Gå til innhold

Hvor mye tjener en programmerer?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har så godt som bestemt meg for hva jeg vil satse på som kommende yrke senere, selvom dette er noen år frem i tid, lurer jeg litt på hva en IT-konsulent (programmerer) tjener.

Hadde i tankene at jeg vil utdanne meg hovedsaklig innen webutvikling. Og da tenker jeg hovedsaklig på å utvikle dynamiske systemer for firma hvor man vil møte en del utfordringer. Synes også det virker interessant med program utvikling, og hovedsaklig alt som har med programmering å gjøre. Vil satse å en god og lang utdannelse.

Har forstått at det kan være vanskelig å si en lønn med tanke på at IT-konsulent er et svært bredt yrke, med mange grener. Men sett at jeg vil ha dype kunnskaper om webprogrammering og vanlig "program programmering", hva er en cirka vanlig lønn?

Takk for svar :) Er ganske nysgjerrig på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en kikk på teknas lønsstatistikk. Denne er en generell statistikk for alle som har en mastergrad (medlemmer kan se flere detaljer ved å logg inn)

Tror de som går ut fra HiA i år, med en mastergrad, får mellom 350-450K.

Dersom du tar en 3årig utdanning får du en del mindre, men hvor mye mindre vet jeg ikke. Tipper forskjellen er 50-100k per år.

Ble mye gjetting her gitt :)

Lenke til kommentar

Når vi var rundt på bedrifter på ungdomsskolen mener jeg å huske at en av de ansatte i en bedrift (han var en all-round IT fyr) sa at programmerere kan tjene opptil 1 mill (!)

Men dette er for de skikkelig betalte gutta da..

Og programmeringa blir nå satt bort til folk i Japan, Kina osv...

Lenke til kommentar

Jobber du 16 timer til dagen så er det klart at ein kan tjene 2 millioner på eit år.

Snittet etter 5 år ligger på 450 000. Men det som er normalt er at ein blir lønna etter kor effektiv ein er og kor mykje ein jobber.

Dei flinkaste gutta tjener rått, og dei er guder på sitt felt ;)

Lenke til kommentar

Det er forskjellige lønnsmodeller som er vanlig

fastlønn + overtid

fastlønn + bonus

Bonusmodellen kan gi deg ei høgare lønn då innsatsen på faktureringssida vil betale seg meir enn overtid, i tillegg kan ein berre jobbe eit lovbestemt maksimalt antal timer overtid.

Lenke til kommentar

Vil legge til at den lovbestemte regelen om maksimalt antall timer overtid i praksis ikke følges i svært mange yrker. 200-600t overtid er ikke uvanlig for f.eks. revisorer, konsulenter m.fl.

Lønnsmodeller finnes det flere av, men jeg vil understreke at det er en forskjell mellom rene programmerere og konsulenter, sistnevnte tjener som regel mer og har en annerledes karrierevei.

Lenke til kommentar
Lønnsmodeller finnes det flere av, men jeg vil understreke at det er en forskjell mellom rene programmerere og konsulenter, sistnevnte tjener som regel mer og har en annerledes karrierevei.

8881250[/snapback]

Helt klart. Litt overordnet så har du kodere, programmerere, utviklere og arkitekter, og lønnen stiger for hvert trinn. Nyutdannede har en egen evne til å havne "til venstre" på denne stigen, og siden stige i gradene. Kort fortalt, en koder skriver kode, men har overhoet ikke noe ansvar for design. Prorammerere har noe mer ansvar for design, men får dette kun innenfor bestemte rammer. En utvilkler tenderer til å ha ansvaret for noe som er mer komplekst enn det en programmerer kan håndtere. Arkitekter designer hele løsninger, ofte uten å skrive koden selv, det har de programmerere til.

Og til slutt, ja jeg vet at det er mange som ikke skiller på programmerer og utvikler, men jeg er blant de som mener at det er et skille der.

Lenke til kommentar
Ta en kikk på teknas lønsstatistikk. Denne er en generell statistikk for alle som har en mastergrad (medlemmer kan se flere detaljer ved å logg inn)

Tror de som går ut fra HiA i år, med en mastergrad, får mellom 350-450K.

Dersom du tar en 3årig utdanning får du en del mindre, men hvor mye mindre vet jeg ikke. Tipper forskjellen er 50-100k per år.

Ble mye gjetting her gitt :)

8825044[/snapback]

Jeg ser det har synka fra år til år :cry:

Lenke til kommentar

Trur du misforstår statestikken.

Det er ikkje årets snitt men snittet for det årskullet

altså:

2005 865 380 568

1999 675 508 823

Dei som avla eksamen (siv.ing / cand.scient /Master) i løpet av 2005 hadde dei i privat sektor eit snitt på 380k, mens dei som avla eksamen i 1999 har eit snitt på 508k

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at Bill Gates lærte nesten alt om data (på sin tid) med å lese bøker siden han ikke hadde råd til ordentlig utdanning?

8914642[/snapback]

Stemmer nok ikke. Bill Gates gikk på en av verden mest berømte universitet, Harvard. Han fullførte vel og merke ikke.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at Bill Gates lærte nesten alt om data (på sin tid) med å lese bøker siden han ikke hadde råd til ordentlig utdanning?

8914642[/snapback]

Stemmer nok ikke. Bill Gates gikk på en av verden mest berømte universitet, Harvard. Han fullførte vel og merke ikke.

8916770[/snapback]

Han fullførte nylig ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...