Gå til innhold

Canal Digital lanserer HD over kabel-nettet!

Anbefalte innlegg

Yes, da har endelig det jeg har venta på skjedd, canal digital lanserer nå HD-dekoder for kabel-tvnettet sitt!

Nå får også kabel-TV-kunder tilgang på fremtidens TV-teknologi. Som de første i Norge lanserer Canal Digital dekoderen som formidler høyoppløselige TV-bilder gjennom kabelnett.

- Utrullingen av HD på kabel starter i Oslo, Bærum og Follo. De 120 000 kundene i dette området vil få tilgang nå i juni. Utrullingen i resten av landet skjer over sommeren, forteller administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital.

Da blir det en HD-dekoder på meg før seriestart premier league! :D

http://forbruker.no/digital/nyheter/tv/article1828343.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lett og lett på canalplus sine hjemmesider ang hva slags oppløsning de kjører. De andre kanalene som voom og discovery er 1080i.

Men - om de har litt vett i skallen så har de valgt 720p for canal plus sport hd. Det er klart best for fotball iallefall.

Lenke til kommentar

Har nå fått et ikke akkurat oppløftende svar fra canal digital:

"Det er dessverre litt tidlig ennå, har ikke så mye informasjon å komme med ennå. Den blir lansert i September og vi får mer informasjon etterhvert."

Hun hadde ikke peiling, mao - sendte svar der jeg siterte forbruker.no's artikkel og ba de prøve å svare på nytt :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er umulig å finne noe info om hva canal+ sport og film HD sender :(. Nå har jeg googlet og sjekket.

Utrolig sært at dette ikke opplyses, får vel sende CD en mail eller noe.

8823371[/snapback]

Canal+ Film HD sender i hvert fall i 1920x1080i MPEG-2 med DD5.1 384 kbps.

Video-bitraten er på rundt 17.5 mbps. Sport-kanalen har jeg ikke sjekket. Det er forøvrig tull og tøys å hevde at 720p er bedre enn 1080i for sport, det kommer alt an på hvilke kameraer som er brukt, hvilke bitrater vi snakker om, og om man irriterer seg mer over piksellering eller lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så god peil, så det var godt å få litt oppklaring :).

Har funnet ut en del på avforum, så har sett at CD+Film er mpeg2, og CD+Sport er mpeg4, begge 1080i.

Men, sånn i teorien, med samme bitrate og samme kameraer, vil ikke et progressivt signal vise programmer med mye panorering bedre enn et 1080i-signal?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så god peil, så det var godt å få litt oppklaring :).

Har funnet ut en del på avforum, så har sett at CD+Film er mpeg2, og CD+Sport er mpeg4, begge 1080i.

Men, sånn i teorien, med samme bitrate og samme kameraer, vil ikke et progressivt signal vise programmer med mye panorering bedre enn et 1080i-signal?

8922484[/snapback]

CANAL+FILM HD byttet fra MPEG2 til MPEG4 20 Juni.

Canal+Sport HD sender nok 1080i fordi Sky produserer

Premier League i 1080i format. Tror det er lite produksjonsutstyr for 720p enda for det ventes nok på produksjonsutstyr for 1080p. Jeg tror ikke man vil få se 720p HD sport før det finnes utstyr for 1080p 50Hz produksjon ( 1080p 50Hz er perfekt for konvertering til 1080i og 720p). Har lest at fotball VM i Sør Afrika muligens skal produseres i 1080p 50Hz. Fotball VM 2006 ble produsert i 1080i (angivelig fordi det ikke var tilgjengelig utstyr for å produsere progressivt).

Flertallet ser ikke forskjell på 1920x1080 og 1280x720 stillbilder (på vanlig avstand som er 2.7m) dersom skjermen er mindre enn 50 tommer.

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP092.pdf

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...