LKstraatveit Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hei. Har tenkt til å kjøpe en ny 50-60 hester, men er litt usikker på hvilket merke jeg bør gå for. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør om tips og erfaringer her. Det er i hovedsak en ny motor jeg er på utkikk etter. Setter stor pris på hjelp! Lurte også på om hvis jeg kjøper en 50 hester, er det da billig/lett å trimme den til 60 hk eller mer? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Vel for og ta trimmingspørsmålet først.... det lønner seg som regel ikke og trimme på nye motorer, med mindre du får tak i en billig delemotor, med de delene du trenger, for ikke og snakke om at garantien ryker..... Personlig liker jeg evinrude e-tec veldig godt, du slipper innkjøring, den er veldig stillegående, bruker lite bensin og sist men ikke minst den er utrolig sprek! Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Takker for svar. Har sett litt på den ja. Hvis jeg ikke tar helt feil er denne evinruden 2-takter, og når du sier at den bruker lite bensin, tenker du da på i forhold til alle motorer, eller i forhold til 2-taktere? Så også i brukermanualen til båten, en With 480, at den ikke er registrert for mer enn 50 hk. Vil det da bli problematisk å sette på an 60 hester? Tenker da også i forhold til forsikring osv. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Evinrude e-tec 40, 50, og 60 er akuratt samme motoren, bare med forskjellig hk lagt inn i elektronikken..... så det burde vel gå fint... Men e-tecen bruker ca like lite bensin som en 4-takter, og ofte enda mindre.... Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Hørres meget bra ut. Hvis disse nesten er samme motorer, vil det da si at det er lett å trimme 50 hk. modellen til 60 hk.? Tenker da me å chipe den el. Og er det noen som vet om forsikring teller om man har en større motor på båten enn det den er registrert for? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Forsikring er jeg ikke sikker på, men tror ikke det har så mye og si.... men det er nok vanskelig og få tak i programvare/chip til disse motorene men se ikke bort fra at det kan komme om noen år Det kan jo også ligge en liten plombering i eksosen på den da, er ikke 100%sikker...... Endret 12. juni 2007 av csViRuS Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Støtter det csViRuS sier her til deg. Men du kan også sjekke ut tldi versjon til tohatsu, de tldi versjonene var rimeligere enn andre og har/hadde... mindre forbruk og tilsvarende støy som andre merker for ett par sommre siden. Men vet ikke hvordan det er idag, men myten om at 4-takt bruker mindre og støyer mindre, den stemmer ikke lenger. Fordelen med 2-t er mindre vedlikehold. Da de har mindre bevegelige deler mm. Tror kanskje jeg ville gått for e-tec. Selv går jeg for 2-t også denne gangen, på nybåten jeg venter på (bella 530 excel med 115hk Mercury Optimax.) Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Kom akkurat over en 2 år gammel Mariner 4-takter 60 hk. Motoren selges for 58.000. Er dette en god motor? Og er dette en grei pris for den? Den har hatt service i Juni og fremstår som ny i følge selger. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Mariner var nå bra før i tiden hvertfall, og mariner/mercury er samme motorene. Er den gått mange timer da? Evt har du link? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Vel, det er jo en grei motor, men husk det er en 4-t... Der må det taes service vært år med bytting av olje, filter osv, noe som ofte må tas på verksted da du på noen av disse nye motorene trenger spesialverktøy... En 2-t er dessuten betraktelig sprekere enn en 4-t Evinrude e-tec 40hk ligger på ca 50 og oppover helt ny... Det som er fint hvis du kjøper en e-tec brukt, er at det ved og henvende seg til et verksted, kan de hente ut nøyaktig antall timer motoren har gått, om det har vært noe galt med den, om den har vært tørrkjørt for olje o.l. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...57&pos=5&tot=36 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...7&pos=12&tot=36 Lenke til kommentar
Jung Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Hei. Har tenkt til å kjøpe en ny 50-60 hester, men er litt usikker på hvilket merke jeg bør gå for. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør om tips og erfaringer her. Det er i hovedsak en ny motor jeg er på utkikk etter. Setter stor pris på hjelp! Lurte også på om hvis jeg kjøper en 50 hester, er det da billig/lett å trimme den til 60 hk eller mer? 8824155[/snapback] Alltid likt Yamaha jeg:) Yamaha er kvalitetsmotorer som holder seg godt i pris viss de er normalt godt vedlikeholdt. Yamaha er som regel det beste kjøpet sann sett.. Ytelsen på Yamahaene er kjent som svært god. Trimming vil jeg alikevel ikke anbefale trimming på noen motorer over 25hk. Sitter nå med en Langstammet Yamaha 40hk. 1997 mod. som er STRØKEN og går som en klokke, slike motorer holder seg godt i verdi Vil også anbefale Yamahas V-Max serie, de er råe! Sikler på en slim 60hk selv.. Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Link til Marineren: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...19&pos=1&tot=23 Skulle gjerne hatt den 50 hk. evinruden, men tok kontakt med selgeren og den var solgt Og den 60 hk. du sendte link til ligger nok litt langt vekke. Bor i Stavanger og da er det greiest å kjøpe en motor som er i nærheten. Eller forresten, er det dyrt å sende slike motorer? Er også det at jeg gjerne vil ha motoren nå snart, sånn at jeg ikke går glipp av hele båtsesongen... Noen som vet hva en ny Evinrud 50 hk. koster? Og hva vil være sprekest av den 4-takter mariner 60 hk.en og en 50 hk. evinrude? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) bakken selger ny e-tec her, til 58.990,- : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...5&pos=10&tot=19 Om du evt eks skulle kjøpe hos bakken .. så har nok de rimelig fraktavtale med ett eller anna selskap. Men skal du evt kjøpe privat og sende privat evt med norcargo, så blir det litt stivt kanskej ja. Men til gjengjeld sikkert. Og den mariner`n koster ca 78.000.- ny. Det står Brukt i 2 sesonger, kan jo være mange timer fordi.. Hadde vel heller kjøpt meg spillerny e-tec til 58.990.- fremfor brukt motor til 58.000,- Endret 13. juni 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Oki. Har dere noen formening om hvilken motor som vil ha best ytelse av de to aktuelle? (Evinrud 50 hk. eller Mariner 60 hk. 4 takt) Tenker da i forhold til moment, toppfart og akselerasjon. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Jeg skjønner ikke helt greia med at en 60hk totakter er sprekere enn en 60hk firetakter. Er det ikke like mange i hester i dem da? Eneste som kunne gjort 2 taktern sterkere er jo om den hadde hatt mer Nm, men det ville jo bare gitt mindre fartstap med mer vekt om bord. Og en 60hk 4 takt er sprekere enn en 50hk 2 takt. 60hk er og blir 60hk selv om det er en jettmotor eller en gammal bilmotor Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 En 4-t veier mye mer enn en 2-t og de er mye tregere i akselerasjonen.... Skal ikke se bort ifra at de sprekeste 50hk 2-t er vel så raske, om ikke raskere enn en 60hk 4-t i akselerasjon.... Lenke til kommentar
LKstraatveit Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Ikke værst. Hva med toppfarten, vil dere tro at det er stor forskjell på dem? Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Vektforsjellen er der ja, men den er så liten at det ikke er noe å snakke om. Mulig 2 taktere akselerer bedre enn 4 taktere det har jeg ikke hørt noe spesielt om. Det jeg har lært er at 4 takterne er best på bunndrag mens totaktern virkelig får opp draget når den får litt turtall. Uasett så går en 50hk 4 takt på det turtalet den har mest hester like bra sin en annen 50hk 2 takt på det turtalet den har mest hester. Fordi der har dem 50 hester. Hvordan effektskalan går opp til det turtalet dem har mest hester er forsjellige fra motor til motor og er kanskje bedre på totaktere siden du sier de har bedre akselerasjon. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Det vil nok gå litt fortere med en 60hk 4-t men det kommer til og gå ganske så fort med en 50hk også, har selv en gammel with 480 dromedille med 30hk, og den går ganske bra den Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Så også i brukermanualen til båten, en With 480, at den ikke er registrert for mer enn 50 hk. Vil det da bli problematisk å sette på an 60 hester? Tenker da også i forhold til forsikring osv. Tenkte litt på det nå... en 60hk firetakter er ganske tung, så vet ikke om jeg ville anbefalt det da, men f.eks e-tec er jo 40 50 og 60hk samme motor, da har det ikke noe serlig og si da det er samme vekta.... med mindre den 60hk firetakteren er samme som mindre motorer den og da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå