DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Hei. Jeg har hatt NGT ADSL en liten stund nå.. Men jeg har et problem, nemlig: HASTIGHET: 64/512kbit (Og ja, det stemmer!).. Problemet er at jeg bor 3700 meter fra Sentralen til NextGenTel. Jeg lurer derfor på om det er noen annen mulighet for internett? Vil det hjelpe og bytte ISP? Jeg har et par kamerater her, som bor lenger inn i dalen (og de ER på samme sentral som meg). De har alle Telenor ADSL, og de får linjer så det holder.. bla. 704/128 og 1024/256 variantene til Telenor. Kristoffer Hansen Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Hvis det er avstanden som er skyld i dette så er det klart at du vil få høyere hastighet med en isp som har sentralen nærmere deg. Men husk at det går ikke i antall meter til sentralen, det går i antall meter kabel fra deg og til sentralen. Lenke til kommentar
Dark- Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 du har vel ikke bare 8kbps inn og 64kbps ut? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 hvis du har 512kbits ut så skal du hvertfall ha mulighet for å få 512kbits inn også.... Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Kanskje jeg skal legge ut et screenshot av en telnet session der det står: ATM ADSL WAN: 00-00-c5-92-1f-76 0.0.0.0 Up: 64/512 Kbps Eller kanskje dere bare skal tro på meg.. Jeg _HAR_ 64kbit down og 512kbit opp.. -overhead Svar heller på spørsmålet mitt, isteden for og tro at jeg har skrevet feil Kristoffer Hansen Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Hvis det er avstanden som er skyld i dette så er det klart at du vil få høyere hastighet med en isp som har sentralen nærmere deg.Men husk at det går ikke i antall meter til sentralen, det går i antall meter kabel fra deg og til sentralen. Ikke vet vel jeg om Telenor og NextGenTel bruker forskjellige sentraler.. Eller om telenor sin er lengre/nermere.. Alt jeg vet er at det er noen folk i nærheten her som har Telenor ADSL, og hos dem, funker linja iaff sånn ca.. Kristoffer Hansen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Ikke vet vel jeg om Telenor og NextGenTel bruker forskjellige sentraler.. Eller om telenor sin er lengre/nermere.. Alt jeg vet er at det er noen folk i nærheten her som har Telenor ADSL, og hos dem, funker linja iaff sånn ca.. Jeg vill tippe TN vil nekte og levere til deg, de er mye mer kresne på linjene enn NGT. Du har et problem med linja mellom deg og sentralen og jeg ville ha begynnt med og prøve og få denne sjekket og eventuelle feil rettet. TN og NGT bruker samme sentralene men med forskjellig utstyr. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Kanskje jeg skal legge ut et screenshot av en telnet session der det står: ATM ADSL WAN: 00-00-c5-92-1f-76 0.0.0.0 Up: 64/512 Kbps Eller kanskje dere bare skal tro på meg.. Jeg _HAR_ 64kbit down og 512kbit opp.. -overhead Svar heller på spørsmålet mitt, isteden for og tro at jeg har skrevet feil Kristoffer Hansen vel siden du får 512 ut så skal det i teorien være mulig med minst 512 inn også. Problemet her er at det er 3,7 km til sentralen. Jeg er ikke helt sikker, men det kan være i nærheten av grense lengden fra sentralen, men i så tilfelle så ville jo ut hastigheten vært tilsvarende lavere...... snakk med NGT de kan sikkert hjelpe deg.... Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Vel.. En ting til jeg har lurt på.. det er at inn til huset mitt har jeg 4 kobberledninger, dvs 2 par. NGT Bruker et par, men kan det være mulig at det andre parret er bedre? Altså der hvor telefon osv går.. Siden dem regner med at for og levere 1024/512 trenger man og bo ca under 5000 meter fra sentralen, og jeg bor jo "bare" 3700 meter unna.. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Så lengde du kan få linje hos dem så skal ikke avstanden ha noe å si. Du skal ha hastigheten din uansett, om det så innebærer endringer for dem. Hvis ikke burde de ikke ha tilbudt deg linje! Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Så lengde du kan få linje hos dem så skal ikke avstanden ha noe å si. Du skal ha hastigheten din uansett, om det så innebærer endringer for dem. Hvis ikke burde de ikke ha tilbudt deg linje! Joa.. Hadde det bare vært så enkelt.. Jeg har nemlig konfrontert NextGenTel med dette.. Eneste de sier er at de kan enten terminere ABO. eller at jeg kan leve med "linja" mi.. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, og spesielt når jeg har betalt 1500 (elns) i etablring.. Det føles liksom litt ut som om jeg hiver dem ut av vinduet.. Dessuten, så hadde jeg 864/512kbit leeeeenge.. (Kanskje 1 måned). Så restartet jeg routern, og da fikk jeg ca 500/512kbit.. Men så fikk jeg telefon fra NGT (fordi jeg hadde ringt og klaget ca 50 ganger). De skulle da "feilrette" litt.. Og etter at de satt meg på en plass som hadde "mere spenning" i sentralen, så har linja mi bare falt ned til 64kbit, avogtil 128 kbit download.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Joa.. Hadde det bare vært så enkelt.. Jeg har nemlig konfrontert NextGenTel med dette.. Eneste de sier er at de kan enten terminere ABO. eller at jeg kan leve med "linja" mi.. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, og spesielt når jeg har betalt 1500 (elns) i etablring.. Det føles liksom litt ut som om jeg hiver dem ut av vinduet.. Da er jo saken grei, de må enten feilsøke linja og finne feilen eller du kan heve avtalen uten kostnad og eventuelt kreve tilbake etableringsgebyret. Hør med ditt lokale forbrukerkontor. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Joa.. Hadde det bare vært så enkelt.. Jeg har nemlig konfrontert NextGenTel med dette.. Eneste de sier er at de kan enten terminere ABO. eller at jeg kan leve med "linja" mi.. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, og spesielt når jeg har betalt 1500 (elns) i etablring.. Det føles liksom litt ut som om jeg hiver dem ut av vinduet.. Da er jo saken grei, de må enten feilsøke linja og finne feilen eller du kan heve avtalen uten kostnad og eventuelt kreve tilbake etableringsgebyret. Hør med ditt lokale forbrukerkontor. Det der høres faktisk rimlig ut... du har faktisk, etter hva jeg vet, MEGET god dekning for dette i forbrukerkjøpsloven (etter 1/7) og kjøpsloven (før 1/7) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Da sier du at du krever å få feilen fikset, ellers vil du si opp abm selv. Vet ikke hvordan mulighetene til å få penger tilbake for innstallasjon er (heller tvilsomt), men siden du hadde farten du skulle tidligere så burde de klare å fikse dette. Uansett er jeg ganske sikker på du kan få redusert månedsavgiften siden produktet ikke holder hva det lover. Samtidig bør du snakke med Telenor (eller Bluecom) og forhøre deg om mulighet for abm hos dem. Du sier også at farten gikk ned da du gjorde noe med routeren. Det er ikke ditt oppsett som er feil da på en eller annen måte? En eller annen bagatell. Er ofte sånn Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Joa.. Men om jeg hever avtalen med NextGenTel sliter jeg jo fortsatt, for jeg må ha internett i bla. jobb.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Joa.. Men om jeg hever avtalen med NextGenTel sliter jeg jo fortsatt, for jeg må ha internett i bla. jobb.. Du kan jo f.eks bestille Bluecom på den eksisterende telefonlinja di, og kvitte deg med NGT så fort den er oppe og går. Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Joa.. Men om jeg hever avtalen med NextGenTel sliter jeg jo fortsatt, for jeg må ha internett i bla. jobb.. Du kan jo f.eks bestille Bluecom på den eksisterende telefonlinja di, og kvitte deg med NGT så fort den er oppe og går. Det er jo en løsning.. Med hva i all verden er vitsen med og ha 64/128kbit Bluecom abo.. Når jeg allerde har et 64/* kbit NGT abo? Derfor spør jeg: Er det muligheter for og få bra linje fra feks Bluecom eller Telenor, når NGT ikke klarer og levere linje som holder mål?! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Dersom du har mulighet til å få linje hos dem så ja! Det er et krav du har som forbruker. Hvis ikke så hadde de ikke tilbudt linjen. Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Dersom du har mulighet til å få linje hos dem så ja! Det er et krav du har som forbruker. Hvis ikke så hadde de ikke tilbudt linjen. Så om Telenor eller Bluecom sin "ADSL sjekk" sier at dem kan tilby linje hos meg, har jeg KRAV på linje? Selvom de må bytte kobberet fra sentralen og hjem til meg, som koster maaaaange tusen? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Så om Telenor eller Bluecom sin "ADSL sjekk" sier at dem kan tilby linje hos meg, har jeg KRAV på linje? Selvom de må bytte kobberet fra sentralen og hjem til meg, som koster maaaaange tusen? Nei, det er ikke leveringsplikt på ADSL og det er rikelig med klausuler i kontrakten, vet hvertfall om to som har fått rigget til linje og fått OK og blitt omkoblet i sentralen, men linja var for dårlig, de endte opp med en ferdigfrankert pakkelapp for returnering av modemet. De slapp selvfølgelig og betale noe som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå