likferd Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 MEN: Det koster samfunnet som helhet ulidelige summer å reparere skadene røykere påfører seg. Derfor må det være et mål å begrense bruken mest mulig, og da er avgifter en god måte å gjøre det på uten å nekte røykere røyk, samtidig som man tar inn i alle fall noen promille av summene røykerne koster helsevesenet. 8826698[/snapback] noen promille? Vet du i hele tatt hvor mye en røyker betaler i avgift allerede? Om tobakksavgiften dekker 1 promille av utgiftene en røyker vistnok påfører samfunnet, vil det si at en gjennomsnittsrøyker koster samfunnet mellom 700 millioner og en milliard kroner i en levealder? tenk før du skriver... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Kan vi forresten forsøke å diskutere hvorvidt en avgiftsøkning er en lur ide eller ei? Og ikke om hvorvidt vi skal legalisere cannabis? 8827478[/snapback] Ville det ikke da være like lurt å avlurifisere pointet? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 MEN: Det koster samfunnet som helhet ulidelige summer å reparere skadene røykere påfører seg. Derfor må det være et mål å begrense bruken mest mulig, og da er avgifter en god måte å gjøre det på uten å nekte røykere røyk, samtidig som man tar inn i alle fall noen promille av summene røykerne koster helsevesenet. 8826698[/snapback] noen promille? Vet du i hele tatt hvor mye en røyker betaler i avgift allerede? Om tobakksavgiften dekker 1 promille av utgiftene en røyker vistnok påfører samfunnet, vil det si at en gjennomsnittsrøyker koster samfunnet mellom 700 millioner og en milliard kroner i en levealder? tenk før du skriver... 8828249[/snapback] Poenget var at røykere ikke betaler like mye i avgift som det koster helsevesenet å bøte på skadene de påfører seg selv. Motbevis meg gjerne... Og jeg tenker i høyeste grad over hva jeg skriver, ordbruken var en underdrivelse. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 noen promille? Vet du i hele tatt hvor mye en røyker betaler i avgift allerede? Om tobakksavgiften dekker 1 promille av utgiftene en røyker vistnok påfører samfunnet, vil det si at en gjennomsnittsrøyker koster samfunnet mellom 700 millioner og en milliard kroner i en levealder? tenk før du skriver... 8828249[/snapback] Det blir kanskje ikke fult så mye, men mye blir de. Gjennomsnittlig flere legebesøk, og mest sansynelig noe sykehus besøk mot slutten som 66 åring. Sykehus besøk koser mye, og samtidig vil det risikrere å lage kø for andre som også renger å komme på sykehuset, kanskje de dør som følge av det. Blir nokk ikke slike summer, men mye blir det. Også risikerer folk som blir utsatt for passiv røyking og lide samme skjebne, heldig vis forhindra i stor grad med røykeloven, siden skadenne røykere påfører andre er de verste. Særlig unger som bor med foreldre som røyker, foreldrenne kan ikke være mye smarte. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det er du som kommer med påstanden, så bevisbyrden ligger hos deg. Venter i spenning Lenke til kommentar
Dødskalkunen Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hipp hurra! Håper dette vil få flere til å slutte med disse idiotgreiene. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg rakker ikke ned på noen. Jeg forklarte argumentasjonen din. Alle vet at røyere koster samfunnet mye nettopp pga skadevirkningene det mefører. Det og måtte dokumentere et fullstendig regnestykke som inkluderer alle norske personer og klarer å luke ut feil er umulig. Det er allikevell noen som har forsøkt på det i USA, et land med større forskjeller og annet helsesystem enn i Norge; http://www.mozon.no/php/art.php?id=350193 Så, nå er det opp til deg å vise tallene dine likferd. Påstanden er at røykere ikke betaler like mye i avgift som det koster helsevesenet å bøte på skadene de påfører seg selv. Vi venter på motbevis ... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hold dere til sak her. Noen poster er slettet. Om dere mener at noen troller så rapporter dem, det er ikke tema for tråden. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
hiper Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Synes dette var godt nytt jeg, mere penger til sykehus, veiutbygging osv, gjør meg ikke noe Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Synes dette var godt nytt jeg, mere penger til sykehus, veiutbygging osv, gjør meg ikke noe 8829751[/snapback] Tror faktisk behovet for mer penger til sykehus vil reduseres drastisk men ellers Endret 10. juni 2007 av Rakib Lenke til kommentar
likferd Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg rakker ikke ned på noen. Jeg forklarte argumentasjonen din. Alle vet at røyere koster samfunnet mye nettopp pga skadevirkningene det mefører. Det og måtte dokumentere et fullstendig regnestykke som inkluderer alle norske personer og klarer å luke ut feil er umulig. Det er allikevell noen som har forsøkt på det i USA, et land med større forskjeller og annet helsesystem enn i Norge; http://www.mozon.no/php/art.php?id=350193 Så, nå er det opp til deg å vise tallene dine likferd. Påstanden er at røykere ikke betaler like mye i avgift som det koster helsevesenet å bøte på skadene de påfører seg selv. Vi venter på motbevis ... 8829588[/snapback] "alle vet" er ikke noen god argumentasjon. Jeg har heller ikke påstått noe, det er du du som er så snill å gjøre for meg. Vis meg bevis for at røykere gjennomsnittlig er en større utgift for samfunnet enn en gjennomsnittlig ikke-røyker, eller vær så vennlig å ikke bruk argumentet i det hele. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg tror ikke det er gjort noen gode undersøkelser på hva røykere koster samfunnet kontra hva de betaler inn via avgifter på tobakk. En slik undersøkelse ville vært svært komplisert og muligens har vi ikke gode nok data til å kunne utføre undersøkelsen godt nok. Røykere tapper folketrygden fordi de blir mye mer syk, mange blir uføre pga sykdommer eller skader relatert til røyking osv. På den annen side så dauer de fleste røykere tidligere enn ikke-røykere og sparer derfor folketrygden for mye pensjonspenger. Men at staten tjener noe særlig på at folk røyker har jeg ikke helt tro på. Hvor relevant dette er vet jeg ikke. Avgifter på tobakk er ment å være en preventiv avgift, altså en avgift som skal hindre folk i å begynne å røyke eller få flere til å slutte. Skatteinntektene fra tobakksavgiften går rett i statskassa og er ikke øremerket noe som helst. En økning i tobakksavgiften vil altså ikke ha til hensikt å øke statens inntekter, men å gjøre det vanskeligere å begynner og fortsette å røyke. Men om tobakksprisene blir for høye så vil avgiften være usosial siden den vil ramme lavtlønnede og fattige som ikke klarer eller vil slutte å røyke for hardt. Lavtlønnede og fattige er også de som ifølge statistikken røyker mest så vidt jeg vet. Personlig så ville jeg ikke maktet å fortsette å røyke om ei pakke røyk kostet over 100 kroner. Da ville røyken spist opp det jeg har igjen av studielånet etter andre faste avgifter. Jeg ville minimum blitt tvunget til å kutte kraftig ned. Så for meg så er det igrunn positivt om røyk ble mye dyrere. Jeg skulle jo selvsagt helst vært ikke-røyker, men jeg har ikke motivasjon nok til å slutte... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg rakker ikke ned på noen. Jeg forklarte argumentasjonen din. Alle vet at røyere koster samfunnet mye nettopp pga skadevirkningene det mefører. Det og måtte dokumentere et fullstendig regnestykke som inkluderer alle norske personer og klarer å luke ut feil er umulig. Det er allikevell noen som har forsøkt på det i USA, et land med større forskjeller og annet helsesystem enn i Norge; http://www.mozon.no/php/art.php?id=350193 Så, nå er det opp til deg å vise tallene dine likferd. Påstanden er at røykere ikke betaler like mye i avgift som det koster helsevesenet å bøte på skadene de påfører seg selv. Vi venter på motbevis ... 8829588[/snapback] Hvis man betaler kjempehøye skatter og avgifter så skal man faen meg få lov å utnytte helsevesenet også, uansett om du har påført skader på din egen kropp. For det er nemlig din kropp. Helst skulle vi uansett hatt et privat helsevesen og ikke betalt for hele Norge dersom man vil til legen selv. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hvis man betaler kjempehøye skatter og avgifter så skal man faen meg få lov å utnytte helsevesenet også, uansett om du har påført skader på din egen kropp. For det er nemlig din kropp. 8830392[/snapback] Når du betaler skatt i dag betaler du ikke bare skatt for deg selv. Du betaler for fremtiden, for din familie og dine venner. Hva du gjør med din kropp er din sak, men skader du kroppen din så mye at det går ut over andre er det ikke bare deg og kroppen din helsen din går ut over. På jobben avhenger kanskje folk av det arbeidet du gjør? Du foreslår et system hvor alle betaler for sine egne legeutgifter og røykere (og andre som har skader/sykdommer/uvaner) får noen hundre tusen kroner mindre i lønn enn de "friske" pga sin dumhet. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) "alle vet" er ikke noen god argumentasjon. Jeg har heller ikke påstått noe, det er du du som er så snill å gjøre for meg. Vis meg bevis for at røykere gjennomsnittlig er en større utgift for samfunnet enn en gjennomsnittlig ikke-røyker, eller vær så vennlig å ikke bruk argumentet i det hele. 8829810[/snapback] Her har jeg fått tilbakemelding fra Sosial- og Helsedirektoratet på spørsmål om hva røyking koster samfunnet: "Kostnader av tobakksbruk er et svært komplekst tema, men det gjøres noen ulike beregninger innen dette området. Imidlertid er det er gjort relativt få slike studier i Norge. Det jeg kjenner til av beregninger er f.eks. i NOU 2000:16 "Tobakksindustriens erstatningsansvar" hvor man kommer til at utgifter til selve sykehusbehandlingen grunnet tobakksrelaterte sykdommer årlig beløper seg til omkring 2 milliarder kroner. Da er ikke sykehusinvesteringer inkludert, og heller ikke sykepenger, trygder, produksjonstap o.l. Hele NOUen finner du hos ODIN, se Vedlegg 3, 4 og 5: http://odin.dep.no/hd/norsk/publ/utredning...k000-b-n-a.html Skal man se på totale samfunnskostnader pga. røyking er det ikke gjort noen beregninger jeg kjenner til de siste årene, men en beregning gjort av dr Tore Sanner i 1991 (Tidsskriftet for Den norske lægeforening nr. 28, 1991; 111 3420-22) kom til at samfunnets totale utgifter pga. røyking i 1988 var omkring 7 milliarder kr. På samme tidspunkt utgjorde tobakksavgiftene ca. 4 milliarder kr. Det har også vært flere beregninger som har vært nevnt i avisoppslag o.l. men de er ikke publisert som jeg kjenner til. I Sverige og Danmark finnes det nyere studier på denne problemstillingen. En svensk rapport som ligger i helhet på nettet anslår at utgifter til helsevesenet og produksjonsbortfall koster Sverige 26 mrd kroner hvert år. http://www.tobaksfakta.org/Default.aspx?id=3478. En dansk studie finner at røyking påfører samfunnet økte kostnader, selv om man tar i betraktning at røykere har kortere forventet levealder. Legger ved link til abstract for denne studien. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=15080400 Det er vel rimelig å anta at svenske og danske resultater i noen grad kan overføres til Norge. Andre oversikter kan du f.eks. finne på http://www.ash.org.uk ved å klikke deg gjennom 'Facts, stats & pics' - 'Facts and statistics' - 'The Economics of Tobacco' (eller klikke på direktelink http://www.ash.org.uk/html/factsheets/html/fact16.html) Statens inntekter fra tobakksavgift var i 2006 omlag 6,6 mrd kroner." Endret 11. juni 2007 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ikke for å være vrang.. men og poste ting fra 1988 er vel litt drøyt/sent? Skal man se på totale samfunnskostnader pga. røyking er det ikke gjort noen beregninger jeg kjenner til de siste årene, men en beregning gjort av dr Tore Sanner i 1991 (Tidsskriftet for Den norske lægeforening nr. 28, 1991; 111 3420-22) kom til at samfunnets totale utgifter pga. røyking i 1988 var omkring 7 milliarder kr. På samme tidspunkt utgjorde tobakksavgiftene ca. 4 milliarder kr. Legg merke til årstallet: 1988, da var det langt flere som røyket, og utgiftene var på omkring 7 milliarder kr. "Inntektene" på ca 4 milliarder kr. Statens inntekter fra tobakksavgift var i 2006 omlag 6,6 mrd kroner." Takket være større avgifter så er "inntekten" nå en hel god del større som du sier (over 50%). Nå er det også en god del færre personer som røyker den dag i dag enn det var for 19 år siden, og derfor regner jeg med at utgiftene er ganske mye lavere. Kanskje tilogmed under 6,6 milliarder? Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Blir røykere så mye oftere syke enn ikke røykere? Og 7 milliarder hørtes ekstremt mye ut... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Greit nok at avgiften skal være med å begrense bruk av skadelige ting , men da må det gjelde alle skadelige ting. Det er ikke lenge siden tobakken steg fra ca 80-90 kr til 160 kr og nå skal den altså opp 50% til. Hva med å hive på en 100% økning på feks alkohol,bensin osv osv, dette er jo svært skadelige stoffer som også rammer 3djeperson Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Ikke for å være vrang.. men og poste ting fra 1988 er vel litt drøyt/sent? Skal man se på totale samfunnskostnader pga. røyking er det ikke gjort noen beregninger jeg kjenner til de siste årene, men en beregning gjort av dr Tore Sanner i 1991 (Tidsskriftet for Den norske lægeforening nr. 28, 1991; 111 3420-22) kom til at samfunnets totale utgifter pga. røyking i 1988 var omkring 7 milliarder kr. På samme tidspunkt utgjorde tobakksavgiftene ca. 4 milliarder kr. Legg merke til årstallet: 1988, da var det langt flere som røyket, og utgiftene var på omkring 7 milliarder kr. "Inntektene" på ca 4 milliarder kr. Statens inntekter fra tobakksavgift var i 2006 omlag 6,6 mrd kroner." Takket være større avgifter så er "inntekten" nå en hel god del større som du sier (over 50%). Nå er det også en god del færre personer som røyker den dag i dag enn det var for 19 år siden, og derfor regner jeg med at utgiftene er ganske mye lavere. Kanskje tilogmed under 6,6 milliarder? 8832297[/snapback] Kildekritikk er helt legitimt, men jeg mener du baserer argumentene på rene antakelser, noe jeg ikke ville gjort når man har såpass overbevisende tallmateriale fra våre naboland. Det er nok noen nasjonale forskjeller, men å anta at det ikke uten videre kan sammenlignes mener jeg er urealistisk. Når det i Sverige beregnes å koste samfunnet 25 mrd. norske kroner, hvilket blir 12.5 mrd justert for vårt halve folketall, har vi rimelig god margin ned til dagens 6,6 mrd. kroner i tobakksavgift. Endret 11. juni 2007 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Greit nok, jeg nekter ikke for at det koster mye for Norge. Selv røyker jeg ikke mye, vi snakker en 10-pakning på 3-4 dager, og jeg røyker ikke i nærheten av andre som ikke røyker og veldig sjeldent på bussholdeplasser osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå