Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sølt cola på bærbart tastatur - HP

Anbefalte innlegg

jeg var uheldig istad og sølte et par DL cola over tastaturet på min HP bærbare maskin. Jeg slo pcn umiddelbart av og tørket bort colaen fra tastaturet..'

Da jeg startet pcn igjen etterpå så fungerte alt som det skulle, ingen ulyder eller noen grafiske feil. Men tastaturet fungerer ikke i det hele tatt. DVS, ingen av knappene fungerer. (de er ikke seige eller noe) så lurer da på hva som har skjedd? er det en sikring som har gått? eller hva kan det være? '

isåfall, kan det bli dyrt å få reparert tastaturet? eller er dette en enkel ting å fikse?

Håper på svar raskt, siden dette ikke er min PC

Mvh

Preben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i dusjen? dette er en bærbar pc? går det ann å få ut tastaturet?

men nå fungerer faktisk tastaturet,, men det er det at når jeg trykker på 1 tast så kommer det 5 forskjellige bokstaver .. hehe'

forbedring ihvertfall.. så det går seg kanskje til??

Lenke til kommentar

Ementor driver med reperasjoner av HP maskiner, og har verksted i noen byer iallefall.

Du kan jo ta kontakt med de, siden de kan bestille deler som dette lett.

Eventuelt kan du ta kontakt med f.eks komplett.no, hvis de har HP maskiner kan du høre hvor de sender maskinene sine.

(Nei, komplett reparerer dem ikke selv).

Lenke til kommentar

HP support er geniale.. en telefon og de ordner resten. gjort det selv. 5 dager senere er tastaturet i posten.. MEN...PS PS du må vite hvordan du får det ut av maskinen og du må ha montert tynn flatkabel før...

i de fleste tilfeller; lever maskinen inn på verksted....

Lenke til kommentar
HP support er geniale.. en telefon og de ordner resten. gjort det selv. 5 dager senere er tastaturet i posten.. MEN...PS PS du må vite hvordan du får det ut av maskinen og du må ha montert tynn flatkabel før...

i de fleste tilfeller; lever maskinen inn på verksted....

8822935[/snapback]

Helt enig, dersom du ikke hvet hva du gjør, lever den inn;)

En hver datanerd hvet man ikke skall drikke samtidlig som man sitter på laptop;)

Lenke til kommentar

Det er ofte ganske enkelt å ta ut tasaturer. Det er gjerne bare å vippe opp festene på toppen. Gjerne et ekstradeksel som holder det nede (f.eks delen mellom tastauret og skjermen). Det festes somoftest med en flatkabel rett til hovedkortet. Denne plukker man løs ved å presse ut festet på pluggen og deretter skal kabelen være helt løs.

Når man har tastaturet løst kan man prøve å skylle det i vann. Der colaen har kommet kommer også rent vann til. Tørk det i noen timer og prøv det. Det som også går ann å gjøre er å plukke av alle tastene og festet til tastene for å så ta ut matrisene for å skylle og tørke dem. Dette er en tidkrevende jobb og det er stor sjanse for at man knekker 2-3 fester i samme slengen.

Lenke til kommentar

Å søle drikke utover tastatur er ikke noe du bør gjøre.

Har hørt mange som har sagt til meg: Ikke drikke noe når du sitter ved en PC. Jada sier jeg. Og jeg drikker både Cola og TE når jeg sitter ved PC`ene mine, men jeg har ikke klart å søle drikke enda. hverken på min bærbare eller min stasjonære PC.

Jeg ser det som ganske umulig å sitte ved en PC uten å drikke noe. Man må nesten drikke Cola, TE eller vann.

Nei så lenge man ikke veiver så mye med armene og sitter sånn nogenlunde bra på stolen og sånn, så går alt bra uten å søle noen ting som helst på tastatur/PC`en.

Har hatt Egen PC i veldig lang tid. Mange år og jeg har bare EN gang klart å søle bittelitt TE på et gammelt kabinett som jeg hadde. Det er alt. etter det har jeg ikke klart å søle noen ting som helst.

Lenke til kommentar

Du må nok for det første betale for tastaturet. Dette er nok noe mellom 500 og 1000kr. Så må du betale for jobben. Å bytte et tastatur tar nok ikke lang tid, men de vil nok skru maskinen i biter for å se etter cola nedigjennom resten av maskinen også. Vil tro 1000 til 2000 for jobb (1-2t). med andre ord i verste fall ca. 3000kr. Muligens må du også betale for frakt frem og tilbake til verksted.

Lenke til kommentar

Driver selv med garanti arbeid på HP bærbart, og det er ikke noe stort hokuspokus å bytte ett tastatur, tar sånn 2min. som regel 2 skruer på undersiden av maskinen og noen plastdingsser man skyver ned over tastaturet. Kommer sikkert litt ann på hvilken modell du har da :)

Men ta ut tastaturet og skyll det med vann, og la det tørke ordentlig :) når du har ute tastaturet så ser du om det er kommet noe cola på komponentene under :)

Noen maskiner har faktisk drenering på tastaturet om du skulle søle :)

Endret av kripet
Lenke til kommentar

så dette er noe jeg som ikke har noen erfaring kan gjøre selv mener dere? jeg skal ta med meg pcn hans til leiligheten min i kveld, så da kan jeg se nærmere på dette..

Med andre ord : det er ingen vits i å kjøpe nytt tastatur og/eller sende den inn på reperasjon.?

Lenke til kommentar

Har også hørt at det ikke skal være så vanskelig å ta av hele tastaturet. Jeg tenkte også på det å ta av tastene, det trenger ikke være vanskelig hvis du er forsiktig, og da kan du f.eks rense under.

Tror eneste gangen jeg har sølt noe på et tastatur er når jeg har ledd så hardt at jeg har spruta kaffe ut a nesa...

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å bytte tastatur på en bærbar pc. Let opp servicemanualen til din modell på nettet, der står det som oftest hvordan det gjøres. Bare pass på å være forsiktig med flatkabelen, og ta deg god tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...