Gå til innhold

Valg av kraftig kontorlaptop

Anbefalte innlegg

Jeg er på utikk etter en ny laptop som skal brukes til kontorapplikasjoner i Windows Vista eksempelvis bildebehandling i Adobe Photoshop og litt filmredigeringg i Adobe Premiere, i tillegg til selvsagt Office 2007 applikasjoner. Kjører mange programmer om gangen, behandler store filer etc, så krever litt kraft.

Det jeg har kommet fram til så langt er følgende spesifikasjoner:

CPU: Intel Core 2 DUO

Skjerm: WSXGA+ 15,4"

HDD: 160GB 7200 eller 5400 RPM (åpen for tips ifht. støy/strømforbruk)

RAM: 2GB DDR2

Annet: WLAN, DVD-brenner

Har Windows Vista Business fra før av, så trenger ikke OS.

Det jeg er mest usikker på er skjermkortet - jeg trenger ikke et high-end skjermkort, ettersom de jo er ekstra kostbare og bruker mye strøm. At jeg ikke kan bruke Vistas Aero grensesnitt er ikke så viktig.

Andre ting som er delvis viktig:

* Vekt

* Batterileveetid

* Design :-)

Er det noen som har tips til en bærbar PC i dette sjiktet? Blir glad for alle tips og innspill.

Mvh haaX

Edit: Lagt til S og + i WXGA og fjernet 14,1" ;)

Endret av haaX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hva lommeboken din tåler. Men Dell har noen forholdsvis gode XPS maskiner.

Disse starter på i underkant av 14 000, men slik jeg ser det så kommer de ikke per idag uten operativsystem. Evt. prøv å ta kontakt med Dell, og se om du kan få det uten.

Lenke til kommentar

Så for meg rundt 10-12.000. Er et par PCer som tilfredstiller kravene bortsett fra for bra skjermkort (krever mer strøm og betaler ekstra lapper for noe jeg ikke trenger) - eksempelvis denne.

Sjekket XPS maskinene - men det var bare 12" og 17"? Fant Inspiron 6400/640m med 15,4", stod at det var WXGA+ på overskitsskjermen, men oppløsningen var bare 1280x800. Symboliserer ikke + tegnet at det er høyere oppløsning enn skjermene med WXGA?

Ingen av Dell sine maskiner som var ønskelige, selv om de aboslutt hadde vært det om de falt i riktig størrelse. Rart om de ikke skulle ha WXGA+ 14/15 tommere? Er det jeg som surrer?

Har imidlertid sett litt rundt, og har funnet Multicoms Compal HEL80 15.4" [link] med følgende tilpassninger:

* INTEL CORE 2 DUO T5600 1.83GHZ

* 2048MB 667MHZ DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

* 160GB SATA 7200RPM 2.5"

Pris: Kr 9.652,-

Denne er veldig høvelig, men syntes ikke designløsningen med batteriet som stikker ut er noen veldig pen løsning. I tillegg til at jeg i en test leste at knappene lagde mye lyd. Noen som har noen erfaringer med Compal Hel80?

Lenke til kommentar

Hva med dell latitude. Latitude D630 eller D830 vil nok passe bra. Har selv ikke kjennskap til disse maskinene, men de skal jo være veldig bra. Ring til Dell, så får du en bedre pris samt flere konfigurasjonsmuligheter enn hva man gjør på nett.

Dell Latitude

HP Compaq er jo også veldig bra maskiner. Må kjøpe ekstra minne og sette inn, men det er jo en smal sak. Veit ikke om HP compaq maskinene leveres med 7200RPM hardisker...

Hva med denne: HP Compaq 6710b

Alle maskinene over leveres vell med matt skjerm og høy oppløsning, som vistnok mange foretrekker ved billedredigering.

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar

Takk for svar! De Dell Latitude så ut som de var midt i blinken. Er litt skeptisk til Dell PCene, mye rare forhåndsinstallerte programmer som følger med. Får man for eksempel installert en ren versjon av Vista? Inkludert i PCen er jo Vista - og det trenger jeg ikke ettersom jeg har lisens via skolen (MSDNAA :-)).

Er imidlertid peilet inn på rett spor, ThinkPad Z61M ser bra ut i hardware.no's prisguide, men når jeg åpner PCene i nettbutikkene er ikke spesifikasjonene de samme (lavere oppløsning)..

Den HP Amentio så også kurrant ut. Men 5400 RPM - blir ikke det litt av en flaskehals for et ellers kjapt system?

Lenke til kommentar
Takk for svar! De Dell Latitude så ut som de var midt i blinken. Er litt skeptisk til Dell PCene, mye rare forhåndsinstallerte programmer som følger med. Får man for eksempel installert en ren versjon av Vista?

Som nevnt tidligere i tråden, du kan sikkert ringe til Dell og få PC'en levert uten OS.

Og når du innstalerer OS selv, slipper du de dritt programmene som Dell putter i maskinene ;)

Den HP Amentio så også kurrant ut. Men 5400 RPM - blir ikke det litt av en flaskehals for et ellers kjapt system?

8826744[/snapback]

Størrelsen på HD'en har mye å si her. En 250 GB 5400 RPM er ikke mye dårligere enn en 160 GB 7200 RPM (bare eksempler). Men jeg ville nok gått for 7200 RPM :thumbup:

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg forundret over hvor elendig de aller fleste webshopper i Norge er på laptoper! Markedet for laptoper i Norge må jo være veldig stort og at webshoppene ikke har søkemotorer som hadde fungert på samme måte som hardware.no's prisguide, er strengt tatt veldig dårlig...

Lenke til kommentar

Jepp, skal ringe Dell å høre om de leverer PCer uten, selv om jeg nok vil tro de har en policy på å levere PCene med programvare. Type avtale med sine leverandører. Men skal ringe å høre.

Hva angår diskhastighet, så syntes jeg det du nevnte høres rart ut. Det skulle være mindre fysisk område å lese ettersom bitsene var trykt sammen på mindre fysiske områder - det kan stemme, men accesstime + søketid dominerer lesetiden (en fil er ikke nødvendigvis lagret sekvensielt på disken). Ettersom jeg har skjønnt ;)

Hvis det var så at en 250GB 5400 RPM var jevngod med en 160GB 7200RPM så ville man jo gått for en 250GB på grunn av mye større lagringsplass, i tillegg til mindre varmeutvikling og mindre støy som kommer av mindre rotasjonshastighet.

Som sagt, høres underlig ut, skal google litt :thumbup:

Endret av haaX
Lenke til kommentar

Takk - leste den og kom fram til nøyaktig det samme som du sa. Hehe ;)

Nå begynner det å komme seg på PC siden.

Multicoms Asus Z96S 15.4" WSXGA+ GeForce 8600M GS 256MB Santa Rosa med

Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.0GHz 32-bit 800FSB 4MB

2GB DDR2 667MHz SO-DIMM (2x1GB)

160GB SATA 7200RPM 2.5"

INTEL Turbo Memory 1GB MiniCard PCI-E

PRIS: 11 270,-

Eventuelt denne:

Multicom Compal IFL90+ 15.4" GeForce® 8600M GT 512MB Santa Rosa

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHZ 4MB Cache

160GB SATA 7200RPM 2.5"

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

Intel® Turbo Memory 1GB

Innebygd bluetooth

PRIS: 12 268,-

Hvilken av disse PCene ville dere valgt? De ser jo relativt identiske ut bortsett fra at at IFL90+ har dobbelt om med skjermkortminne. Vurderer det i tillegg til at Asusen ikke har det uendelig stygge batteridesignet.

Men begge disse PCene har blanke skjermer og jeg UTSTÅR ikke tanksen. Hvorfor lager de disse blanke skjermene? Har sett de og de er jo FULL av gjenskinn. Min matte nåværende skjerm er helt super.

Innspill?

Edit: Skrivefeiler

Endret av haaX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...