Gå til innhold

Installert Windows på nytt-Finner ikke cd-stasjon!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikker? Det var rart..

8822421[/snapback]

 

hva skulle det stått isåfall a??

 

Du mener at jeg skulle ta f8 mens oppstarten pågår??

8822431[/snapback]

Kommer litt an på hvilken PC du har. Men de aller fleste bruker DELETE-tasten.

 

Ja, det mener jeg.. Det er vell der du finner bios isåfall?

8822777[/snapback]

Nei, se mitt første svar.

 

Om du ikke finner CD-rom-en så må det være oftest maskinvare. Sjekk at alle kabler er i, spesielt strøm. CD-rom trenger ikke drivere for å blir sett i Windows. Alt er plug & play.

Lenke til kommentar
Sikker? Det var rart..

8822421[/snapback]

 

hva skulle det stått isåfall a??

 

Du mener at jeg skulle ta f8 mens oppstarten pågår??

8822431[/snapback]

Kommer litt an på hvilken PC du har. Men de aller fleste bruker DELETE-tasten.

 

Ja, det mener jeg.. Det er vell der du finner bios isåfall?

8822777[/snapback]

Nei, se mitt første svar.

 

Om du ikke finner CD-rom-en så må det være oftest maskinvare. Sjekk at alle kabler er i, spesielt strøm. CD-rom trenger ikke drivere for å blir sett i Windows. Alt er plug & play.

8824127[/snapback]

 

 

Jeg fant cd-stasjonen i bios, men jeg fant ingen cd...

 

Det sto at cd-stasjonen var på, men jeg aner ikke hvorfor jeg ikke finner den på pc'en!!

 

ÅÅH! Jeg må få til dette! det er familiens sin pc, og jeg aner ikke hva jeg gjør uten cd-stasjon! jaja....

Lenke til kommentar

Dette er hva som sto på installeringsloggen etter at jeg installerte windows på nytt:

 

 

02.06.2007 22:43:34 info ******************** Report session closed *********************

02.06.2007 22:43:34 info Report: [sUCCESS: Install OK without reboot]

02.06.2007 22:43:34 info Driver installed. No reboot required

02.06.2007 22:43:28 info No driver has been found on the system. Trying to install new driver

02.06.2007 22:43:28 info Installing patin-couffin driver

02.06.2007 22:43:27 info ParamStr 1 = "/install16"

02.06.2007 22:43:27 info ParamStr 0 = "C:\Programfiler\vso\pcsetup\PcSetup.exe"

02.06.2007 22:43:27 info User default language : 1044 (0x0414h) - Norwegian (Bokmal)

02.06.2007 22:43:27 info System default language : 1044 (0x0414h) - Norwegian (Bokmal)

02.06.2007 22:43:27 info Version 1.37.0.94

02.06.2007 22:43:27 info ExeName : "C:\Programfiler\vso\pcsetup\PcSetup.exe"

02.06.2007 22:43:27 info OS : Microsoft Windows XP Personal Service Pack 2 (Build 2600)

02.06.2007 22:43:27 info ******************** Report session started ********************

Lenke til kommentar

Se i enhetsbehanlingen om CD\DVD stasjonene er der.

Hvis ikke, prøv å trykk "søk etter maskinvareendringer"

 

Edit: Enhetsbehandlingen finner du ved å trykke "Windows-tasten"+"Pause\Break"

Maskinvare->Enhetsbehandling.

Endret av k0n
Lenke til kommentar

Så enhetsbehandling funka ikke, men jeg fikk et forslag fra en kammerat om å søke på google etter driver til den. fant ikke noe, men tenkte kanskje noen av dere andre her visste noe...

 

Den heter:

HL-DT-STDVD-ROM GDR8164B

 

Den andre heter:

_NEC DVD+/-RW ND3530A

 

hadde vært kjempekjekt hvis noen av dere kunne tipset meg om hvor jeg fikk tak i drivere til disse;)

Lenke til kommentar

Eit tips (og alternativ til å gå i BIOS) kunne vera å sjå om du klarte å bruke CD-stasjonen gjennom kommandolinja. For lang tid sidan opplevde eg det samme med Windows98. Der var problemet at eg i System (etter reinstallering) måtte huke av for "dual channel" i IDE controllers. Dette problemet meiner eg er historie i Win. XP'ens verden. So dette kan ikkje vera problemet. Men måten eg sjekka at det var eit win-problem kan du også prøve; Eg gjekk over i DOS og kommandoen >cd i: eller >cd e: (avhengig av kva som kunne vera navnet på cd-stasjonen) etter at eg hadde satt inn ein cd. Res. vart at eg i DOS fekk kontakt med Cd-stasjonen og kunne benytte den derifrå. Med neste kommando >dir *.* fekk eg ei opplisting av innholdet på cd'n og dermed bekrefta at det var eit windows-problem.

 

Du kan forsøke dette i XP gjennom å trykke Windows-knappen + R og skrive inn >cmd (og trykk enter) og so forsøker du med ulike varianter av kommandoen

>dir *.* d:

>dir *.* i:

>dir *.* j:

 

ETTER at du har satt inn ein cd med data i stasjonen. Med dette vil du få lista opp kva som er på dei ulike partisjonane. Kanskje du har ei formeining om kva som er navnet på Cd-stasjonen. Kjenner du att innholdet har du funnet ut at det er eit windows-problem og ikkje det at stasjonen mangler strøm, eller fysisk kontakt.

Lenke til kommentar

Eg foreslo dette i håp om at du fekk kontakt med CD-stasjonen på denne måten. Då visste vi at det kun var snakk om innstillinger i Windows. No må du sannsynligvis byrja "lenger bak" - i BIOS - og der er eg på tynn is. Event. drivere.

Lykke til!

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...