C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) God kveld folks, Jeg har satt meg i huet å bygge PC i en boks på 15 x 15 x 15 cm, jeg har bestemt meg for å vannkjøle den, UTEN pumpe, og atpåtil har jeg kommet fram til at den ikke skal ha vifter heller! Det eneste som mangler nå er vel et veddemål om nakensykling til Tromsø om jeg feiler? Jeg har i og for seg noen planer klare, kan laste opp skisser seinere, men det jeg trenger litt hjelp til nå er den pumpeløse vannkjølinga. Fordi det skal være så fordømt lite så bruker jeg dette hovedkortet, som ikke har vanlig feste for CPU-kjøler, så da må jeg bruke nordside-blokk på prosessoren! Dette er blokka, intet mer, intet mindre. CPUen er Core 2 Duo på 1.66 GHz, kommer til å undervoltes for å senke varmeutviklinga. For å gjøre dette pumpeløst må jeg utnytte det faktum at det varme vannet stiger. Altså må jeg montere blokka så vannet går inn i den i bunnen og kommer ut i toppen, så må jeg ha så kort og rett slagestrekk som mulig til raddisen, hvor jeg må få vannet til å synke, og deretter ha et kort slangestrekk til CPU-blokka igjen. Makes sense? Da gjør jeg det sånn at jeg fester hovedkortet stående i den ene enden av boksen, så lar jeg raddisen stå langs en annen side så det hele blir et slags 90 graders opplegg sett ovenifra. Slangene må dermed svinge litt, men jeg tror ikke dette hindrer flyten nok til at det blir noe problem. Grunnen til at jeg ikke lar raddisen stå på motsatt side av hovedkortet er av designmessige årsaker fordi det ville gjort det vanskeligere å utføre resten av boksen etter planen. Jeg har tenkt på å ha en bokk på chipsettet også for å varme det varme vannet mer så det blir enda bedre flyt. Da bruker jeg identiske blokker for å hindre at det blir noen flyt-flaskehalser. Når det gjelder raddisen så må det nok bli en for 120mm-vifter som jeg setter opp på høykant. Størrelsen avgjør, den skal helst ikke være mer enn 15cm langs den lengste siden. Det bør være så stor lengde mellom slangetilkoblingene som mulig for å sørge for at høydeforskjellen blir stor nok til å holde det hele gående. Jeg tror denne passer bra. Så nå er jeg ferdig. Det jeg trenger nå er litt input fra dere eksperter, og kanskje noe flere ideer, og ikke minst en bekreftelse på at jeg har omtrent rett i at dette burde funke. Takker på forhånd! -G.G. EDIT: Leif og fiksa link Endret 9. juni 2007 av G.G. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Halloen igjen, har tenkt litt mer på dette nå, og jeg tror det ville være bedre å legge hovedkortet i bunnen av boksen og feste raddisen i toppen. Da stiger det varme vannet mer, og det kalde synker, noe som gir mer effektiv flyt. Jeg har også tenkt på å sette et TEC-element på raddisen, men jeg har ikke så mye peiling på sånt. Hvorden tror dere jeg burde gjøre det? Og vil kondens bli et problem hvis jeg feks kjører et peltierelement med følgende spesifikasjoner på 5V: Qmax Imax Vmax Tdelta 226.1W 24A 15.2V >67ºC og har dette festet på toppen av raddisen, og lar varmen fra den varme siden stige opp gjennom toppen i kassa? -G.G. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Då må då ha eit eige loop for å kjøle ned TEC elementet, så det er lite vits. Aspstein har laga ei vannkjøling utane pumpe og vifte. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Ja da skiter jeg i TEC. Har ikek nok peiling på det uansett. Har lest den tråden til Aspstein, i høyeste grad imponerende! Spørsmålet nå er jo om det funker på så liten skala som jeg tenker meg. Om nødvendig kan jeg droppe å ha 120mm-raddis og heller fleske til med denne, men dette skal jo liksom være en liten og nett stue-PC. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Men du skal vel ha bere ein Conroe på 1,66 ghz, også skal du prøve å undervolte den, så det blir ikkje all verden varmeutvikling, men over tid kan det bli varmt vel? var ikkje det snakk om GPU også? Hvilken blir det? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Ikke GPU nei, det er integrert, men jeg har vurdert å kjøle nordsida. Tror jeg gjør det med en heatsink though. blir for mye begrensninger på flyten om jeg må ha slange mellom de to blokkene. Forøvrig så slo det meg det at det kanskje er positivt med mer varmeutvikling? for da blir vannet varmere, og "dyttes" opp med mer kraft. Så om jeg kjører den på stock volt, kanskje det blir mer effektivt? Og en annen ting, har noen noen formening om slangestørrelse? Jeg går ut i fra at 1/2" ID passer bra siden den er ganske stor og ikke begrenser flyten noe særlig? -G.G. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Jo mer jeg leser om dette jo mer inntrykk får jeg av at jeg må kjøle raddisen med peliterelement. Hvis jeg gir elementet jeg nevnte over noe lavere enn de 15 voltene det skal ha for normal operasjon, la oss si at jeg ga det 12V eller 10V eller noe sånt - ville jeg slippe problemet med at det må være masse kjøling av den varme siden da? hvis jeg fester raddisen horisontalt i toppen av boksen, og peltierelementet oppå der igjen så burde vel varmen stige rett opp gjennom den (perforerte) toppen av kassa? Så hvis vi da ser for oss at hovedkortet er festet stående på høykant langs en av bokens sider, og raddisen ligger i toppen, så blir det relativt kort stigende slagstrekk til raddisen og et noe lengre synkende ned til CPUen igjen. Høres det ut som noe som kan funke? Og tror dere at kondens blir noe problem? -G.G. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Eg trur at du er naudt til ha noko form for kjøling på TEC elemenet... Uten å vere 100% sikker.... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Sånn ca hvor dramatisk da? Holder det å klistre på ei sånn som dette, eller må jeg ha vifter og sånt ræl? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hva med å skaffe en 15x15 kjøleribbe med litt størrelse på finnene som du deretter monterer på CPU ved hjelp av http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=308 og http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=289 ?? -C- Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Den varme sida på en peltier er like varme som varmen den fjerner + effekttap, så du kan tenkte deg hvor mye ekstra det blir. Peltier innfører bare mer varme i systemet så det er like greit å bare fest flere kjøleribber på radiatoren eller kjøleribber rett på CPUen. Jo høyere temp systemet har desto mer effektiv blir den, så den vil nok stabilisere seg på et trygt nivå uten all verdens kjøling. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 @ ChristianW: Har tenkt på det opplegget der, det er bare det at jeg har så sært hovedkort som bare har feste hull som passer for noe chipsett-vannblokker og litt andre spesialkjølere. @ uzzors2k: jo høyere tenå systemet har jo mer effektiv blir hva? TECen? Eller vannkjøling uten pumpe? Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Alt av varmepumper, i dette tilfellet både TECen og vannkjøling, men det jeg egentlig mente var vannkjøling uten pumpe. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) OK, skjønner. Tror uansett jeg dropper TEC-ideen. Blir for mye "overskuddsvarme" og mye rot med strømtilførsel. Da er det egentlig to alternativer det står mellom: pumpeløs vannkjøling og Thermalright High Riser 05 SLI. Sistnevnte er veild grei siden den kan monteres så varmen flyttes opp til kjølefinnene i toppen av kassa hvor varmen kan stige opp uten vifter - nøyaktig det samme som pumpeløs vannkjøling, egentlig. Men ikke like elegant. Det er kult med noe flytende neonstoff inni PCen. skal prøve å se bort i fra det i denne omgang though. Så nok en gang snur jeg meg mot dere, eksperter: hva kjøler best? vifteløs chipsetkjøper eller pumpeløs vannkjøling? -G.G. EDIT: Kamerater! Det er en Leif i blant oss! Endret 11. juni 2007 av G.G. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 FYI så blir det nok heatpipes og ikke vann. Lite penger og lite plass. Kan gi tilbakemending og fortelle hvordan det funker. BTW: distansen mellom festeklipsa på NB-kjøleren er 5.7mm. Distansen mellom skruehulla er røfft regna 5.5. Bør det funke? Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Røft regnet, ja. Hvis ikke kan du alltids borre litt, jeg gjorde det på min X800GT uten problemer. Det pleier å være nok ekstra plass rundt festehullene. Btw, bøffa du avataren min? :!: Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Bøffa avataren nei? Neineinei, min har vanlig headcrap og din er en kjappis, og min har dessuten lambda, så æddabædda -G.G. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå