Gå til innhold

Jeg plages av kirkeklokker søndag morgen.

Anbefalte innlegg

Personløig skjønner jeg ikke at folk henger seg opp i slike lyder, går da lett ann og koble dem ut. Trenger ikke å tenke konstant på dem og irritere seg over det. Vokner en av lyder når en sover er det bare og legge seg igjen, om en vokner så er det kunn når det starter, legger en seg igjen så vokner en ikke av de samme lydenne. Er en våken er det vertfal ikke noe og bry seg om, er jo bare og overhøre det, er ikke vannskelig det. Er det så høyt att en får litt vondt i ørenne eller ikke hører når en snakker til verandre så er det jo selvsakt en annen sak, men hvor ofte er det da?

Det gjelder meg vertfal da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ikke skade å ringe det lokale prestekontoret og klage. Selv om du vet du ikke får noe ut av det, så bare ring og vær det første eksemplet som gjør det. Kanskje andre også gjør det senere en gang. Én må alltid være den første initiativtaker.

Lenke til kommentar

Din heldiggris som har gratis vekkerklokke på søndag ^^

Slipper å kjøpe batterier til klokka...

Men du får lære deg til å stå opp litt før ti.. så slipper du å våkne av lyden i vertfall..

Hva med alle som våkner av rush trafikken som suser forbi i 6 tia om morgenen... Det er enda tidligere... Hva med godstoget som kjøere like forbi huset i 4 tia om morgenen...

Det er ting vi må leve med!

Lenke til kommentar
Din heldiggris som har gratis vekkerklokke på søndag ^^

Slipper å kjøpe batterier til klokka...

Men du får lære deg til å stå opp litt før ti.. så slipper du å våkne av lyden i vertfall..

Hva med alle som våkner av rush trafikken som suser forbi i 6 tia om morgenen... Det er enda tidligere... Hva med godstoget som kjøere like forbi huset i 4 tia om morgenen...

Det er ting vi må leve med!

8953859[/snapback]

Men kirkeklokka er ikke nødvendig, som annet bråk. Rush trafikken er vel ikke på søndager. da har jo de aller fleste fri.

Godstoget, og alle andre tog, blir du nok ikke kvitt, med mindre du får alle som bor langs en jærnbaneskinne til å klage :p

Jeg bor heldighvis ikke i nærheten av verken godstog, eller kirker. Men mener at støy slik som kirkeklokker burde kunne reduseres, slik at de ikke er i veien for folk som vil sove. Kan da ikke være så stort problem, å sette ned volumet på høyttalerne hvis de bruker det, eller sette inn noe støydempende rundt klokka elns...

Men så regner jeg med at du/dere ikke har blitt tvangsflyttet til i nærheten av ei kirke eller et godstog.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at satanistmusikk og kirkeklokker utligner hverandre. Hvis du plasserer lydkilden for satanistmusikken på motsatt side av kirkeklokkene, dvs at huset ditt er midt i mellom, vil du oppleve den total stillhet. Men pass på at retningen på satanistmusikken går rett mot kirkeklokkene, ellers får du Rune Rudberg-musikk - og det er enda verre ...

Lenke til kommentar

etter norske regler skal det være stikke mellom 23:00 og 07:00

så å stå opp i normal tid er vell det beste for oss alle :p

Jeg kan ta opp det jeg våkner til vær morgen, d er verre enn godstog med kirkeklokker... d er nemelig de som jeg leier til.. de er ekstremt flinke til å bråke når jeg skal sove.. (dårlig isolert gulv) så er som regel den siste som legger meg i huset og den første som står opp :p

Lenke til kommentar
Norge er et kristent land. Respekter klokkene eller stikk fra landet.

8870378[/snapback]

Før var vi vikinger, og trodde på tor og oden, og den gjengen der. Derfor kan de kristne bare pelle seg ut av landet :)

8910416[/snapback]

Lololol, kommuniser på Islandsk og skriv med runer, eller pell deg ut av landet!1! :)

Lenke til kommentar

8870378[/snapback]

Før var vi vikinger, og trodde på tor og oden, og den gjengen der. Derfor kan de kristne bare pelle seg ut av landet :)

8910416[/snapback]

Lololol, kommuniser på Islandsk og skriv med runer, eller pell deg ut av landet!1! :)

8961417[/snapback]

I norge har man religionsfrihet. Det betyr at man ikke skal prakkes på en religion, og at man skal kunne tro på akkurat hva jeg vil. Vil jeg tro på mannen på månen, skal jeg få det. Vil jeg tro på tor og odin, skal jeg få lov til det etc...

Og hvorfor skal man ikke få lov til å si noe imot kirkeklokkene? man har jo ytringsfrihet også, men kirken liker vel ikke dette med frihet?

Lenke til kommentar

8910416[/snapback]

He-He. Dette blir paradoksalt, fordi, vikingene er de kristne nå. Det er ikke slik at de kristne kom flytende på en flåte inn til landet, men det er vikingene som har konvertert til kristendommen. Skal vi kaste oss selv ut? :roll:

Lenke til kommentar

8910416[/snapback]

He-He. Dette blir paradoksalt, fordi, vikingene er de kristne nå. Det er ikke slik at de kristne kom flytende på en flåte inn til landet, men det er vikingene som har konvertert til kristendommen. Skal vi kaste oss selv ut? :roll:

8962558[/snapback]

Yup, ta deg selv etter nakkeskinnet, og kast deg ut.

Som sagt så ble vikingene tvangskristnet. Bli kristen, eller dø (?)

Er man da ordentlig kristen? Hadde jeg hatt en pistol mot hodet, og fått beskjed om at jeg måtte bli kristen, eller dø. Hadde jeg med en gang sagt at jeg ble kristen, men jeg ville aldri trodd på Gud. Hadde jeg vert viking, hadde jeg sikkert tilbedt midgard gjengen i all hemmelighet.

Lenke til kommentar
Jeg bor ca. 100 meter fra kirken i nærmiljøet. Den vekker meg hver søndag. Den ringer først en gang kl. 10, og den ringer i vel 20 minutter. Så er det pause på 10 minutter før den fortsetter med 2. omgang. Så er det pause igjen, før den på nytt ringer.

Det er ikke bare det at den kontinuerlig ringer fra klokken 10, den er også ekstremt urytmisk og ikke minst ustemt (det er digital klokke....)

Enkelte søndagsmorninger får jeg meget stygge tanker i hodet, som å ta opp ett eller annet arabisk, og fyre det utover høytalerne.

Andre som har samme problem? Hvordan kan problemet eventuelt løses?

Det er jo seriøst det siste maktmiddelet kirken har igjen... og de benytter seg av det!

8824513[/snapback]

Har akkurat samme problem, vil faktisk påstå at det ikke er snakk om mer en 50-70 meter her i gården. Faen.

Lenke til kommentar

8910416[/snapback]

8962558[/snapback]

Vi kan vel slutte med å være kristne? Det faktum at mennesker har konvertert til kristendommen fordi de ble tvunget, er nok bevis til å si at kristendommen er oppspinn. Hadde vi ikke blitt tvunget, så hadde vi vel trodd på et eller annet i dag uansett, men kristendommen hadde ikke hatt grep om oss. Ergo: kristendommen er oppspinn, fordi det ikke betyr noe om man tror eller ikke.

Ikke i den store verdenssammenhengen hvertfall. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

8870378[/snapback]

Kristent land? kilde?

90% er ikke religiøse i norge, vi er ikke noe kristent land

Det er bare at mange ikke gidder å ta seg bryet med å melde seg ut av kirka.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Kristent land? kilde?

90% er ikke religiøse i norge, vi er ikke noe kristent land

Det er bare at mange ikke gidder å ta seg bryet med å melde seg ut av kirka.

Ja, Norge er et kristent land. Luthersk kristendom er fastsatt i grunnloven:

Kongeriget Norges Grundlov, given i Rigsforsamlingen paa Eidsvold den 17de Mai 1814

(...)

§ 2.

Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Hvor mange prosent som er bekjennende kristne er fulstendig irrelevant i denne sammenheng. Men i motsetning til for eksempel Iran har vi et demokrati hvor du står fritt til å mobiliere dine ikke-kristne landsmenn for å få grunnlovens bestemmelse om statsreligion endret med lovlige midler. Good luck. :tease:

(For ordens skyld: Ja, jeg er både kristen og medlem av Den norske kirke. Jeg mener det er like meningsløst å klage over kirkeklokker som over 17. mai-tog som sperrer trafikken, julebordsfylla eller at Stortinget tar opp verdifult tomteareal i Oslo sentrum. Det har ingenting med religion å gjøre; det er en del av norsk statsform og kulturarv. )

Lenke til kommentar

Tja, om det at morgenstøyen er grunlovsfestet er årsaken til at det kimes og ringes, hva da med ulingen fra moskèer i Oslo?

Såvidt meg bekjent så er det noe skralling der i gården også og det er iallefall ikke grunnlovsfestet.

Kirkeklokkene kunen en brukt ved bryllupp og andre mer spesielle seremonier og gitt folk fred på søndag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...