Leeland Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Før var vi vikinger, og trodde på tor og oden, og den gjengen der. Derfor kan de kristne bare pelle seg ut av landet 8910416[/snapback] He-He. Dette blir paradoksalt, fordi, vikingene er de kristne nå. Det er ikke slik at de kristne kom flytende på en flåte inn til landet, men det er vikingene som har konvertert til kristendommen. Skal vi kaste oss selv ut? 8962558[/snapback] Yup, ta deg selv etter nakkeskinnet, og kast deg ut. Som sagt så ble vikingene tvangskristnet. Bli kristen, eller dø (?) Er man da ordentlig kristen? Hadde jeg hatt en pistol mot hodet, og fått beskjed om at jeg måtte bli kristen, eller dø. Hadde jeg med en gang sagt at jeg ble kristen, men jeg ville aldri trodd på Gud. Hadde jeg vert viking, hadde jeg sikkert tilbedt midgard gjengen i all hemmelighet. 8998118[/snapback] Norge ble da vitterlig kristnet av en viking. Det var ikke snakk om at det kom en pinsepredikant i fra "statene" med revolver... Den som ikke fulgte med i samfunnsfagtimene, eller O-fag for de som er så gamle , kan jo gjerne lese om Olav den hellige på wikipedia? http://no.wikipedia.org/wiki/Olav_den_hellige Kort oppsumert, Olav den Hellige var en viking, som vikinger flest. Opptatt av makt og vold, han fikk impulser fra en kristen hertug, og fant ut at dette var "gode greier". Han dro tilbake til norge og sørget for gjennomslag for sin politikk på den måten vikinger pleide å føre politikk. Utover dette innførte han kristenlovgivining: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her ble det bl.a. forbud mot å sette ut barn og treller skulle kjøpes fri. Flerkoneri blir forbudt. Nyfødte barn skal få leve og ikke settes ut i skog eller mark. Det blir satt strenge straffer for voldtekt og kvinneran. Kjøttmat blir forbudt på fredager. Det skal fastes hele syv uker før påske. Det blir nedlagt forbud mot å gifte seg med slektninger inntil syvende ledd. Nyfødte barn skal føres til kirken for å døpes. Det blir forbudt å gravlegge de døde i hauger eller røyser som i hedensk tid. Liket skal føres til kirken og begraves i hellig jord. Begravelse i vigslet jord blir nektet udådsmenn, kongesvikere, mordere, tyver og selvmordere. Kirker skal bygges i hvert fylke. Biskopen rår over dem og skal tilsette prester. Menn innenfor fylkesgrensene har ansvar for kirkenes vedlikehold og prestenes underhold. Å gå tilbake til vikingenes kultur vil være en humanistisk katastrofe. Lenke til kommentar
covah Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Før det bodde samene her, så alle andre kan vel bare stikke... 8911836[/snapback] Akkurat det strides de lærde om. Da isen trakk seg tilbake etter siste istid, forsvant isen langs kysten først. Det er derfor mer sannsynlig at det kom folk sørfra oppover langs kysten (som da IKKE var samer), enn at det kom folk østfra (samer). En rekke funn støtter denne teorien, feks. mange helleristninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå