Gå til innhold

Oppgradering av 939-system, eller?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå planer om å oppgradere stasjonær-pc'n min og trenger i den sammenheng litt hjelp fra dere. Formålet med denne investeringen er i all hovedsak rettet mot et par kommende spill jeg ønsker å kunne kjøre med akkseptabel grafikk (les. Crysis og GR: Advanced Warfighter 2), men samtidig ikke koste så mye.

I første omgang lurer jeg på om det er mulig å oppgradere 939-system til et bra nivå nå eller må jeg hoppe over på et annet system for å få bedre ytelse i forhold til pris? Og i såfall hvilket brikkesett bør jeg velge?

Hvis dere mener 939-systemet mitt vil holde, så hadde jeg satt pris på et forslag til ny CPU, GPU og RAM. Om jeg bør bytte til nyere socket må jeg vel nesten ha nytt hovedkort også. Prisen skal helst være minst mulig og ihvertfall ikke over 4-5000.

Takke for alle svar.

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med fylgjande komponentar:

Skjermkort: Asus GeForce 8800 GTS 320 MB (kr. 3.220,-)

Minne: OCZ Premier DDR400 1024 MB (2x512) (kr. 625,-)

Prosessor: AMD Opteron 170 (kr. 963,-)

Totalt: kr. 4.808,-

På denne måten får du eit bra skjermkort som skulle kunne drive dei spela du pratar om greitt, dobbelt så mykje minne (noko som absolutt burde verte merkbart), og dobbeltkjerneprosessor (kanskje ikkje det viktigaste for desse spela, men då har du to kjernar som kan dele på systemprosessane).

Redigert: I fall det ikkje kom heilt klårt fram så var dette tenkt som oppgradering til det systemet trådstartar har frå føre (basert på det som står i signaturen hans), ikkje som basis for ei "ny" maskin.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Ok. Så AM2 er det som er hottest i dag eller? Mest fremtidsrettet? Best ytelse i forhold til pris? Osv....

Problemet er at jeg har ikke fulgt noe særlig med på data-fronten de siste 2 årene så hadde vært bedre hvis noen av dere kunne sette opp et forslag til oppset for meg.

Lenke til kommentar
Ok. Så AM2 er det som er hottest i dag eller? Mest fremtidsrettet? Best ytelse i forhold til pris? Osv....

Problemet er at jeg har ikke fulgt noe særlig med på data-fronten de siste 2 årene så hadde vært bedre hvis noen av dere kunne sette opp et forslag til oppset for meg.

8822652[/snapback]

Eh, ikke akkurat.

Ytelsesmessig ligger vell intel's sokkel 775, men AM2 går helt fint det, og så er det vell billigere og :)

Lenke til kommentar

8822652[/snapback]

Eh, ikke akkurat.

Ytelsesmessig ligger vell intel's sokkel 775, men AM2 går helt fint det, og så er det vell billigere og :)

8823254[/snapback]

hehe yes gå for amd du får et knall oppsett :

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle innspill så langt. Har nå brukt et par timer på å lese, lete og undersøke, og har dermed våget meg til å prøve å sette opp et oppsett. Nå vil jeg gjerne høre hva dere mener om det og hva slags RAM jeg burde velge.

Jeg regner med at jeg kan bruke PSU'en jeg har fra før?

-Asus M2N-SLI Deluxe 850,-

-AMD Athlon 64 X2 5200+ sokkel AM2 1338,-

-Asus GeForce 8800 GTS 320 MB 2295,-

Hva angår RAM så er jeg veldig i tvil, men ser for meg en av disse:

https://prisguiden.no/product.php?productId=39801

https://prisguiden.no/product.php?productId=39799

https://prisguiden.no/product.php?productId=40502

https://prisguiden.no/product.php?productId=54841

https://prisguiden.no/product.php?productId=39848

https://prisguiden.no/product.php?productId=24586 (x2)

https://prisguiden.no/product.php?productId=62639 (x2)

Totalt vil dette oppsettet så vidt bikke 5000 inkl. RAM, og det kan jeg leve med i og med at i mine øyne er dette oppsettet mye bedre enn hva jeg hadde forestilt meg at jeg kunne få for den summen.

Lenke til kommentar

Om du i det hele tatt har tenkt på å overklokke, gå for et Intel-oppsett med en E6300/E6400(Eller E6320/E6420). Ut av boksen yter E6300 omtrent dønn likt med 5200+, for samme pris, men selv med stock-kjøleren kan man uten problemer klokke dem opp i 2.6-2.7ghz. Skulle du velge å gjøre dette er Gigabyte DS3 et godt hovedkort, til drøye 800kr. Har det selv med en E6300 på ~3ghz, og det funker strålende.

Uansett, minne får du fryktelig billig nå. F. eks. ukens tilbud fra Komplett; 2GB minne for under 600 kroner må jo sies å være rimelig.

Lenke til kommentar

Advanced Warfighter 2 er vel kun et par uker unna, men Crysis kan det vel drøye lenger med før det kommer ut.

Sitter selv på et 939 system, og har vudert å oppgaradere med tanke på Crysis. Men har kommet frem til at jeg vil vente til spillet er ute.

Skjermkortene har nok falt litt i pris frem til da. prisene på Intel Core 2 Quad ventes å halveres i juli :dribble: , og AM2+ er vel heller ikke langt unna.

Det jeg mener er at det alltid er dumt å oppgradere før behovet er der :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har nå planer om å oppgradere stasjonær-pc'n min og trenger i den sammenheng litt hjelp fra dere. Formålet med denne investeringen er i all hovedsak rettet mot et par kommende spill jeg ønsker å kunne kjøre med akkseptabel grafikk (les. Crysis og GR: Advanced Warfighter 2), men samtidig ikke koste så mye.

I første omgang lurer jeg på om det er mulig å oppgradere 939-system til et bra nivå nå eller må jeg hoppe over på et annet system for å få bedre ytelse i forhold til pris? Og i såfall hvilket brikkesett bør jeg velge?

Hvis dere mener 939-systemet mitt vil holde, så hadde jeg satt pris på et forslag til ny CPU, GPU og RAM. Om jeg bør bytte til nyere socket må jeg vel nesten ha nytt hovedkort også. Prisen skal helst være minst mulig og ihvertfall ikke over 4-5000.

Takke for alle svar.

8822541[/snapback]

Hei pass på så du ikke blir lurt!

Gå heller for ein ny amd x2 cpu socket 939, Så slepper du å bytte heile systemet til noe som knapt er bedre.. Am2 er ikke mye raskere enn socket 939, Vent heller på socket am3 før du bytter hele systemet. x2 betyr dualcore. Og du kommer langt på vei med det vertfall i første omgang.

Legg heller penga i 4 gb DDR ram og socket 939 x2 cpu.og et geforce 8800 kort

Endret av P__i__Nx
Lenke til kommentar

jeg ville ventet til høsten, da har du kanskje 7000 å bruke på pc, + at prisene har sunket, da får du en pc som idag er verdt 10 000.

Det er til høsten DX10 patchen til FSX kommer, og alan wake kommer da, og man må ikke glemme Crysis. Da får du en pc som drar disse spillende lett for 7000kr ;D

Vent til DDR3 og PCI- Express 2.0 har blitt standard..

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale følgende oppsett:

Netshop.no (har alle varene)

Asus GeForce 8800 GTS 320 MB

GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Gigabyte GA-945P-S3

Intel Core 2 Duo E6300

TOTALT 5640,-

Drar nok Crysis osv uten noe som helst problem. Dessuten kan du sikkert klokke dette og oppnå ganske mye ytelsesøkning.. Særlig hvis legger litt mer penger i hovedkort.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48689

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke helt vitsen med å kjøpe nye datadeler helt enda.. Har selv hatt lyst på ny pc over lengre tid nå, men vet at jeg bestemt vil vente til både 2900XTX og nye Barcelona prossesoren til AMD/ATi og AMD kommer ut. Innen den tida, kan du også velge og vrake blant eldre og nye modeller til både 939/AM2 (og AM2+) og billigere skjermkort.

Mitt beste tips, siden jeg gjør det selv, er å ha tålmodighet en liten stund til. Husker godt da jeg ikke hadde tålmod for å vente på PCIe, noe jeg angret på i lang tid etterpå. Innen den tida delene kommer, har du som andre har nevnt tidligere i tråden også kanskje spart litt mer penger, og kan kanskje legge penger i en QuadC-CPU. Om det er et kjøp som er sikkert så er det hvertfall 8800 serien, men til og med der ville jeg ventet ettersom det er forventet at AMD/ATi vil prise sin 2900XTX rimelig lavt (og dermed legge press på nVidia).

Edit: skriveleif

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Alternativt kan du ringe og høre på lokale industri/produksjons firmaer om de har behov for folk nå i sommer evt, helg etc, og tjene noen ekstra kroner til å kjøpe pc for. Da jeg var 20 år gjorde jeg dette, og tjente en 60 K i ferien og kjøpte meg da en skjerm som jeg hadde lyst på og bruke resten til skolegang.

Lenke til kommentar

Takker for alle inspill så langt.

Bare for å få en ting på det rene; penger er ikke problemet mitt, det er heller det at jeg ikke er interessert i å bruke mer enn 4-5000 på oppgraderingen og dette vil nok ikke forandre seg i nærmeste fremtid heller. Det eneste jeg vil ha er en pc som kan dra Crysis på et dugelig nivå og med det mener jeg ikke at jeg trenger det dyreste og beste, bare nok til at det vil fungere greit. Jeg er mer på jakt etter mest ytelse for pengene for å si det sånn og det er sjeldent det dyreste.

Ser flere av dere skriver at det vil dukke opp nye system i nærmeste fremtid, så det blir vel til at jeg venter med oppgraderingen til etter sommerferien muligens. Har tross alt en meget god laptop (7900GTX, 2GB RAM og Core2Duo 2,33GHz) som jeg fint kan klare meg med til GR - Advanced Warfighter 2 i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Systemet jeg har satt opp drar nok Crysis lett. Og med litt overklokk blir det hvertfall ikke noe problem. Vil jeg tro. Saken er den at du får et system som drar Crysis med ditt budsjett, så får du avgjøre selv om du vil vente eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...