsadgang for tobakksrelaterte

sykehusutgifter må i siste hånd avklares ved domstolene.

 

BOLD er min utheving.

Lenke til kommentar
Ja, men det er totaleffekten av røyking som teller. Dessuten vet ikke du om du kommer til å dø av røyking eller ikke, eller om du blir rammet av kols eller andre tobakksrelaterte sykdommer.

Om 10 røykere blir syke, og 10 lever normalt, er totalkostnaden ved røyking likevel større enn inntektene av tobakksavgiften.

8838014[/snapback]

 

Hvor mye tjener staten per pakke for øyeblikket i avgifter ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hvordan har du kommet frem til at staten tjener grovt på røykerne? Vi har jo kommet frem til det motsatte ...

8836452[/snapback]

 

Vel jeg kan ta et eksempel. si du røyker to pakker for uken det blir 300 kr i avgifter 52 uker blir da 300 x 52 = 15600.

De aller fleste som blir syke av tobakk blir ikke det før i høy alder,la oss si 65 år.

Begynner en da å røyke som 15 åring blir det 15600 x 50 = 780 000.- kr.

Altså har en røyker allerede før han ble syk betalt inn nesten 1 million, i tillegg hevdes det at røykere lever ca 10 år kortere,det vil si at staten sparer ca 10 år med alderpensjon altså ca 1, 5 millioner kr .

I tillegg frigjøres sykehjemsplasser for disse ti årene, så en kan med andre ord konkludere med at vi totalt snakker om rundt 3 millioner kr som røykern har "bidratt" med kontra ikkerøykeren, det skulle dekke et høvelig bra sykehusopphold for behandling av eventuell kreft , i tillegg har du de som ikke blir syke :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, men det er totaleffekten av røyking som teller. Dessuten vet ikke du om du kommer til å dø av røyking eller ikke, eller om du blir rammet av kols eller andre tobakksrelaterte sykdommer.

Om 10 røykere blir syke, og 10 lever normalt, er totalkostnaden ved røyking likevel større enn inntektene av tobakksavgiften.

8838014[/snapback]

 

Hvor mye tjener staten per pakke for øyeblikket i avgifter ?

 

La oss si 30 kroner:

 

Storrøyker, 20 per dag:

 

30*7*365, det blir 76650kr per år

La oss si denne personen røyker i 30 år før h*n får f.eks. kreft som en følger av dette, og trenger kemo-behandlig. Tviler på at behandlingen vil koste så mye som 2,299,500kr ( Så har du da selvsagt skatt i tillegg til dette, pluss andre avgifter staten soper inn )

8838823[/snapback]

 

 

30 kr,en pakke rulletobakk har en avgift på ca 150 kr som går rett i statskassen .

Lenke til kommentar
Røykere påfører seg røyke-relaterte sykdommer og derfor blir en stor utgiftspost for samfunnet gjennom at de er mer borte fra jobb, blir lettere uføre og havner på sykehus og sykehjem når helsa begynner å skrante.

8836630[/snapback]

 

Tja ,ta min bestefar han begynte å røyke når han var 13 levde til han var over 90 og var aldrig syk.

Min far begynte å røyke når han var 15 levde til han ble vel 80 og var aldrig borte fra jobben untatt en gang pga en arbeidulykke :hmm:

Lenke til kommentar
Tja ,ta min bestefar han begynte å røyke når han var 13 levde til han var over 90 og var aldrig syk.

Min far begynte å røyke når han var 15 levde til han ble vel 80 og var aldrig borte fra jobben untatt en gang pga en arbeidulykke  :hmm:

Og min bestefar begynte og røyke i 20års alderen.. i fjor døde han, 67 år gammel... av kreft pga røyking.

 

Er veldig individuelt når man dør!

Lenke til kommentar
Regner med at tallene er større enn de jeg brukte, men modererte meg pga. jeg er veldig usikker på hva som er virkelig på det punktet :)

8839119[/snapback]

 

Enkelt en pakke tobakk koster på Svalbard kr 11.- uten avgifter, den samme pakken koster ca 160 her.

Dette vet jeg da jeg får tobakk derfra .

 

Dvs at den nettop er steget til kr 28 fordi staten har lagt til en liten avgift også på "avgiftfrie" Svalbard :cry:

Lenke til kommentar
Tja ,ta min bestefar han begynte å røyke når han var 13 levde til han var over 90 og var aldrig syk.

Min far begynte å røyke når han var 15 levde til han ble vel 80 og var aldrig borte fra jobben untatt en gang pga en arbeidulykke  :hmm:

Og min bestefar begynte og røyke i 20års alderen.. i fjor døde han, 67 år gammel... av kreft pga røyking.

 

Er veldig individuelt når man dør!

8839130[/snapback]

 

Det er det,men se hva jeg svarte på,nemmelig en av de evindelige påstander om at alle røykere er borte fra jobben og koster samfunnet enorme beløp.

Når så/hørte du sist en ikkerøyker eller en politiker som var villig til å diskutere de reelle tallene og ta med inntektene fra røykerne ??

Ikke det nei :hmm:

 

I ditt eksempel ser du at din bestefar døde når han gikk av med pensjon,ergo har han i alle år innbetalt penger til en pensjon han aldrig fikk nyte godt av,i tillegg till alt han betalte inn i avgifter .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...