Gå til innhold

Vil ha prissjokk på tobakk!


Anbefalte innlegg

Hva synes dere? Venstre foreslår å øke avgiften på tobakk med 50%(!) En tobakkspakke med 50 gram tobakk vil koste 266(!) kroner og en pakke sigaretter ca 116 kroner(!). Jeg mener avgiftsmentaliteten de norske politikerne har, har tatt helt av og i negativ retning!

 

Hva synes dere?

 

Link til artikkel:

Agderposten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At slike skadelige midler skal koste noen kroner mer har jeg ingenting imot.. røyk skader jo ikke bare den osm røyker.

8824813[/snapback]

 

Tror ikke den dyre tobakken er noe mindre skadelige enn den billige. Dette kommer til å føre til økt antall harryturer til svinesund og med danskebåten. Jeg røyker ikke selv, og blir så og si aldri brydd med at andre røyker siden det så og si ikke er lov å røyke noen steder nå om dagen.

Lenke til kommentar
Tror ikke den dyre tobakken er noe mindre skadelige enn den billige. Dette kommer til å føre til økt antall harryturer til svinesund og med danskebåten.

Nei, men det er sannsynlig at færre tar seg råd til røyken med en slik avgiftsøkning, eller at flere kutter ned på forbruket i det minste.

 

Harryturer er det langt fra alle som tar seg råd til. Har ingenting mot dette...

Lenke til kommentar

Den norske staten skyter seg i foten, og treffer ganske bra, med slike enorme avgiftsøkninger. De tror virkelig at folk røyker mindre når røyken er dyr, kjører mindre når bensinen er dyr og drikker mindre når spriten er dyr.

 

Hva skjedde med valgfrihet? Det at folk kan velge å røyke eller ikke røyke av fri vilje, ikke fordi det er så dyrt at de ikke kan røyke. Da øker bare kursen på russisk smuglerrøyk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vannvittig flott utspill fra mikropartiene. De ønsker seg kanskje enda færre sympatisører. jeg bor selv knapt 20 minutter fra Svinesund, og turene dit lønner seg bare mere, og tungtransporten som krysser grensene kan utvide sortimentet til også å gjelde tobakksvarer. De som virkelig taper på dette er de arme kjøpmennene som allerede har det tøft nok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tror ikke den dyre tobakken er noe mindre skadelige enn den billige. Dette kommer til å føre til økt antall harryturer til svinesund og med danskebåten.

Nei, men det er sannsynlig at færre tar seg råd til røyken med en slik avgiftsøkning, eller at flere kutter ned på forbruket i det minste.

 

Harryturer er det langt fra alle som tar seg råd til. Har ingenting mot dette...

8824841[/snapback]

 

Seks av ti østlendinger handler over grensen. Hvis ikke det bekymrer litt, så skjønner ikke jeg noe ...?

 

Svenskehandelen tar av

Norske kunder handlet i fjor for ni milliarder kroner i Sverige. Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) tror beløpet blir like høyt i år.

 

 

Dette tilsvarer vel sånn ca. 9000 jobber.

adressa.no

 

Edit: Leif

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg er ikke-røyker, så jeg skal vel være forsiktig med å uttale meg om det konkrete forslaget. :whistle:

 

Men prinsipielt er jeg tilhenger av indirekte skatter i stedet for direkte, i den grad vi skal ha skatter i det hele tatt. La folk få beholde mest mulig av det de tjener, og velge hva de vil bruke dem på. Vil de bruke dem på helseskadelige varer så er det greit, da er de selv med på å dekke kostnadene med et helsevesen som skal reparere skadene.

 

Alternativet er et system uten tobakksavigifter, og hvor røykere trenger privat helseforsikring for å få behandling, og man kan jo tenke seg hvor billig det ville bli.

 

Dilemmaet med tobakksavgifter er at statens inntekter øker med økte avgifter, selv om salget minsker og grensehandel og smugling øker. Om dere seg på diagrammet under ser dere at ved en avgift på 10% vil de omsettes lovlig tobakk for 20 milliarder kroner i Norge, altså tjener staten 2 milliarder kroner. Om man setter opp avgiften til 90% synker omsetningen til bare 5 milliarder. Smuglere og svensker stikker av med 15 milliarder. Men staten tjener altså 90% av 5 milliarder, og det er dobbelt så mye i kroner og øre.

 

Det er et kjedelig paradoks.

 

fig10-10.gif

 

Kilde: Finansdepartementet

 

Geir :)

Lenke til kommentar
dette er bare bra.

røykere burde blitt bøtelagt.

er røyker selv avogtil.

men blir det slik med snus blir jeg litt deppa.

8825299[/snapback]

Hvorfor i svarte skal røykere bli bøtelagt? Det er det dummeste jeg noen gang har hørt.

 

Jeg tviler på at dette kommer igjennom, men hvis det gjør det. Blir det bare en boost i det svarte markedet for sigaretter.

Lenke til kommentar

Kunne vært forbudt på ofentlig eindom også, verfal så lenge det er folk rundt. Kunn lovlig i private hjem eller alene ute, 50m fra folk minnst. Irriterende når en står og venter på bussen feks. også kommer det en kødd og fyrer opp røyken slik at vinden fører forurensningen rett i longenne mine. Syntes røykere burde tenke på dem andre i steden for og kreve at dem skal flytte seg selv.

 

Veldig ening i mest mulig indirekte skatt, bare en må passe på at kapitalen ikke forsvinner ut av landet for mye. Lønn i norge og bor i thailand burde bli skatta mer da. Dyrere røyk er bare bra, alkohol kunne også blitt dyrere, samme med usun mat. Er jo ikke no forskjell på skatting på den måten en det er på forsikring av biler. Er jo mye dyrer med en sportsbil(farlig bil) en en trygg familiebil, hvorfor skal ikke staten kunne gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Alternativet er et system uten tobakksavigifter, og hvor røykere trenger privat helseforsikring for å få behandling, og man kan jo tenke seg hvor billig det ville bli.

8825281[/snapback]

En interessant tanke, men hva gjør man da om en røyker som ikke har tegnet forsikring fordi han (igjen) ikke opptrer som en rasjonell forbruker, og får lungekreft?

La han dø? Eller at han får et regresskrav som hefter vedkommende de årene han har igjen, om han overlever? Og hvem låner vedkommende penger når han allerede er døende?

Lenke til kommentar

Jeg er for minst mulig skatt på ting som røyk og alkohol, og at folk heller sørger for privat helseforsikring. Det gjør at folk som ikke går til legen for småting slipper å betale for hypokondere som snylter.

 

Indirekte skatt er fint det, men man bør ikke ha det i tillegg til en såpass høt inntekstskatt som Norge har. Enten eller, spør du meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...