Gå til innhold

Bra nok maskin til fri programvare?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har etter mange år løst å prøve nåkka anna enn MS.

Lura derfor på om denna maskina e bra nok.

Grunn tell at æ ser på denna maskina har med at æ eide en sånn med 166mhz cpu førr lenge sia, å æ savna den :blush:

Kan dåkker "lærde" se og kommenter, blir æ :w00t: HAPPY

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har etter mange år løst å prøve nåkka anna enn MS.

Lura derfor på om denna maskina e bra nok.

Grunn tell at æ ser på denna maskina har med at æ eide en sånn med 166mhz cpu førr lenge sia, å æ savna den  :blush:

Kan dåkker "lærde" se og kommenter, blir æ  :w00t:  HAPPY

8821614[/snapback]

Tja, du skal nok klare å kjøre en en distro samt. en lett vindusbehandler (*box). Noe fancy 3D-desktop o.l. må du ikke regne med.

Lenke til kommentar
Den funker nokk, skriv bokmål nestegang;)

Hilsn ein trønder, som dæ?

8821637[/snapback]

:D Nordlenning :cool:

Bokmål:

Hvordan er det med oppgr.muligheter på denne da?

Tenker på mer minne f.eks?

Hva er egentlig generelle krav til maskinvare, til linux og sånne OS?

Lenke til kommentar

Støtter den ja, dårlig hardware kan være ypperlig til serverbruk (så lenge ikke diskene også er i dårlig forfatning og man lagrer viktig informasjon der)

Men til allround desktopbruk er jeg avhengig av noe kraftigere. Blir fort sirup å sitte og surfe med f.eks. firefox på en slik PC. Den er heller ingen råtass til å drive med OpenOffice.

Men alt kommer an på hvilke programmer du har tenkt til å kjøre. Selve linux er i seg selv veldig ressursgjerrig (debian på servern min bruker ca. 10MB ram etter boot). Problemet er alle de grafiske programmene man kommer til å kjøre på en desktopmaskin.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Avhengig av bruk...

Beryl kan du glemme, fluxbox holder til surfing.

Du trenger ikke noe grafisk for å bruke den som server...

Så, hvilken planer har du for den?

8821703[/snapback]

Tenkte å lære meg litt om linux.

Må vel kunne surfe litt.... er egentlig bare nyskjerrig på å finne ut om det er mere gøy å holde på med enn win 3.11/95/98/ME/2000/XP/Vista Ultimate

Prøvde å installere ubuntu på en flunkende ny maskin, men det gikk ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det da?

Linux er da kjent for å støtte bitte litt eldre maskinvare fullt ut.

Skal du lære om linux kommer du langt, men bruk Arch eller en annen distro.

Det er vanskelig, men da lærer du det du vil.

F.eks at linux baserer seg på config filer fremfor et register, deamons er prosesser osv.

Du setter opp automount selv, Gnome fikser du også selv.

Ja, du får ingenting gratis.

Bortsett fra med FC og Ubuntu... :wee:

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det da?

Install. stoppet bare, og sa den måtte avslutte.

Husker ikke nøyaktig hva det stod( 2 mnd.siden) husker bare at det definitivt ikke lot seg gjøre. tror komponentene var for nye.

Hva er det ev. som er for lite(minne?Cpu?) på den Compac-maskina?

Kanskje noen vil finne en maskin som passer bedre på bruktmarkedet, hvis den ikke kan oppgraderes litt?

Lenke til kommentar

Du bør ha 512RAM, hvis du skal kjøre Gnome effektivt spesiellt på Ubuntu.

CPU har egentlig ikke så altfor mye å si...

Du kan glemme å kjøpe ny ram til så gamle maskiner, den typen er ikke i produksjon lenger.

I såfall må du kjøpe brukt ram, sånn som med pcen.

Lenke til kommentar
Du bør ha 512RAM, hvis du skal kjøre Gnome effektivt spesiellt på Ubuntu.

CPU har egentlig ikke så altfor mye å si...

Du kan glemme å kjøpe ny ram til så gamle maskiner, den typen er ikke i produksjon lenger.

I såfall må du kjøpe brukt ram, sånn som med pcen.

8821851[/snapback]

Kjipe greier.

Trodde det gikk bra siden jeg kjørte Flightsim med 166mhz cpu og 256 minne.

Jaja, verden går jo framover.

Hva anbefales av maskinvare for å kjøre problemfritt i 2-3 år?

Bump!

Får visst finne ut av detta sjøl ;)

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Som sagt, det spørs hva du skal bruke maskinen til. Eldste maskinen min er en Pentium 1 og den går så det suser med Debian (stable), men den brukes ikke som desktopmaskin ;)

Kort og godt, hva slags programmer og arbeidsoppgaver skal du sitte med?

Lenke til kommentar

Som sagt, det spørs hva du skal bruke maskinen til. Eldste maskinen min er en Pentium 1 og den går så det suser med Debian (stable), men den brukes ikke som desktopmaskin ;)

Kort og godt, hva slags programmer og arbeidsoppgaver skal du sitte med?

8822015[/snapback]

Ehh.... :blush:

Er totalt blank på Linux.

Har bare lest litt i blader å sånt når det har dukka opp, men er jo nyskjerrig så det holder.

Gøy med noe nytt, og gøy å lære noe nytt.

Spare lisenspenger i framtida er jo også liflig musikk i mine ører :thumbup:

Lenke til kommentar
Ehh.... :blush:

Er totalt blank på Linux.

Som sagt, jeg spør ikke etter tekniske detaljer, men hvilke formål du skal bruke PCen til. F.eks. musikk/multimedia, browsing, kontorapplikasjoner, programmering...

I tillegg kommer det jo an på hvor mye du skal bruke den. Skal du bare gjøre litt testing kan du klare deg med en spinklere maskin, men personlig ville jeg ikke brukt en så svak PC som min primære desktop. Jeg har rett og slett ikke tålmodighet til det :cool:

Lenke til kommentar

Skal bruke den til surfing, musikk-brenning, kontorprogs og kanskje lære meg litt programmering, eller no annet gøy, på sikt

Vet jo ikke helt hva mulighetene er enda,men vil først og fremst lære et nytt os.

Hvilken distro jeg ender opp med vet jeg ikke enda, må vel lese til øya exploderer for å finne ut av det.

Har forstått det slik at 1ghz cpu og 512mb minne er minimum krav?

Er vel bare å slenge på en 200gb hdd og kjøre igang da........

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Linux kjører generelt veldig bra på eldre maskinvare. Det viktigste er minne, anbefaler ikke noe under 512MB RAM.

Dobbler du minnet til 512 har du en god maskin som kjører det meste uten noen problem. Hvis du ser litt framover så kan det nok lønne seg med en P3 1Ghz eller bedre.

Sitter selv på en P2 (Celeron 399Mhz med 512MB RAM) som fremdeles kan brukes til det meste (Surfing/video/musikk osv).

Lenke til kommentar

Hva med dual boot Windows og Linux på den maskinen du allerede har? Har du vurdert det? Hvis det var den som skapte problemer for deg, kan du jo prøve igjen og så kan vi hjelpe deg om det oppstår problemer.

I løpet av de to månedene har det kommet en ny Ubuntu-versjon (7.04), og mange hardwareproblemer kan derfor være fikset. Med forrige Ubuntu-versjon (6.10) funket ikke grafikkortet og nettverkskortet mitt ut av boksen, men det er i orden med den nye.

Lenke til kommentar
Skal bruke den til surfing, musikk-brenning, kontorprogs og kanskje lære meg litt programmering, eller no annet gøy, på sikt

Vet jo ikke helt hva mulighetene er enda,men vil først og fremst lære et nytt os.

Hvilken distro jeg ender opp med vet jeg ikke enda, må vel lese til øya exploderer for å finne ut av det.

Har forstått det slik at 1ghz cpu og 512mb minne er minimum krav?

Er vel bare å slenge på en 200gb hdd og kjøre igang da........

8822482[/snapback]

Det vil nok fungere, såfremst 200gig'ern funker fint med resten. Du "må" ikke ha 1ghz cpu. Men 512mb med ram er nesten som ett minimum, du kan kjøre det på lavere maskinkrav. Men ikke forvent all verden. Du vil neppe få til f.eks dette :

(beryl).
Lenke til kommentar

Mornings :)

Ja, dual-boot kunne kanskje være tingen......

Har mailèt med han typen som selger den maskinen, og han skrev at han kunne sette inn mere minne.

Jeg skrev at jeg betalte max 1000;- inkl. minne oppgr.

Det er vell en fair pris?

Har en 19" crt skjerm stående jeg tenkte å bruke med denne maskina.

Miceagol: Takk for hjelpe-tilbudet. Skal huske det hvis ev. når, dual-boot blir løsningen.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...