Gå til innhold

Spiritisme- hva mener dere? opplevelser?

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om spiritisme? Jeg og noen venner hadde litt lyst til å prøve dette. De to andre kameratene mine tullet om det og "mobbet" meg siden jeg hadde lyst og de ble med for "kødd" da (jeg kan love dere at jeg snakker sant) når det var sent på kvelden etter jeg hadde lagd ei slik tavle og lest hvordan man gjorde det, satt vi alle 3 opp på et mørkt rom. Vi hadde te lys rundt omkring tavlen og et glass på midten. vi begynte å lukke øynene og si "ånd vi tilkaller deg" eller noe sånt mange ganger etter hverandre, før vi ble ferdige datt et blad ned fra ei hylle (bladet lå godt oppå hyllen før det) så plutselig slokker et te lys (og det var ingen trekk/ vind eller noe som helst) de to andre kameratene mine ble dritt skremte og helt bleke i ansiktet, jeg hadde forberedt meg på slikt så jeg overreagerte ikke så veldig. Etterpå spurte jeg om vi skulle fortsette men da turte dem aldri i livet å gjøre det igjen. Nå i ettertid trur jeg faktisk ikke jeg tør jeg heller... :no:

Endret av griped
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok at kameratene dine spilte deg et puss ved å legge bladet på kanten, og blåse ut lyset selv :)

8824864[/snapback]

det gjorde de ikke, det er jo dem som ble redde, jeg har spurt i ettertid om vi skal gjøre det igjen men de nekter som bare faen.

Spiritisme er en bløff.

Prøv! trur du ikke vi trudde det også ;)

Endret av griped
Lenke til kommentar
Hva i all verden er spiritisme da? Hva slags religion er det? Og hvorfor skulle noen ånder gidde å blåse ut lyset ditt, og få bladet til å dette ned?

Jeg tror det er mer sannsynlig at vennene dine tullet med deg.

8825384[/snapback]

Jeg er 99% sikker på at dem ikke køddet med meg, de vennene mine der hadde ikke klart å holdt seg for å le av det om de hadde gjort det og man klarer ikke å bli helt bleke i ansiktet for gøy. Og dessuten det er over 1 år siden nå så hvis dem hadde køddet hadde dem fortalt det til meg for lengst. bladet det kunne ha falt ned men lyset syntes jeg var virkelig rart at slukket. der vi satt prøvde vi å blåse nesten så hardt vi kunne uten å blåse det ut, så pusen kan det ikke ha vært. ingen vinduer var åpene heller. Og vi 3 skulle jo sove i samme rom når vi skulle legge oss :S

Det står historier her og

Endret av griped
Lenke til kommentar

I mine yngre og overtroiske dager, så var jeg ofte på besøk hos en kamerat hvor jeg trodde det fantes spøkelser. Vi pleide å legge gjenstander i en gammel ovn, og når vi senere kom tilbake ville gjenstanden enten være borte, eller byttet ut med en annen. Ryktet spredde seg i klassen, og ved en bursdagsfeiring bestemte vi oss for å prøve såkalt spiritisme (selv om vi ikke visste hva det var). Vet ikke akkurat om det kan kalles spiritisme, men det lignet på det du selv prøvde; en gjeng overtroiske barneskoleunger som lekte med lys i et mørkt rom.

Selv var jeg ikke med, men det var spennende historier fra de innvolverte om svar de hadde fått fra åndeverdenen, slik som hvem som var forelska i hvem, hva de kom til å bli osv. Opplegget var å spørre åndene spørsmål, hvorpå lyset ville blaffre i den ene retningen eller den andre, avhengig av hva svaret var. Det var skumle greier, og en eller to andre brøt ut i gråt fordi de syntes det var så skummelt. På grunn av dette avslørte kameraten min at alt var tull; lyset hadde han eller søstera hans blåst på. Fikk senere vite at gjenstandene som forsvant i ovnen ganske enkelt var søstera hans som fjernet dem.

Poenget mitt, hvis jeg har ett, er at såkalt spiritisme er resultatet av en overlivlig fantasi og forventningspress. Når du vet at det du skal til å gjennomføre visstnok involverer ånder, samt at du bruker ymse rekvisitter som øker forventningspresset, så faller du lett offer for din egen fantasi. Muligens så blåste kanskje du eller en av vennene dine på lyset ubevisst, slik at det sluknet. Samme greia som å holde en pendel, mens du tenker på at det beveger seg. Ørsmå bevegelser som du ikke merker selv bidrar til at pendelen svinger i den retningen du tenker på. Det at flere er med deg skaper muligens en slags gruppesuggesjon, hvor alle bidrar med å øke forventningspresset ytterligere.

Jeg tror ikke på spiritisme, for det innebærer at det eksisterer en åndeverden. Alt som innebærer ånder, spøkelser osv er knyttet til døden, som selvsagt er et stort mysterim for oss mennesker, som gjerne vil ha svaret på alt og leve evig. Uansett, dette er mine tanker om emnet, tro på hva du selv vil. Men det telyset som sluknet, kan det være mulig at vinden fra bladet som falt i bakken foresaket det? En annen forklaring kan være at du eller en av de andre blåste det ut uvitende pga. sjokket fra bladet som fallt.

Kort historie om spiritisme, for de som er interesserte:

Spiritism or spiritualism is the belief that the human personality survives death and can communicate with the living through a sensitive medium. The spiritualist movement began in 1848 in upstate New York with the Fox sisters who claimed that spirits communicated with them by rapping on tables. (The "raps" were actually made by cracking their toe joints.)

By the time the sisters admitted their fraud some thirty years later, there were tens of thousands of mediums holding séances where spirits entertained with numerous magical tricks such as making sounds, materializing objects, making lights glow, levitating tables and moving objects across the room. The mediums demonstrated every variety of psychic power from clairvoyance and clairaudience to telekinesis  and telepathy.

Repeated charges of fraud did little to stop the spiritualist movement until the 1920's when magicians such as Houdini exposed the techniques and methods of deceit used by mediums to fool even the wisest and holiest of men and women.

I dag bærer bl.a. illusjonistene Penn & Teller fakkelen som avslører tullball videre. Se Penn & Teller's Bullshit!, artig program. Episode 1 og 12 (Talking to the Dead, Ouija Boards og Near Death Experience) er mest relatert til dette emnet. Du kan se episode 12 her: del 1, del 2, del 3.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var på hytta til en kompis forige sommer, og vi hadde lyst til å prøve ut spiritisme. Jeg visste ikke hva det gikk ut på og derfor var jeg bare en tilskuer. Hele alfabetet ble skrevet ned på et stort ark (limte sammen så det dekte hele bordet vi satt rundt) Det de gjorde var å varme et glass med telys å hviske spm. inn i glasset og siden jeg ikke trudde på det i det hele tatt, skulle jeg få velge et spm.

Spm. jeg valgte var: "Hva heter min Bestemor" (Hun døde i 1996 og jeg kjente ingen av de jeg var sammen med på hytta på den tiden. Jeg har heller ikke snakket om hun). Faktisk så kalte jeg henne "Beste" (uttales Bæste. Moldedialekt) og jeg sa så og si aldrig hennes enentlige navn til henne mens hun levde.

Han ene kammeraten min hvisket spm inn i glasset, og la glasset ned på arket hvor alfabetet sto. Alle (6 trur jeg det var) hadde 2 fingre på glasset og så begynte den og bevege på seg. Så etterhvert som bokstavene kom ble jeg mer og mer skremt :ohmy:

S.O.L.V.E.I.G

Det var en helt syk opplevelse og vi sluttet med dette med en gang!

Lenke til kommentar

Jeg og fire andre kamerater samlet seg en kveld i kjelleren min. Vi tente lys og prøvde å tilkalle en random demon. Mens vi chantet: "Kom fram, kom fram hvor enn du er demon" så kom det et vindkast inn i rommet, og vi var som sagt i en kjeller, så det var umulig.

Så hørte vi en stemme som sa: "Hva vil dere?". Vi svarte: "O store demon, lov meg en ting, drep alle som prøver å tilkalle deg, kvel dem i søvne innen 5 timer. Hvis de ikke blir kvelt vil ei jente uten ansikt stirre på dem om natten, helt fram til de blir gal i søvne." Så forsvant demonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kjent at spiritister kontakter avdøde og kaller dem ånder.

I bibelen kan vi lese følgende:

"Dere skal ikke vende dere til dødningemanere og ikke gå til sannsigere, så dere gjør dere urene ved dem, jeg er Herren deres Gud , 3. Mos. 19:31. Når noen vender seg til dødningemanere og sannsigere og driver avgudsdyrkelse med dem, da vil jeg sette mitt åsyn mot den mann og utrydde ham av hans folk. Det skal ikke finnes hos deg noen som...spør en dødningemaner, ingen sannsiger, ingen som gjør spørsmål til de døde. For enhver som gjør slikt, er en vederstyggelighet for Herren, 5. Mos. 18:10-12."

Det står her at Gud vil utrydde deg hvis du driver med spiritisme i form av påkallelse av døde mennesker.

Jeg prøvde spiritisme med en venn da jeg gikk på barneskolen, det var på hans initiativ, og hvis jeg husker rett så skjedde det ingenting. Det virket ikke, med andre ord. :no:

Jeg husker på alle festene da jeg var litt yngre, det var så populært blant jentene på festen og drive med spiritisme, dem satt et helt jentegjeng med sprit, stearinlys og greier. Det var koselig, synes jeg da. Jenter er sånn typisk spiritister. Jeg var en gang på fest en annen plass og så ble jeg kjent med ei jente som var veldig merkelig, annerledes enn andre, brukte mye svart sminke, mye smykker, svarte negler, jeg tror hun var suicidal også. Hun skulle ha meg med på kirkegården og det var rundt midnatt og greier, mørkt og kaldt. Greit, jeg kjørte til kirkegården, og hun begynte å gå opp mot ei grav, som jeg ikke kunne se hvem som lå der, hun falt ned og begynte å gråte, det var visst bestemora hennes som lå der. Jeg omfavnet henne og trøstet henne selvfølgelig, og så dro vi til en annen plass, til en hule i en fjellvegg. Hun hadde sitt eget spiritisme-brett inne i en hule i en fjellvegg. Det lå stearinlys og alt som trengtes ferdig inne der. Sykt hvor langt enkelte jenter går, og dem tror tydeligvis på det også, spesielt når dem er ung. Hun var jo rundt 17 år så hun var jo ikke så sinnsykt ung da :D

Lenke til kommentar

Rent personlig har jeg ingen tro på spiritisme, har som mange andre her inne prøvd det i yngre dager, men jeg tror ikke åndene synes noe særlig om meg, de kom aldri på besøk ihvertfall.

Når det er sagt kan det sies at jeg tror det finnes mer i universet enn vi har oppdaget hittil. Og jeg ser ikke noe grunn til å prøve å yppe på meg uvilje med skjulte ånder.

Lenke til kommentar
Han ene kammeraten min hvisket spm inn i glasset, og la glasset ned på arket hvor alfabetet sto. Alle (6 trur jeg det var) hadde 2 fingre på glasset og så begynte den og bevege på seg. Så etterhvert som bokstavene kom ble jeg mer og mer skremt :ohmy:

S.O.L.V.E.I.G

8826591[/snapback]

Den naturlige forklaringen er at du visste hva navnet hennes var og at du uten at du var det bevisst manipulerte glassets bevegelser slik at det stoppet på riktige bokstaver.

Lenke til kommentar
Total crap forklaring, fordi: alle seks hadde to fingre på glasset.

Try again.

8830758[/snapback]

Forklaringen min er svjv riktig. De andre hadde ingen formening om hvor glasset skulle havne og lot seg styre av "åndene"(les: Prectorex's ubevisste manipulering av glassets bevegelser). Dette kalles en ideomotorisk effekt, undersøkelser av bruk av ouija-brett har vist at om deltakerne ikke kan se brettet så vil "brettet" svare helt feil, noe som støtter teorien om den ideomotiske effekten i forbindelse med ouija-brett.

Lenke til kommentar

Jepp. Samme greia som med en pendel. De fire andre hadde ingen tanker om hvor glasset skulle, men det hadde Prectorex. Ubevisst styrte han glasset mot bokstavene som utgjorde svaret. Du kan sammenligne det med fem stykker som holder en pendel. Fire av dem tenker at pendelen skal være i ro, mens den femte tenker at pendelen skal svinge frem og tilbake. Prøv det selv, og se hva som skjer. Lag en pendel, hold den rett uten å støtte armen mot et underlag og tenk på at den skal stå i ro eller bevege seg.

Lenke til kommentar

S.O.L.V.E.I.G

8826591[/snapback]

Den naturlige forklaringen er at du visste hva navnet hennes var og at du uten at du var det bevisst manipulerte glassets bevegelser slik at det stoppet på riktige bokstaver.

8830486[/snapback]

Jeg sto og så på, dvs. jeg var ikke med!

Desuten så sa de bokstavene de havnet på høyt. Det var ikke sånn at jeg trodde at bokstavene ble som de ble grunnet at glasset gled forbi.

Endret av Prectorex
Lenke til kommentar

Jeg sto og så på, dvs. jeg var ikke med!

Desuten så sa de bokstavene de havnet på høyt. Det var ikke sånn at jeg trodde at bokstavene ble som de ble grunnet at glasset gled forbi.

8832107[/snapback]

Så de stavet ubevisst et kjent ord. Har du noensinne hørt om noen som feilstaver under en seanse? Eller et ukjent ord som ingen forsto? Selvsagt vil underbevisstheten ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...