Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bruke momentnøkkel?

Anbefalte innlegg

Skal til og sette på toppen igjen på min motor. Står at jeg skal bruke 25nm første trinn, andre trinn 45 nm og siste gang 105grader. På det siste draget skal jeg ta og dra 105grader til på alle bolter? Og hvordan fungerer nøklen? Står 13.6nm og så 27.1 på neste hakk.. og så står det på den du snurrer fra 0 til 9.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står hele newton på selve nøkkelen. Ved null skal den være da f.eks 60. Ettersom du vrir hendelen øker du dette da antall newton over 60, fram til null igjen da du er på 70 osv osv.

Et tips tegn en rett strek på alle boltene i en retning, så ser du at du har dratt alle. Ved siste tiltrekning på grader så bare tegner du ny strek på blokka der den opprinnelige streken kommer når den er vridd 105 grader.

Regner med at det står i hvilken rekkefølge boltene skal strammes. Dette er vel så viktig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hmm står 13.6 på første merke på nøkkelen. og 27.1 på neste.. så kan ikke se noe system i 0 til 9 på stillingen :hmm:

8821769[/snapback]

Det kan være at du har flere skalaer både NM og fotpund?

Det må da være mer enn disse to tallene, hva begynner skalaen med og hva står det

der?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har også samme nøkkel... 13.6nm, deretter 27.1nm, og et håndtak som man snurrer rundt. En vri-omgang (fra 0-9) er avstanden mellom 13.6nm og 27.1nm. Dermed så er det rimelig vanskelig å finne ut hvor man skal innstille den... Jeg har tysk bruksanvisningen som ikke er så lett å få noe særlig ut av.

Jeg skal altså ha 25nm, har 13.6 og 27.1 markert på selve stanga, men vrihåndtaket kan man velge 0-9, og ved en full omdreining, altså 0 til 0 igjen, har man flyttet markøren mellom 13.6 og 27.1nm...

Skjønner ikke helt logikken? :no:

Lenke til kommentar

Skal si meg enig at den der virka ikke logisk...

Dra til med 27 eller bare skru den litt ned. Er ikke så nøye... Du vil dermed møte større problemer på 45nm hvis ikke nøkkelen går så langt.

Og husk man skal ikke dra litt til etter at det sier klikk. Bare for og være sikker. Alle gjør det, men det er feil. Har ikke en dritt og si da, men det står ikke i BOKA at du skal dra litt ekstra bare for og være sikker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...