Turgon Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Tviler på at maskinen din vil kunne gjøre gnome særlig behagelig, men du vil nok kunne kose deg med xubuntu, som er en lettvektsversjon (med fortsatt fult brukbar) av ubuntu. http://www.xubuntu.com/ http://www.xubuntu.com/get Går dette for treigt kan du jo prøvde damn small linux eller puppy linux. Har ingen erfaring med disse selv, men de skal være veldig raske selv på gammel hardware. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Tviler på at maskinen din vil kunne gjøre gnome særlig behagelig, men du vil nok kunne kose deg med xubuntu, som er en lettvektsversjon (med fortsatt fult brukbar) av ubuntu. http://www.xubuntu.com/ http://www.xubuntu.com/get Går dette for treigt kan du jo prøvde damn small linux eller puppy linux. Har ingen erfaring med disse selv, men de skal være veldig raske selv på gammel hardware. 8824734[/snapback] Fikk akkurat beskjed om at han(selger av maskin) kunne oppgradere minnet til 768mb. Da begynner det vel å hjelpe,eller? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 768 holder i massevis for å kjøre gnome Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 768 holder i massevis for å kjøre gnome 8824850[/snapback] Hm.. Lurer på om jeg bare skal slå til da på den maskina. Noen som mener at jeg burde gå for noe større/bedre? Forslag fra bruktforum? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) 512 mb ram holder i massevis, når jeg kjører Gnome, bruker linux ca 270 mb ram eller noe sånt når jeg har nettleser, epost klient, rss leser, musikk avspiller og msn klient kjørende. Du trenger bare mer ram, slik maskinen er nå vil den funke fint til Xubuntu som nevnt, prosessoren er god nok for Gnome. Endret 10. juni 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 512 mb ram holder i massevis, når jeg kjører Gnome, bruker linux ca 270 mb ram eller noe sånt når jeg har nettleser, epost klient, rss leser, musikk avspiller og msn klient kjørende.Du trenger bare mer ram, slik maskinen er nå vil den funke fint til Xubuntu som nevnt, prosessoren er god nok for Gnome. 8824969[/snapback] Ble litt usikker nå Fant denne på b.marked: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=88952 Tror denne kanskje er bedre å satse på, men må ha hdd og kasse i tillegg. Er redd for at den andre maskina vil lage begrensninger på sikt, og da er jo penga bortkasta. Hva mener DU? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Den maskinen vil jeg ikke anbefale for linux, den har ATI skjermkort, som egner seg dårlig på linux, ati radeon 9200 og nedover har skikkelige drivere. Grunnen til dette er at ATI nekter å lage skikkelige drivere for Linux, 9200 og nedover lager ikke ATI driver for men støtter at folk i linux communityet lager drivere for de kortene. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 512 mb ram holder i massevis, når jeg kjører Gnome, bruker linux ca 270 mb ram eller noe sånt når jeg har nettleser, epost klient, rss leser, musikk avspiller og msn klient kjørende.Du trenger bare mer ram, slik maskinen er nå vil den funke fint til Xubuntu som nevnt, prosessoren er god nok for Gnome. 8824969[/snapback] Jeg har motsatt erfaring. Har en P4 2.2 GHz laptop med 512 MB RAM som kan være treg til tider. Med Beryl blir den veldig treg. Har også en PIII 850 MHz laptop med 384 MB RAM, og den er fryktelig seig. Skal teste ut Xubuntu på sistnevnte nå til sommer'n, og se hvordan det går. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Den maskinen vil jeg ikke anbefale for linux, den har ATI skjermkort, som egner seg dårlig på linux, ati radeon 9200 og nedover har skikkelige drivere.Grunnen til dette er at ATI nekter å lage skikkelige drivere for Linux, 9200 og nedover lager ikke ATI driver for men støtter at folk i linux communityet lager drivere for de kortene. 8825024[/snapback] Ok. Hva med denne da? http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=90868 Ev. oppgradere noe? Selger er hypp på å selge, fikk tilbudet på mail Endret 10. juni 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville gått for amd pcen med ati kort. Ati kort er riktignok noe herk, men det er bedre enn ingen ting, dessuten gir 9xxx korta betydelig mindre problemer en X(1)xxx kortene. Har selv brukt et 9800 pro kort uten problemer og jeg har kunne kjøre compiz og alt (riktig nok med xgl og ikke aiglx). Ellers vil pcen med den ganske mye sprekere prosessoren og en god mengde ram gjøre en ganske mye bedre jobb enn både pentium 2 pcen og pentium 3 alternativet. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville gått for amd pcen med ati kort. Ati kort er riktignok noe herk, men det er bedre enn ingen ting, dessuten gir 9xxx korta betydelig mindre problemer en X(1)xxx kortene. Har selv brukt et 9800 pro kort uten problemer og jeg har kunne kjøre compiz og alt (riktig nok med xgl og ikke aiglx). Ellers vil pcen med den ganske mye sprekere prosessoren og en god mengde ram gjøre en ganske mye bedre jobb enn både pentium 2 pcen og pentium 3 alternativet. 8825106[/snapback] Hehe, det er ikke vanskelig å bli forvirra over svarene. Noen mener det stikk motsatte av andre Hva er EGENTLIG minste hw-kravet for å kjøre (uansett distro) smertefritt i f.eks. 2 år? Hadde noen svart på det hadde ALT vært mye lettere Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hva er EGENTLIG minste hw-kravet for å kjøre (uansett distro) smertefritt i f.eks. 2 år?Hadde noen svart på det hadde ALT vært mye lettere Det er bortimot umulig å svare på, siden det kommer an på hva slags programmer du skal kjøre på den, dessuten er det ikke godt å si hvordan bildet ser ut om 2 år. Det er ihvertfall hevet over tvil at RAM utgjør den største forskjellen, gå for noe med minst 512MB RAM, helst opp mot 1GB, så er det mindre viktig med CPU. En 500MHz PC med 512MB RAM vil f.eks føles raskere i bruk enn en 1GHz PC med 256MB RAM, ihvertfall om du har mer enn et absolutt minimum av programmer åpne. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Hva er EGENTLIG minste hw-kravet for å kjøre (uansett distro) smertefritt i f.eks. 2 år?Hadde noen svart på det hadde ALT vært mye lettere Det er bortimot umulig å svare på, siden det kommer an på hva slags programmer du skal kjøre på den, dessuten er det ikke godt å si hvordan bildet ser ut om 2 år. Det er ihvertfall hevet over tvil at RAM utgjør den største forskjellen, gå for noe med minst 512MB RAM, helst opp mot 1GB, så er det mindre viktig med CPU. En 500MHz PC med 512MB RAM vil f.eks føles raskere i bruk enn en 1GHz PC med 256MB RAM, ihvertfall om du har mer enn et absolutt minimum av programmer åpne. 8825289[/snapback] OK. Takk for svar alle sammen. Vet nå sånn passe hva jeg skal se etter, og ser fram til å stille spørsmål når maskin til formålet er innkjøpt. Ha en fortsatt fin sommerdag (29,3 grader her I SKYGGEN ) Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Jeg ville gått for amd pcen med ati kort. Ati kort er riktignok noe herk, men det er bedre enn ingen ting, dessuten gir 9xxx korta betydelig mindre problemer en X(1)xxx kortene. Har selv brukt et 9800 pro kort uten problemer og jeg har kunne kjøre compiz og alt (riktig nok med xgl og ikke aiglx). Ellers vil pcen med den ganske mye sprekere prosessoren og en god mengde ram gjøre en ganske mye bedre jobb enn både pentium 2 pcen og pentium 3 alternativet. 8825106[/snapback] Hehe, det er ikke vanskelig å bli forvirra over svarene. Noen mener det stikk motsatte av andre Hva er EGENTLIG minste hw-kravet for å kjøre (uansett distro) smertefritt i f.eks. 2 år? Hadde noen svart på det hadde ALT vært mye lettere 8825134[/snapback] Det fines jo ingen eksakte krav, og din definisjon av smertefritt kan være en annen enn min, men generelt vil du kunne ha en helt fin brukeropplevelse med amd maskina fra bruktmarkedet. Siden maskinvare råtner lite over 2 år (eller 10 for den sakens skyld) vil du kunne kjøre alt like fint også etter 2 år. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Venter på svar fra selger Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Ja,da har jeg fått svar fra selger. Det ble denne, uten skjerm: http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=90526 Har 19" crt skjerm, tastatur og optisk mus fra før. Har en Corsair DDR3200 - 512mb minnebrikke liggende som passer også, så da skulle jeg vell være klar når den kommer i posten..... Dette er vell en grei maskin, eller skal jeg kjøpe en større cpu på b.markedet også? Endret 12. juni 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Så bra ut den maskinen 8841197[/snapback] Fine greier Lurte litt på om denne cpuèn vil passe? http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=90977 Er vell greit å oppgradere hvis prisen er lav nok, eller holder 1700+? Hva skal man eventuelt by for en sånn 2800+? 400,-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå