spetter Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 er kanskje ut til at det kan bli litt dyrt med Dali Mentor 2 hvis enn skal matche en Receiver (eller forsterker) til dette ? Kanskje lurest å velge Dali Ikon 2 isteden med tanke på pris / ytelse. Dali Mentor 2 tross alt underkant av 13.000 Følsomhet:86,5 dB Impedans: 6 ohm Dali Ikon 2 tross alt underkant av 6.000 Følsomhet: 88 dB Impedans: 8 ohm Hva slags receiver / forsterker passer til disse høytalerne ? Eventuelt passer en receiver/forsterker som går til Ikon til Mentor ? F.eks passer NAD T754 Hjemmekinoreceiver kr 6.498,- til begge modellene ? 6 x 70 W i 4/8 ohm (kont. effekt, alle kanaler samtidig, 20-20.000 Hz, 0,05% THD) 150 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF) 200 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF) 225 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF) Vil Nad 754 dra Ikon 2 og Mentor 2 like bra ? Eller krever/bør Mentor 2 noe bedre ? Eller bør jeg velge en annen litt bedre receiver/forsterker ? 'Den som er et eller to hakk bedre av Nad (selv om jeg velger Ikon serien?) ? Krever eventuelt Dali Mentor noe av de receiverne/forsterkene i det øvre dyre high-end markedet for at Dali Mentor skal låte bra ? Grunnen for at jeg spør er at hvis jeg velger mentor serien kan det bli litt i dyreste laget hvis jeg også bør ha en receiver/receiver i 20.000 kroners klassen osv. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Dali Mentor er relativt tungdrevet så ja,det vil nok koste en del om du vil matche den så godt som mulig. Om du virkelig har lyst på den er det nok ikke verre enn å ta en tur innom torget på AVforum og finne en brukt Rotel eller Vincent. Forresten,du er litt uklar på hvilken type oppsett du tenker på. Skal du bruke stereo eller surround? Forøvrig kan jeg ikke se hvorfor Dali og NAD ikke skulle funke sammen,mange som mener dette er en kombo som er veldig tilfredstillende. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 i første omgang blir det nok Stereo. Men, skader ikke ha en receiver som jeg kan utvide etterhvert. Spørs også hvor ekstra lenge jeg gidder å spare før jeg kjøper. Har ikke eid noen høytalere selv før Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Hva slags receiver/forsterker bør jeg velge hvis jeg går for Mentor ? Greit å ha en oversikt over ting "som passer sammen" før jeg velger noe og går til kjøp.. Sub er heller ikke nødvendig helt i starten. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Fant en lekker Vincent på AVtorget. Skal ha fantastisk lyd og er uten tvil strømsterk. Fant forresten en T754 til 5000,virket pent brukt. Denne Xindak'en virket også brukandes. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) Ok.. Hvor mange watt bør en forsterker/receiver være på for å dra Dali Mentor bra ? Hva en høyttaler tar i stereo og i surround osv. Og hvor mange watt bør forsterker/receiver være på for å dra Dali Ikon bra ? Endret 9. juni 2007 av spetter Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det kan visst ikke sies nok,watt er ikke det viktigste når det er snakk om gode forsterkere. Jeg vil nesten si at jo mindre watt det er oppgitt jo bedre,fordi de bedre produsentene oppgir langt lavere verdier enn billigwatt-produsentene. Men for å svare enkelt på spørsmålet ditt: Om vi snakker rene watt med lav forvrenging vil jeg si i området av 80-100 på Mentor og 60-80 på Ikon. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Takker det var noe sånt jeg ville vite.. Har en diskjon også på et annet forum.. Skal etterhvert høre på diverse høytalere Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hvilket annet forum? Hold oss oppdatert om fremgang da Lenke til kommentar
spetter Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 skal iallefall prøve. Men, det blir en stund til jeg får kjøpt noe. Kan si ifra når utstyret er kjøpt. Må nok få skattepenger osv først Lenke til kommentar
spetter Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Har sett meg litt rundt osv.. Kan kanskje se ut til at det kan bli I første omgang. Denon 3806 og Dali Ikon 2 Hvis det blir dette, utvides dette til fullt Dali Ikon 5.1 system etterhvert Da er spm mitt: Ka slags kabler passer best av høyttaler kabler, Bør jeg påkoste meg 1 par av f.eks Helix 6 ? Regner med Bi-wiring ikke er nødvendig / ikke vits ? eller holder f.eks TARA LABS Omni 2 Kabel til 98 kr meteren lydkabel fra receiver til en annen enhet: Hva er best å bruke av analog RCA, optisk eller coaxial kabel ? Endret 13. juni 2007 av spetter Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Fant tråden din på AVforum under samme navn Kom mye godt fram der og. Med Ikon vil du nok vinne litt på å satse på skikkelige kabler som Tara Labs eller Nordost som jeg husker skal være gode. Bi-wiring er alltid en fordel for dynamikkens skyld,men er ikke noe du absolutt må gjøre. Nja,spørs hvor kresen du er men coaxial skal vel være det mest optimale. Andre må gjerne rette meg her om jeg tar feil. Lenke til kommentar
spetter Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Receiver: Denon 4306 høyttaler: Dali Ikon 2 Tara Labs Helix 8 bi-wire høyttaler kabler Tara Labs optical Signal cable VM Acoustics Høytalerstativ Dette ble jeg fornøyd med og det låter knallbra Lenke til kommentar
bjornstad87 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Reciver: Nad T-574 Høytalere: Dali ikon 6 er superfornøyd med denna kombon, og skal nå utvide til sub (ikon) og center å bak kommer etthvert,,,, koster å ha interesse for musikk og lyd:p men det spiller drit bra på stereo mode å det er masse bass i musikk, men ikke like bra på film, da det mangler bunn i eksplosjoner osv, men blir rett på til de grader med ikon sub;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå