Gå til innhold

Vil ha prissjokk på tobakk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om økte avgifter er veien å gå her lenger. Det som trengs er klare lover og regler som avgrenser mulighetene til folk, uten å ta fra dem selve muligheten til å bestemme selv. Røykeforbud på definerte områder er i den forstand glimrende. Utvid feks. dagens røyeforbud til å gjelde barer & restauranter både innendørs og utendørs.

Ved å gjøre en vare/handling mindre tilgjengelig og mindre komfortabelt er man med på å støte bort flere og flere fra denne varen. Likefullt har nikotinbrukeren fortsatt et lovlig valg om å forsette røykingen sin som før.

Lenke til kommentar

Setter man opp avgiftene nok, så vil man bare "støtte" det svarte markedet, og flere vil dra utenlands for å kjøpe. Uansett om det er lovlig eller ikke, vil folk bruke det. uanset hva det er. Om det er noe av det som allerede er ulovlig, og sigg og alkohol. Det er noe man aldri greier å bli kvitt.

Lenke til kommentar
I samme ånd syns jeg man skal ha en del avgifter på sunn mat, trening osv.. dette får tross alt folk til å leve lengre og tapper statskasse for penger med pensjonsutbetalinger i årevis.

8832575[/snapback]

 

Godt poeng.

8832715[/snapback]

Det er nok ikke så veldig godt poeng!

Først og fremst får man mer produktiv befolkning, som har en høyere verdiskapning pga mindre sykdom og økt energi på jobben de utfører. Videre kan de jobbe lengre som igjen gir en høyere verdiskapning i kraft av seg selv og i tillegg så vil den økte kumulative læringen gi seg utslag i bedre teknologi som forutsettes for evig økonomisk vekst, så sunne folk med et langt liv betaler seg selv! ;)

Lenke til kommentar

Hva med å heller hjelpe røykerne med å slutte istedet for å tvinge dem? Tvang fungerer aldri når det gjelder avhengighet. Si til en røyker at han har 12 mnd igjen å leve dersom han ikke slutter å røyke. Hva vil vedkommede mest sansynligvis gjøre? Først, ta seg en røyk for å "roe" nervene. Deretter, utsette sluttingen helt til det er for seint. Det nytter ikke. Ikke-røykere aner ikke hvordan det er å være avhengig av et så sterkt stoff som nikoton. Det er et beist i brystkassa som trenger fôr! Derfor er det bedre at regjeringen bevilger såså mye penger til å faktisk hjelpe røykerne å slutte i form for gratis røykeplaster, tyggegummi osv med en god hjelpenge hånd. Dette kan finansieres ved å trekke vekk røykeslutt-kampanjene på TV og reklame osv. Dette gjør at hele røykeslutt-situasjonen endrer seg og spesielt for røykerne vil dette bety en god del mye.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

Hvordan er statssponset nikotin i form av tyggegummi og plaster behjelpelig i å avvende seg med uvanen som er å røyke? Kan ikke si jeg har hatt noen erfaring som tilsier at disse produktene hjelper, de er mer å dekke behovet i situasjoner der en ikke kan/vil røyke. Dårlig vær, røykeforbud o.l. og kvitter en ikke med suget.

 

Kan ikke si kampanjene har mye å si heller, det er jo snakk om folk som klarer å bagatellisere "RØYKING DREPER" på fronten røykpakken, så ja, de kunne kanskje blitt brukt på bedre ting.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Når en tenker på at en pakke tobakk kunne koste ca 11 kroner på Svalbard inntil nylig,så skjønner en jo at staten har andre hensikter enn å få folk til å slutte. En pakke tobakk gir mao staten ca 150 kr eller sagt på en annen måte, 1 kg tobakk koster kr 220.- kr + avgifter 3000 .- kr

Hva med å få samme avgift på alkohol :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Når en tenker på at en pakke tobakk kunne koste ca 11 kroner på Svalbard inntil nylig,så skjønner en jo at staten har andre hensikter enn å få folk til å slutte. En pakke tobakk gir mao staten ca 150 kr eller sagt på en annen måte, 1 kg tobakk koster kr 220.- kr + avgifter 3000 .- kr

8834909[/snapback]

Jeg tok ikke logikken i den der ...

Lenke til kommentar
Kildekritikk er helt legitimt, men jeg mener du baserer argumentene på rene antakelser, noe jeg ikke ville gjort når man har såpass overbevisende tallmateriale fra våre naboland. Det er nok noen nasjonale forskjeller, men å anta at det ikke uten videre kan sammenlignes mener jeg er urealistisk. Når det i Sverige beregnes å koste samfunnet 25 mrd. norske kroner, hvilket blir 12.5 mrd justert for vårt halve folketall, har vi rimelig god margin ned til dagens 6,6 mrd. kroner i tobakksavgift.

8832417[/snapback]

 

 

Dessuten, om man ser litt kynisk på det, blir nok de 400 millionene som staten "taper" veid opp for i sparte pensjonsutgifter, siden det gjerne er slik røykere lever i snitt noen år kortere eller hva? Skal slett ikke se bort i fra at det er røykere som sponser sykehus til ikke-røykere :ermm:

 

Når to sånn sett så like land klarer å få nesten 100% feilmargin mellomom undersøkelsene, er det ikke mye å stole på likevel mener jeg.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Når en tenker på at en pakke tobakk kunne koste ca 11 kroner på Svalbard inntil nylig,så skjønner en jo at staten har andre hensikter enn å få folk til å slutte. En pakke tobakk gir mao staten ca 150 kr eller sagt på en annen måte, 1 kg tobakk koster kr 220.- kr + avgifter 3000 .- kr

8834909[/snapback]

Jeg tok ikke logikken i den der ...

8835007[/snapback]

 

Jeg prøver bare å vise to ting.

1, staten tjener grovt på dr som røyker og skjuler seg bak at avgiftene er satt høyt for at folk skal slutte å røyke,sannheten er at dette er en enorm melkeku for staten.

 

2. Om avgiftsøke er det legitime virkemiddel for å forhindre bruk av skadelige stoffer så bør det jo brukes på alle.

Feks en pk tobakk (50 G) koster ca 10 kr + 150 kr i avgifter

En flaske Vodka koster ca 4o kr+ avgifter om avgiftene skulle være de samme så vil det si ca 600 kr ergo burde en flaske vodka koste ca 640 kr . :hmm:

Lenke til kommentar

Om skatten på tobakk var satt i forhold til utgiftene til røyke-skader, så ville det vært mye mer rettferdig mener jeg! La røykerne få betale sin egen behandling gjennom røykpakken, men å overprise sinnsykt for å dempe bruken er ALTFOR autoritært og "big papa" holdning, og derfor kommer aldri venstre til å vinne et stortingsvalg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...