Sherra Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Norge er et kristent land. Respekter klokkene eller stikk fra landet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Mener du at flesteparten av de som bor rundt kirker i Norge skal flytte ut av landet? Det er jo tross alt etniske nordmenn det dreier seg om. Der verste er at denne ulyden sponses av mine og dine surt innbetalte penger over skatteseddelen. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 15. juni 2007 Del Skrevet 15. juni 2007 Jeg tror ikke det er bare kirka folk irriterer seg over, men på sørlandet er det spesielt irriterende med disse moskeene som gnåler i høyttalerne sine på ettermiddagen, når man sitter 1 kilometer unna det så høres det ut som vi er i sentrum av bagdad. Dette tror jeg kleppe har hatt som tema i sin politiske dagsorden hvis jeg husker rett. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg tror ikke det er bare kirka folk irriterer seg over, men på sørlandet er det spesielt irriterende med disse moskeene som gnåler i høyttalerne sine på ettermiddagen, når man sitter 1 kilometer unna det så høres det ut som vi er i sentrum av bagdad. Dette tror jeg kleppe har hatt som tema i sin politiske dagsorden hvis jeg husker rett. 8870597[/snapback] Synes det er litt eksotisk når man er i utlandet. Men på Sørlandet - enesten kristne flekken vi har igjen i Norge - blir det galskap. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Norge er et kristent land. Respekter klokkene eller stikk fra landet. 8870378[/snapback] Før var vi vikinger, og trodde på tor og oden, og den gjengen der. Derfor kan de kristne bare pelle seg ut av landet Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ser poenget ditt, men er det ikke slik at bønneropene skjer hver dag? (flere ganger om dagen?) såvidt jeg vet er det 5 ganger om dagen Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Er man ikke medlemm i statskirka bare ma nblir døpt da?Må jo nærmest stresse for å komme ut av det, og det er kanskje ikke alle som gidder dette. 8850108[/snapback] Jeg er ikke døpt engang, og står i statskirken. Til og med med to utenlandske foreldre som ikke er skrevet inn i statskirken. Og jeg får ikke meldt meg ut får jeg er 18, selv med begge foreldrenes godkjennelse. Teit opplegg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Er man ikke medlemm i statskirka bare ma nblir døpt da?Må jo nærmest stresse for å komme ut av det, og det er kanskje ikke alle som gidder dette. 8850108[/snapback] Jeg er ikke døpt engang, og står i statskirken. Til og med med to utenlandske foreldre som ikke er skrevet inn i statskirken. Og jeg får ikke meldt meg ut får jeg er 18, selv med begge foreldrenes godkjennelse. Teit opplegg. 8911190[/snapback] får du vel. Du skal åpenbart ikke være medlem av kirka, med mindre folkan dine har meldt deg inn. Bare å sende en mail til ditt lokale kirkekontor, og si at de har gjort en feil, fordi du ikke skal være medlem automatisk. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Norge er et kristent land. Respekter klokkene eller stikk fra landet. 8870378[/snapback] Før var vi vikinger, og trodde på tor og oden, og den gjengen der. Derfor kan de kristne bare pelle seg ut av landet 8910416[/snapback] Før det bodde samene her, så alle andre kan vel bare stikke... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Alle som blir født i Norge blir automatisk meldt inn i statskirken, dette er ikke noe foreldrene velger å gjøre. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Alle som blir født i Norge blir automatisk meldt inn i statskirken, dette er ikke noe foreldrene velger å gjøre. 8911853[/snapback] eehh. Nei. Når jeg meldte meg ut, spurte jeg hvorfor jeg var medlem, jeg skulle ikke være det, fikk jeg som svar: HeiDersom du ikke er døpt er du heller ikke medlem i kirken. Du skal derfor selvfølgelig slippe å melde deg ut. På vegne av kirken vil jeg beklage dette sterkt. Du er da uriktig oppført i registret og jeg skal ta deg ut med en gang. Jeg vedlegger under en kort beskrivelse som muligens forklarer hvorfor akkurat du fremdeles står oppført i registeret. Med hilsen Ole Inge Bekkelund Historie Den norske kirkes medlemsregister ble etablert i 1999 etter en 3-årig prosjektperiode. Registeret skal, ifølge kirkelovens § 3, inneholde alle medlemmer av Den norske kirke samt barn under 18 år dersom en av foreldrene er medlem av kirken. Ved etableringen i 1999 valgte en, i tråd med retningslinjer fra departementet, å ta utgangspunkt i folkeregisteret. Alternativet var en gjennomgang av alle landets kirkebøker og digitalisere alle opplysninger i tilstrekkelig mange år bakover i tid. Dette ble vurdert som for kostnadskrevende. I kirkebøkene ville en finne en oversikt over alle som er døpt og dermed medlem i Den norske kirke. Man valgte å ta utgangspunkt i Folkeregisteret og eliminere de personer som enten har meldt seg ut, hører til andre trossamfunn eller på andre måter har gitt tilkjenne at de ikke ønsker å være medlemmer i Den norske kirke. En slik løsning ville dessverre innebære at et visst antall personer ville stå registrert som medlem i Den norske kirke, kort og godt på bakgrunn av at man i 1999 stod registrert i Folkeregisteret. Denne løsningen ble bestemt av politiske myndigheter og ble den gang fattet mot kirkerådets klare anbefalinger. I årene før og etter 1999 forsøkte man å identifisere så mange ikke-medlemmer som mulig slik at disse kunne slettes fra registeret. Dette ble bl.a. gjort ved registrering av utmeldinger etter 1945, samarbeid med andre tros- og livssynssamfunn, informasjon gjennom annonser og deltaking i den offentlige debatt og utlegging av foreløpige medlemslister to ganger i løpet av 1997. Alle personer av utenlandsk opprinnelse ble også tatt ut av registeret. I underkant av 600.000 personer ble gjennom dette arbeidet tatt ut av registeret. Videre har det vært gjort store anstrengelser over flere år også i de lokale menighetene for å identifisere personer som står feilaktig registrert i medlemsregisteret. Kort om økonomi Den norske kirke er en statskirke og finansieres over statsbudsjett og kommunebudsjetter uten hensyn til medlemstall. Det er et politisk spørsmål hvor stor bevilgning Den norske kirke skal ha, lokalt og sentralt. Medlemsregisteret er således ikke etablert for å danne beregningsgrunnlag for økonomisk driftsstøtte til Den norske kirke. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Alle som blir født i Norge blir automatisk meldt inn i statskirken, dette er ikke noe foreldrene velger å gjøre. 8911853[/snapback] du får ha meg unnskyldt men det er bullshit. i Forskrift om innmelding i og utmelding av Den norske kirke står følgende: Innmelding i Den norske kirke skjer ved personlig henvendelse til kirkebokføreren på bostedet. Norsk statsborger som er bosatt i utlandet retter henvendelsen til kirkebokføreren på siste bosted i Norge, eventuelt til den kirkebokføreren som departementet bestemmer. Den som melder seg inn i Den norske kirke, må være døpt og skal gi følgende opplysninger: a) fullt navn, b) bostedsadresse, c) fødselsnummer (11 siffer), d) navn og fødselsnummer på eventuelle barn under 15 år dersom innmeldingen får virkning for disse, e) sted og dato for dåp dersom det er mulig å opplyse om dette. Ved innmelding skal kirkebokføreren forespørre vedkommende om eventuelt medlemskap i annet tros- eller livssynssamfunn i Norge er brakt til opphør. Dersom dette er tvilsomt, kan kirkebokføreren kreve dokumentasjon av utmelding. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det du trenger er en kasse EMP-granater. Vil sette elektronikken i hele nabolaget ut av spill en periode, men du slipper i hvert fall digital klokkeklang. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 ilpostino, det var ikke det vi fikk beskjed om. Vi fikk beskjed om at vår datter var blitt meldt inn i statskirken før vi døpte henne. Hvorfor vet jeg ikke, men derfor mistenker jeg at kirken driver med litt humbug metoder for å få litt mer i pengestøtte. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Samme her, mine søsken og meg selv ble automatisk medlem i statskirken før dåp, uten at foreldrene våre hadde gjort noe. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Nå har ikke jeg noen bevis for at det er slik, men jeg har hørt at det forholder seg slik at man automatisk blir meldt inn i statskirka hvis man ikke (etter en viss periode uten noe medlemskap) melder seg inn i et eller annet slags trossamfunn (noe som selvfølgelig inkluderer Human-Etisk forbund). Mulig at det er en urban legend. Endret 21. juni 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 ilpostino, det var ikke det vi fikk beskjed om. Vi fikk beskjed om at vår datter var blitt meldt inn i statskirken før vi døpte henne. Hvorfor vet jeg ikke, men derfor mistenker jeg at kirken driver med litt humbug metoder for å få litt mer i pengestøtte. Samme her, mine søsken og meg selv ble automatisk medlem i statskirken før dåp, uten at foreldrene våre hadde gjort noe. dette er i såfall i strid med gjeldene lover og forskrifter. ta kontakt med den lokale kirken deres så skal det ordne seg. (hvis de sier noe så henvis til gjeldene paragraf som jeg siterte ovenfor). Lenke til kommentar
rtr Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 ilpostino, det var ikke det vi fikk beskjed om. Vi fikk beskjed om at vår datter var blitt meldt inn i statskirken før vi døpte henne. Hvorfor vet jeg ikke, men derfor mistenker jeg at kirken driver med litt humbug metoder for å få litt mer i pengestøtte. 8911907[/snapback] Om en eller begge foreldre er medlem hører barnet inn under kirken fra fødselen av, selv om det ikke er døpt, såfremt man ikke sier fra om annet til kirkebokføreren. Se Kirkeloven Kap. 1, § 3. Dersom barnet ikke døpes innen å ha fylt 18 år, skal det etter loven ikke lengre anses for å høre inn under Den norske kirke. Merk at kirken opererer med to kataloger her, den ene kalles for tilhørlighet og den andre for medlemskap. Det var kanskje det førstnevnte dere fikk beskjed om fra medlemsregisteret? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Husker ikke lengere hva vi fikk bekjed om, ikke at det er så farlig for oss, siden barnet vårt er døpt. Men hadde vært morsomt å finne ut av. Skal se om jeg husker å se i permen hennes neste gang jeg ser den. Bare et sånn forresten: Jeg har et søskenbarn som fylte 30 i år, han er verken døpt eller konfirmert, men han irriterer seg over å være med i noe sånt, men såvidt jeg vet har han ikke orket å melde seg ut enda, for han har enda ikke funnet noe annet passende å melde seg inn i. Hva er forresten forskjellen på tilhørighet og medlemsregister? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hvis kirkeklokken er digitale, kanskje man kan bytte ut kirkeklokkelyden med noe annet? Kanskje Iron Maiden med Number of The Beast hadde samlet flere til kjerka på en søndag? Jeg vet jeg hadde troppet opp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå