Gå til innhold

Vil ha prissjokk på tobakk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du blir irritert av at en røyker, så kan du jo for svarte si i fra til vedkommende. gjør du ikke det, kan du bare drite i å klage.

8825776[/snapback]

 

Sier selvsakt i fra om det er irriterende nokk kanskje, sa jeg noe annet kanskje. Normalt sier jeg ikke i fra siden det er mye lettere of flyte seg en å risikere og komme opp i en tidkrevende diskosjon med en som ikke vil høre, men om det er tungvindt og komme unna så sier jeg sedd i fra. Desuten burde røykere tenke seg om føre de tenner en røyk, er ganske frekt og tenne opp en røyk rundt fremmede sån utenvidere. blir som å rape i tryne på folk, du slipper ut ille luktenne gasser i begget tilfellende som plager enkelte.

 

Personlig har jeg ikke noe i mot at ting blir skatta forskjellig. Kan øke indirekte skatt og minske den andre. Er mye mer irriterende og se store summer forsvinne på ingenting en å se små ubetydelige summer forsvinne jevnt over året. Da syntes jeg også selvsakt skatt på usunne og skadenne varer burde være høyere, slik att de som kjøper slikt betaler for skadenne selv.

 

Hadde alkohol kommet på markedet i dag og ikke vært siden tidenes morgen så hadde det aldri blitt lovlig. Det er mye mer skadelig en enkelte av de ulovlige middlenne. Er jo bare rett att folk som drikker mye må betale for lever operasjoner og eventuellt skadeverk selv.

Lenke til kommentar
Typsik venstresiden ...

8825899[/snapback]

Forøvrig er jeg for å forby røyk. På samme måte som det er ikke er tillatt å prøve å ta selvmord i Norge.

8825926[/snapback]

 

Jeg ga kun mitt syn om kun den ene saken, mens det eneste du kommer med er feilopplysning om saken og blander inn mye annet. Jeg stemmer ikke sosialistisk men din framtoning her får meg til å forsvare dem. De vil bare ditt beste.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lurer på om noen av disse politikerne som slenger ut slike "brannfaskler", satser på at fokuset på global oppvarming/klimagasser er nokså populært i disse tider. Tidligere i uken var det et par andre humorklatter som så for seg en fordobling av bensinprisene, og da ville jo så klart folk bruke bilen mindre. En av motstanderne til det forslaget prøvde seg med å foreslå en bensinpris på runde hundrelappen, for da ville jo garantert mange flere helt slutte å kjøre bil.

 

så hvis dette er enn trend så kan jeg like det. Man tvinges til å slutte med skadelig røyking, kan sykle eller gå til jobben, og den generelle helsen bedres betraktelig. Så kan man jo etterhvert forby bacon i butikken osv. :)

Lenke til kommentar
Man tvinges til å slutte med skadelig røyking, kan sykle eller gå til jobben, og den generelle helsen bedres betraktelig. Så kan man jo etterhvert forby bacon i butikken osv. :)

8826288[/snapback]

Hvorfor skal man forby bacon i butikken?

8826313[/snapback]

Poenget hans er å forby alt som ikke er sunt, og fjerne valgfriheten til folk.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Jeg har på følelsen at de om noen år, kommer til å forby tobakk.

Så er det alkoholen sin tur.

Så er det usunn mat.

 

Snart så bestemmer de sikkert at vi skal trimme så så mange timer i uka, du skal spise det og det. Du får ikke lov til å spise det og det. Max Xminutter/timer foran tv/pc hver dag osv...

 

Jeg liker ikke retningen det går i.

 

 

 

tror du har rett der,det er jo denne vei samfunnet utvikles..

Snart blir vel det som i "minority report" du får bot for å tenke på en røyk!

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Typsik venstresiden ...

8825899[/snapback]

 

 

Ingen av de to partiene er på venstresiden....

8826003[/snapback]

Det er likevel typisk venstresiden. Innslag som dette gjør at de beveger seg mer mot venstre i den politiske akse. Ikke se bort fra at mange venstrevridde politikere støtter akkurat denne saken.

Lenke til kommentar

Litt OT først:

Jeg tror få eller ingen her er egnet til å uttale seg _kvalifisert_ om hvilke effekter en økt tobakksavgift vil ha på folkehelsen totalt sett, men det bør kanskje heller ikke være kravet i et fritt forum.

JEG PERSONLIG hadde likt å se flere argumenter basert på fakta, ikke fabling om at "nå er det faen meg like før de faen meg tar skatt på å puste for faen!!" o.l. F.eks. ble det latterliggjort at man "tror" at færre vil kjøpe bil hvis bensinprisene går opp, og at røykingen går ned ved høyere avgifter...vel, hvis det er feil, hadde det vært hyggelig å sett fakta som underbygger at dette er feil, for svært kvalifiserte personer i forskjellige direktorater mener det motsatte.

 

ON topic:

Målet med avgiftspolitikken må være å redusere røyking til et lavest mulig nivå. Derfor bør man etter min mening finne det nivået som har en balanse mellom høy nok pris til å bremse forbruk, men lav nok til ikke å stimulere til en eksplosiv vekst i smugling og grensehandel. Jfr. følgende figur:

fig10-10.gif

 

Kilde: Finansdepartementet

 

Geir :)

8825281[/snapback]

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Det er ganske lett for oss som ikke røyker å si at prisene bør opp, men på den annen side må det vel være andre måter å slutte å røyke på enn å øke prisene.

8826492[/snapback]

Hvorfor skal de på død og liv ha oss til å slutte å røyke?

Hva jeg skal ha i meg, bestemmer jeg da selv. Min kropp, og ikke staten sin.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser ikke at noen andre land som det er naturlig å sammenligne seg med, som kjører norsk prispolitikk. kan det være at andelen ikkerøykere i disse landene er like stor som i Norge. Eller er vi så steikende rike i dette potittlandet at vi kan forære alle disse milliardene til Svensken og organisert kriminalitet?

Lenke til kommentar
Harryturer er det langt fra alle som tar seg råd til. Har ingenting mot dette...

For det koster jo såå mye :!:

 

Men dette her er barnehage-politikk...

Istedenfor og sette opp prisene på Alt her i Norge, hvorfor ikke kjøre en skikkelig "kampanje"/sørge for ordentlig informasjon til alle?

 

Det er nok ikke prisen som holder folk unna røyking, det er det de vet om den.

 

Eksempel: En 14åring som skal kjøpe seg røyk... for han/hun er det samma F om pakka koster 50 eller 100, for han/hun er røyk røyk, og han/hun vil ha en pakke.

 

Hadde han/hun fra starten fått informasjon om hvor skadelig det er osv hadde nok ikke samme 14 åringen gått og kjøpt seg røyk.

 

 

Gleder meg til den dagen Alkohol får samme prisene.. da blir det nok en annen tone..

Lenke til kommentar
Det er ganske lett for oss som ikke røyker å si at prisene bør opp, men på den annen side må det vel være andre måter å slutte å røyke på enn å øke prisene.

8826492[/snapback]

Hvorfor skal de på død og liv ha oss til å slutte å røyke?

Hva jeg skal ha i meg, bestemmer jeg da selv. Min kropp, og ikke staten sin.

8826581[/snapback]

Ja, du bestemmer over kroppen din, men det du gjør har også følger for samfunnet. Derfor bør staten ha et helt klart standpunkt til hvordan politikken rundt tobakk skal være.

 

Selvfølgelig må man få lov å innta et middel som tross alt er lovlig. I tillegg til å være lovlig, er det også skadelig. Som du sier på en litt defensiv måte, må du få lov å vurdere selv om det er verdt risikoen.

MEN: Det koster samfunnet som helhet ulidelige summer å reparere skadene røykere påfører seg. Derfor må det være et mål å begrense bruken mest mulig, og da er avgifter en god måte å gjøre det på uten å nekte røykere røyk, samtidig som man tar inn i alle fall noen promille av summene røykerne koster helsevesenet.

Lenke til kommentar
Derfor må det være et mål å begrense bruken mest mulig, og da er avgifter en god måte å gjøre det på uten å nekte røykere røyk, samtidig som man tar inn i alle fall noen promille av summene røykerne koster helsevesenet.

Og hvorfor ikke innføre en ny måte og informere den "yngre garde" om farene fra starten av?

Det er ikke de som allerede røyker som må slutte, det skal veldig mye til uansett, det er de som kommer til og starte man må stoppe.

 

Som jeg sa så vil en 14-åring kjøp en pakke uansett om den koster 50 eller 100kr, enkelt nok fordi den ikke vet hvor skadelig det er og fordi røyk er "kult", og hjo vanskeligere det er å få tak i, jo kulere er det.

 

Først etter man har klart og få folk til og gi slipp på "røyk er kult" holdningen og andre ting rundt den "yngre garde" og røyk, kan man begynne og snakke om disse avgiftene, forbud, eller hva nå enn staten klarer og finne på.

Lenke til kommentar
Men dette her er barnehage-politikk...

Istedenfor og sette opp prisene på Alt her i Norge, hvorfor ikke kjøre en skikkelig "kampanje"/sørge for ordentlig informasjon til alle?

 

Det er nok ikke prisen som holder folk unna røyking, det er det de vet om den.

 

Eksempel: En 14åring som skal kjøpe seg røyk... for han/hun er det samma F om pakka koster 50 eller 100, for han/hun er røyk røyk, og han/hun vil ha en pakke.

 

Hadde han/hun fra starten fått informasjon om hvor skadelig det er osv hadde nok ikke samme 14 åringen gått og kjøpt seg røyk.

 

 

Gleder meg til den dagen Alkohol får samme prisene.. da blir det nok en annen tone..

8826605[/snapback]

 

Hvis man ikke vet hvor farlig røyk er i en alder av 14 år så vet man knapt hva man

heter også. Jeg er i mot at staten skal kaste er penger ut av vinduet på anti-[insert dangerous substance here] kampanjer som ikke virker lengre.

 

De burde heller bruke litt penger på å finne ut hva som virker, og sette i verk de tiltakene som har en effekt.

Jeg kan se for meg at ungdom (dvs. under 18 år) vil ha større problemer med å få råd til tobakk når prisene stiger.

 

Personelig så lurer jeg på hva motivet til staten egentlig er. Få mer penger, eller få folk til å slutte å røyke?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Og hvorfor ikke innføre en ny måte og informere den "yngre garde" om farene fra starten av?

Det er ikke de som allerede røyker som må slutte, det skal veldig mye til uansett, det er de som kommer til og starte man må stoppe.

 

Som jeg sa så vil en 14-åring kjøp en pakke uansett om den koster 50 eller 100kr, enkelt nok fordi den ikke vet hvor skadelig det er og fordi røyk er "kult", og hjo vanskeligere det er å få tak i, jo kulere er det.

 

Først etter man har klart og få folk til og gi slipp på "røyk er kult" holdningen og andre ting rundt den "yngre garde" og røyk, kan man begynne og snakke om disse avgiftene, forbud, eller hva nå enn staten klarer og finne på.

8826747[/snapback]

Jeg kan ikke se noen grunner til at dette ikke skal gjøres, såfremt man finner en metode som virker.

 

Utfordringen er at man står overfor en bransje som kjemper for sin egen overlevelse, og som har millarder av dollar å bruke på produktplassering og imagebygging.

Dette vil ta tid, og i mellomtiden må man bruke virkemidler som har en øyeblikkelig effekt, noe avgiftsreguleringer har.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Det er ganske lett for oss som ikke røyker å si at prisene bør opp, men på den annen side må det vel være andre måter å slutte å røyke på enn å øke prisene.

8826492[/snapback]

Hvorfor skal de på død og liv ha oss til å slutte å røyke?

Hva jeg skal ha i meg, bestemmer jeg da selv. Min kropp, og ikke staten sin.

8826581[/snapback]

Ja, du bestemmer over kroppen din, men det du gjør har også følger for samfunnet. Derfor bør staten ha et helt klart standpunkt til hvordan politikken rundt tobakk skal være.

 

Selvfølgelig må man få lov å innta et middel som tross alt er lovlig. I tillegg til å være lovlig, er det også skadelig. Som du sier på en litt defensiv måte, må du få lov å vurdere selv om det er verdt risikoen.

MEN: Det koster samfunnet som helhet ulidelige summer å reparere skadene røykere påfører seg. Derfor må det være et mål å begrense bruken mest mulig, og da er avgifter en god måte å gjøre det på uten å nekte røykere røyk, samtidig som man tar inn i alle fall noen promille av summene røykerne koster helsevesenet.

8826698[/snapback]

Selvfølgelig burde jeg få lov til å ha i meg akkurat hva slags stoffer jeg vil, uansett om det er de som er lovlige nå, eller de som ikke er det.

 

Jeg er for å fjerne avgiftene på skadelige varer, og heller innføre et system der du må ha en forsikring, for skader du har påført deg selv.

Mens staten dekker arvelige sykdommer, og andre ting man ikke kan noe for.

Lenke til kommentar
Man tvinges til å slutte med skadelig røyking, kan sykle eller gå til jobben, og den generelle helsen bedres betraktelig. Så kan man jo etterhvert forby bacon i butikken osv. :)

8826288[/snapback]

Hvorfor skal man forby bacon i butikken?

8826313[/snapback]

Poenget hans er å forby alt som ikke er sunt, og fjerne valgfriheten til folk.

8826323[/snapback]

De fjerner ikke valgfriheten, men øker skattene.

Resultatet er at noen vil nok slutte og de som fortsetter så vil nok en del gå litt ned på mengden.

Det er ikke snakk om å forby røyken, selvom det hadde jo såklart aldri blitt godkjent hvis det ikke var fordi den var så godt utbredt før man kjente til skadene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...