Gå til innhold

Hvilken 50-60 er best på ytelse/pris?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt til å kjøpe en ny 50-60 hester, men er litt usikker på hvilket merke jeg bør gå for. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør om tips og erfaringer her. :) Det er i hovedsak en ny motor jeg er på utkikk etter. Setter stor pris på hjelp! :) Lurte også på om hvis jeg kjøper en 50 hester, er det da billig/lett å trimme den til 60 hk eller mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel for og ta trimmingspørsmålet først.... det lønner seg som regel ikke og trimme på nye motorer, med mindre du får tak i en billig delemotor, med de delene du trenger, for ikke og snakke om at garantien ryker.....

Personlig liker jeg evinrude e-tec veldig godt, du slipper innkjøring, den er veldig stillegående, bruker lite bensin og sist men ikke minst den er utrolig sprek!

Lenke til kommentar

Takker for svar. :) Har sett litt på den ja. Hvis jeg ikke tar helt feil er denne evinruden 2-takter, og når du sier at den bruker lite bensin, tenker du da på i forhold til alle motorer, eller i forhold til 2-taktere?

Så også i brukermanualen til båten, en With 480, at den ikke er registrert for mer enn 50 hk. Vil det da bli problematisk å sette på an 60 hester? Tenker da også i forhold til forsikring osv.

Lenke til kommentar

Hørres meget bra ut. :) Hvis disse nesten er samme motorer, vil det da si at det er lett å trimme 50 hk. modellen til 60 hk.? Tenker da me å chipe den el. Og er det noen som vet om forsikring teller om man har en større motor på båten enn det den er registrert for?

Lenke til kommentar

Forsikring er jeg ikke sikker på, men tror ikke det har så mye og si.... men det er nok vanskelig og få tak i programvare/chip til disse motorene men se ikke bort fra at det kan komme om noen år :thumbup:

Det kan jo også ligge en liten plombering i eksosen på den da, er ikke 100%sikker......

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

Støtter det csViRuS sier her til deg.

Men du kan også sjekke ut tldi versjon til tohatsu, de tldi versjonene var rimeligere enn andre og har/hadde... mindre forbruk og tilsvarende støy som andre merker for ett par sommre siden.

Men vet ikke hvordan det er idag, men myten om at 4-takt bruker mindre og støyer mindre, den stemmer ikke lenger.

Fordelen med 2-t er mindre vedlikehold. Da de har mindre bevegelige deler mm.

Tror kanskje jeg ville gått for e-tec.

Selv går jeg for 2-t også denne gangen, på nybåten jeg venter på (bella 530 excel med 115hk Mercury Optimax.)

Lenke til kommentar

Vel, det er jo en grei motor, men husk det er en 4-t...

Der må det taes service vært år med bytting av olje, filter osv, noe som ofte må tas på verksted da du på noen av disse nye motorene trenger spesialverktøy...

En 2-t er dessuten betraktelig sprekere enn en 4-t

Evinrude e-tec 40hk ligger på ca 50 og oppover helt ny...

Det som er fint hvis du kjøper en e-tec brukt, er at det ved og henvende seg til et verksted, kan de hente ut nøyaktig antall timer motoren har gått, om det har vært noe galt med den, om den har vært tørrkjørt for olje o.l.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...57&pos=5&tot=36

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...7&pos=12&tot=36

Lenke til kommentar
Hei.

Har tenkt til å kjøpe en ny 50-60 hester, men er litt usikker på hvilket merke jeg bør gå for. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør om tips og erfaringer her.  :)  Det er i hovedsak en ny motor jeg er på utkikk etter. Setter stor pris på hjelp!  :)  Lurte også på om hvis jeg kjøper en 50 hester, er det da billig/lett å trimme den til 60 hk eller mer?

8824155[/snapback]

Alltid likt Yamaha jeg:)

Yamaha er kvalitetsmotorer som holder seg godt i pris

viss de er normalt godt vedlikeholdt. Yamaha er som regel

det beste kjøpet sann sett.. Ytelsen på Yamahaene er kjent som svært god.

Trimming vil jeg alikevel ikke anbefale trimming på noen motorer over 25hk.

Sitter nå med en Langstammet Yamaha 40hk. 1997 mod. som er STRØKEN

og går som en klokke, slike motorer holder seg godt i verdi :thumbup:

Vil også anbefale Yamahas V-Max serie, de er råe!

Sikler på en slim 60hk selv.. :dribble:

Lenke til kommentar

Link til Marineren: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...19&pos=1&tot=23

Skulle gjerne hatt den 50 hk. evinruden, men tok kontakt med selgeren og den var solgt :( Og den 60 hk. du sendte link til ligger nok litt langt vekke. Bor i Stavanger og da er det greiest å kjøpe en motor som er i nærheten. Eller forresten, er det dyrt å sende slike motorer? Er også det at jeg gjerne vil ha motoren nå snart, sånn at jeg ikke går glipp av hele båtsesongen... Noen som vet hva en ny Evinrud 50 hk. koster? Og hva vil være sprekest av den 4-takter mariner 60 hk.en og en 50 hk. evinrude?

Lenke til kommentar

bakken selger ny e-tec her, til 58.990,- : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...5&pos=10&tot=19

Om du evt eks skulle kjøpe hos bakken .. så har nok de rimelig fraktavtale med ett eller anna selskap.

Men skal du evt kjøpe privat og sende privat evt med norcargo, så blir det litt stivt kanskej ja. Men til gjengjeld sikkert.

Og den mariner`n koster ca 78.000.- ny.

Det står Brukt i 2 sesonger, kan jo være mange timer fordi..

Hadde vel heller kjøpt meg spillerny e-tec til 58.990.- fremfor brukt motor til 58.000,-

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt greia med at en 60hk totakter er sprekere enn en 60hk firetakter. Er det ikke like mange i hester i dem da? :roll: Eneste som kunne gjort 2 taktern sterkere er jo om den hadde hatt mer Nm, men det ville jo bare gitt mindre fartstap med mer vekt om bord.

Og en 60hk 4 takt er sprekere enn en 50hk 2 takt. 60hk er og blir 60hk selv om det er en jettmotor eller en gammal bilmotor ;)

Lenke til kommentar

Vektforsjellen er der ja, men den er så liten at det ikke er noe å snakke om.

Mulig 2 taktere akselerer bedre enn 4 taktere det har jeg ikke hørt noe spesielt om. Det jeg har lært er at 4 takterne er best på bunndrag mens totaktern virkelig får opp draget når den får litt turtall. Uasett så går en 50hk 4 takt på det turtalet den har mest hester like bra sin en annen 50hk 2 takt på det turtalet den har mest hester. Fordi der har dem 50 hester. Hvordan effektskalan går opp til det turtalet dem har mest hester er forsjellige fra motor til motor og er kanskje bedre på totaktere siden du sier de har bedre akselerasjon.

Lenke til kommentar
Så også i brukermanualen til båten, en With 480, at den ikke er registrert for mer enn 50 hk. Vil det da bli problematisk å sette på an 60 hester?  Tenker da også i forhold til forsikring osv.

Tenkte litt på det nå... en 60hk firetakter er ganske tung, så vet ikke om jeg ville anbefalt det da, men f.eks e-tec er jo 40 50 og 60hk samme motor, da har det ikke noe serlig og si da det er samme vekta....

med mindre den 60hk firetakteren er samme som mindre motorer den og da :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...