Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sølt cola på bærbart tastatur - HP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen dere.. jeg fikk en tlf fra pc teknikeren og han sa han ikke fikk tastaturet som kosta hele 700 kr sa han før 25/6.. derfor ba jeg å få igjen pcn som jeg leverte i går..

Satt meg ned og titta litt på guiden som kom opp her.. og nå har jeg demontert alt selv :) sitter med tastaturet i fanget akkurat nå..

Dermed er det klart - jeg kjøper tastatur selv og monterer det på plass igjen !

men da er det siste spørsmål til dere : hvor kan jeg få tak i et billig tastatur til HP Pavillion DV 8000

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igjen..

det har vist seg at det norske tastaturet til denne pcn ikke kan leveres til leverandørene før i august.. så hvis ingen av dere er noen av dere kjenner de rette folkene som kanskje har et par av disse på lager så blir det et helvete.. hehe

Lenke til kommentar

Hva med annen gammel bærbar som ikke brukes lenger?

Ser at HP pcene er litt bedre en PB, gjorde akkurat det du driver med her forrige uke, og det var et reint helvette, måtte skru ut harddisk, cdrom, batteri, før jeg måtte ta ut hovedkortet og alt av ledninger og shait før jeg endelig kom frem til tastaturet. Greide og herpe hele pcen mens jeg gjorde det. (driter egentlig i den, gammel shit som ikke virka helt uansett).

Men for og komme til saken så har jeg et pacard bell bærbart tastatur som virker helt fint. Vet ikke om det virker på HPs pcer men.

Hvis ikke burde det ikke være noe stress i og skaffe det fra en annen hp pc;) Er det ikke en svær tråd for folk som finner pcer og deler på el lagere her et sted på forumet? kontakt en av de som er aktive der og hør om det kunne vært mulig og finne en gammel pc og ta et tastatur fra den.

Endret av Kion
Lenke til kommentar

Kan jeg legge selve tastaturet i varmt vann / evt. skylle det i varmt vann slik at colan løsner. Deretter tørke det helt fritt for vann før jeg monterer det tilbake i pcn. Eller vil dette ødelegge de elektriske bånda som ligger i metallet på tastaturet? Det ser ihvertfall ut som den enkleste måten å prøve å få bort colan på.

Lenke til kommentar

Du bør ikke dyppe det under vann, men skyll det isåfall. Dette er fordi under knappene ligger det en sandwich av plastfilm. Det er minst 3 lag hvor to av dem inneholder elektrisk ledende baner. Det er disse to som presses isammen når knappene trykkes inn, og gir kontakt mellom to ledere i en større matrise. Det er svært vanskelig å få ut vann og annet som havner imellom disse lagene. Det jeg bruker å gjøre er å plukke av alle tastene, og separere dises lagene slik at jeg får skylt dem separat og tørket dem separta. Det blir da en fullstendig overhal av tastaturet, og det vil fungere som nytt i lengre tid etter en slik operasjon.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å skylle det ja. Men regn med at det vil ta flere dager før alt vannet er ute.

Det er forøvrig helt ufarlig å koble inn tastaturet selv om det er vann i det, så det er ikke noen grunn til å utsette første testing i flere dager.

Lenke til kommentar
Ementor driver med reperasjoner av HP maskiner, og har verksted i noen byer iallefall.

Du kan jo ta kontakt med de, siden de kan bestille deler som dette lett.

Eventuelt kan du ta kontakt med f.eks komplett.no, hvis de har HP maskiner kan du høre hvor de sender maskinene sine.

(Nei, komplett reparerer dem ikke selv).

8822888[/snapback]

komplett har et service verksted som dæm reparere pc`an dæm har sætta i sammen.... så d så :D

Lenke til kommentar
komplett har et service verksted som dæm reparere pc`an dæm har sætta i sammen.... så d så

Så vidt jeg forstår er det en HP maskin det er snakk om, altså IKKE de maskinene "dæm har sætta i sammen"

Kurt P, har du vært i kontakt med InfoCare ang. nytt tastatur? Jeg fikk tak i et Fujitsu Siemens tastatur gjennom dem engang (dog dyrt...).

Lenke til kommentar

Hei, nå har jeg skylt tastaturet, og dagen etterpå virker tastene ok. De er ikke seige

Jeg koblet sammen pcn og prøvde - Men nå fungerer absolutt ingen av tastene

Men startpanelet over hvor det er noen funksjonsknapper fungerer fint.

Jeg skjekket tilkoblingen ( den gråsvarte fiberkabelen) om den satt, jeg mener den gjorde det. Prøvde igjen, men fortsatt fungerte det ikke. Ingenting

Før så reagerte den ihvertfall på at jeg trykket på tastaturet

Hva kan ha skjedd? har jeg ødelagt hele nervebanen med varmt vann?

Lenke til kommentar

Det er nok fordi det legger seg vann mellom lagene, og dermed kortslutter disse. Kontrolleren leser da ugyldige spenningsverdier fra matrisen, og dermed gir den ingen respons. Dette vannet må ut før tastaturet vil fungere.

Btw. Det er ikke en fiberkabel, men en plastfolie med et elektrisk ledende stoff som formes som baner. Slik ser hele matrisen i tastaturet ut. Akkurat hvilket stoff det er vet jeg ikke, men det er sansynligvis et ledende blekk som blir skrevet på folien.

Lenke til kommentar

Vent et par dager til. Utsett det gjerne for litt varmekabelvarme, men begrens det så du ikke koker vannet som ligger inni.

I verste fall må du bare plukke tastaturet fra hverandre. Det er ikke så vanskelig som det kanskje virker. Det som dog er vanskelig er å ikke ødelegge noen av tastefestene (det er små plastpinner som er satt sammen, og er klipset på plass).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Det er nok fordi det legger seg vann mellom lagene, og dermed kortslutter disse.

Rettelse, vannet i seg selv leder ikke elektrisitet men alle "småtingene" i det. Kan man hive mobiler i stekeovnen, vil jeg ikke si det er noe stort problem med tastatur :)...men om det går an å kjøre det litt under 50 grader hadde det vært bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...