Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett bare på 1 av 2 PC'er

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem her i heimen.

Jeg har en stasjonær PC med tradløst nettverkskort innebygd i hovedkortet, også har jeg en laptop med trådløst nettverk. Problemet er at det trådløse funker på stasjonær men ikke på laptopen....

Jeg synes det er ganske rart for laptopen har fungert før, men ikke nå. Og jeg får feilmelding om at "Det skjedde en feil med DHCP serveren"...

Sykt irriterende.

Jeg bruker et Speedtouch 546T adsl-modem, som er koblet til en Linksys WRT54GL trådløs router.

Bruker Static IP på den stasjonære Pc'en

Takk for all hjelp! :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt opp DHCPen på WRT54GL ruteren? Så lenge du får beskjed om DHCP feil, funker jo nettverket.

Dersom DHCP innstillingene ser greie ut, så kan du ta turen innom loggen på ruteren og se om du får noen flere hint til hva som skjer.

Lenke til kommentar

Hvordan er den koblet opp? Dersom du kobler feil risikerer du 2 DHCP servere, og det blir det bare kluss av.

Dersom du bare vil at WRT54GL skal gi trådløst nett anbefaler jeg at du skrur av DHCP serveren, kobler den til Speedtouch via en LAN port, ikke WAN, og dermed lar Speedtouch gjøre DHCP for deg.

Lenke til kommentar
Hvordan er den koblet opp? Dersom du kobler feil risikerer du 2 DHCP servere, og det blir det bare kluss av.

Dersom du bare vil at WRT54GL skal gi trådløst nett anbefaler jeg at du skrur av DHCP serveren, kobler den til Speedtouch via en LAN port, ikke WAN, og dermed lar Speedtouch gjøre DHCP for deg.

8825172[/snapback]

Jeg har kobla det som vist på bildet:

Nettverk.jpg

Der PC1 er den pc'en som har Telenor Online ADSL installert på og PC2 er lillebrodern sin PC. Så er det en stasjonær pc som er koblet til det trådløse nettet, men jeg får ikke min laptop på nett..

Endret av Chogg
Lenke til kommentar

Er litt usikker på Telenor... Men om du kobler PC1 i port 1 på Speedtouch, får den da IP adresse og kan surfe på internett uten programvare? Eller må du koble opp med Telenors programvare?

Dersom du får IP og internett virker finfint om PC1 står på LAN1 i SpeedTouch tror jeg det kan være brukenes å koble LAN1 på SpeedTouch til LAN1 på Linksys (skru av DHCP på Linksys først ved å gå inn fra PC1 eller PC2 i ditt nåværende oppsett).

Hvis du gjør det, så vil Linksys videreformidle DHCP fra SpeedTouch til trådløst, og PC1 og PC2 og du slipper å tenke på dobbel portforwarding ol. Det eneste som kan være litt trøbbel er å finne IP adressen til selve linksys boksen, men det kan man gjøre med IP scanneren "Angry IP Scanner" og scanne IP rangen som nettverket ditt ligger på (x.x.x.0 - x.x.x.255).

Håper du får til noe.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Speedtouch 546T adsl-modem, som er koblet til en Linksys WRT54GL trådløs router.

Bruker Static IP på den stasjonære Pc'en

Takk for all hjelp!  :ph34r:

8824783[/snapback]

Tja,

Tror ikke du har krøll med DHCP på oppsettet ditt, det fungerer som oftest greit nok med dobbel ruting (selvom jeg er helt enig med de andre her når de sier at dobbel ruting er lite lurt).

Det største problemet er som regel at dersom begge ruterne bruker samme subnet går alt galt. I ditt tilfelle gjetter jeg på at siden du har Speedtouch modem bruker NGT eller Telenor og da har Speedtouch'en 10.0.0.0/24 nett og Linksys'en har default 192.168.1.0/24. Ingen krasj der.

Tror heller problemet ditt er at laptop'en din ikke blir autentisert korrekt mot krypteringen på Linksys'en. Da får du ofte ikke mer fornuftig feilmelding enn at "Failed to obtain IP address from DHCP" elns.

Bruker du tilfeldigvis en WPA kryptering på Linksys'en? Hvis laptop'en din har ett litt eldre WIFI kort kan det hende den bare støtter WEP?

Jeg ville testet Linksys'en uten kryptering (bare en kort stund) for å se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Jeg har installert telenor online adsl på én PC. (PC0). Den er koblet til med kabel.

OPPSETT:

PC Tilkobling Router

PC0 kabel linksys *Telenor Online ADSL installert

PC1 trådløs linksys

PC2 kabel linksys

Iptelefon kabel speedtouch

Jeg finner ikke Linksysen sin ip nå lenger, jeg har ikke tilgang til den.

Kanskje disse bildene hjelper litt?

Si fra hvis dere trenger å vite noe mer om oppsettet..

Tusen takk for all hjelp!

Speedtouch1.jpg

Speedtouch2.jpg

Lenke til kommentar

Artig... Jeg og har en PC som heter Soprano :p

Som du ser på det nederste bilde er det 2 IP ranger ute å går, den ene er trolig Linksysen sitt verk, mens den andre er fra Thomson.

Linksysen er trolig en av de 2 med navn Unknown.

Lenke til kommentar

Hvis du vil se alle på Speedtouch 546i så kan du slå av DHCP(LAN) på Linksys og koble kabelen fra 546i til en av lanportene på Linksys. Da vil Linksysen fungere som en switch og trådløs a/p. Da vil alle maskinene få 10.0.0.x adresser og du kan dele nettverket bedre. Hva som forårsaker at den ene maskinen ikke finner nettet kan være infeksjon av spyware. Prøv å kjør winsockfix på den og se om du får nett da. Ellers kan du prøve å slå av kryptering og sjekke at du ikke bruker kanal 12 & 13 på routeren.

Lenke til kommentar

Jeg har endret oppsettet mitt, nå er det koblet som vist under:

Nettverk2.jpg

Takk for all hjelp!! :)

Radivx jeg finner ikke linksysen fortsatt selv om jeg skriver inn ip'ene som står på unknown..

Null forbindelse fra noen av pc'ene!... selv om jeg er direkte tilkoblet linksysen! :S

Endret av Chogg
Lenke til kommentar

nei, ikke via trådløst heller, men jeg har tilgang til internett på trådløst:S:S?!?!

Jeg får nett på alle pc'ene bortsett fra laptop, men samtidig har jeg en annen stasjonær pc på trådløst nett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...