Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken integritet har vi i forbrukerspørsmål?


Anbefalte innlegg

Dere så spørsmålet i topicen.

 

Jeg må si at jeg er forundret avogtil over enkelt svar, og råd som gis her på Hardware.no. Mange tar opp forbruker tvister, og dette ender ofte opp med lange diskusjoner, som ofte er personfokuserte og emosjonelle. Jeg lurer på hvorfor det er slik?

 

Hvorfor skal det være så vanskelig å ha en saklig diskusjon rundt forbrukerrett? Hvorfor vekker dette så mange følelser hos folk? Hvorfor er det mange som er redd for negativ publisitet rundt f.eks enkelte webshoper?

 

Gang på gang ser en at etter saken tas opp offentlig, det være seg media som tv, radio, avis eller internett, så blir det gjort en større anstrengelse for å løse saken. Ofte er sakene såpass låst, at eneste løsningen er å bruke den offentlige pisken og/ eller bruke rettsapperat for å løse tvisten. De bedriftene med få offentlige piskeslag, og få saker i rettsapperatet, er de bedriftene med best kundeservice og størst kundetilfredshet. Slik er det bare!

 

I dag er det stor konkurranse mellom webshops/ butikker. Marginene er nok presset, og bare de dyktigste vil overleve. I denne jungelen finnes det mange seriøse, og desverre en del useriøse aktører. Noen forbrukere opplever forbrukertvister, og tar opp saken i media f.eks her på hardware.no. Vi vet at det eksploderer med tvistesaker som omhandler elektriske dupeditter, mobiltelefoner, kamera, datakomponenter etc. Men kan medlemmer her være sikker på at svarene som blir gitt i tvistesaker er gitt med integriteten i behold? Er alle medlemmer og moderatorer her på hardware uavhengige?

 

Vi vet f.eks at enkelte medlemmer her har VIP kunde status hos enkelte webshoper, med utvidet service som gir dem adgang til spesielle serier av hardware, og har sponsete prosjekter, spesielle betalingsordninger, returordninger etc. Er disse uavhengige i tvistesaker?

 

Hva er det første som møter oss når vi klikker oss inn på Hardware.no? Reklame fra diverse webshoper og butikker. Dette genererer inntekter til drift. Er da moderatorer og forumstyre medlemmer uavhengige i tvistesaker?

 

Jeg kunne godt tenkt meg en SAKLIG diskusjon rundt dette. Og så kan jo de som ønsker underbygge sin integritet, og føler for å fortelle om sine koplinger mot spesielle webshops/ butikker gjøre det i denne tråden.

 

Jeg velger å starte med meg selv:

Jeg arbeider i helsevesenet, og har ingen profesjonelle tilknytninger mot noen spesielle butikker eller webshops. Mitt forhold til hardware er basert på nerde interesse fra mitt gutterom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man klarer å sortere vekk de åpenbart useriøse innleggene, så mener nå jeg at det er ganske høy kvalitet (i forhold til hva som kan forventes av et generelt nettforum) på mange av svarene som blir gitt, både i forbrukersaker og andre juridiske spørsmål. Det er f.eks. blant annet flere jus-studenter som frekventerer forumet.

Lenke til kommentar

Har själv skrivit och frågat angående neutraliteten pga reklame/netbutikkers välvilja att låne ut ting etc. och fick svar att HW.no inte var påverkat av detta. Bevis har man ju aldrig på realiteten av det svaret, blir nästa bare spekulationer om hur "korrupt" hw.no är. Ett evigt spørsmål om gave är en testprodukt og om moral og etik..

 

Det man kan tänka på är att det finns reklammakare som leier in folk før att teste en produkt och sen skriva recension på produkten. De bruker alla møjliga kanaler på nätet, forum, mail, msn, chattrom. Är det og feil om de sedan skriver bra ting på forum eller ger bra recensioner? Är det då Hw.no som har skulden i det hele om produkterna pushas fram av leverandører på denne måten?

 

Angående Forbrukertivster og personliga angrepp: Menar att hw.no fungerar som en perfekt ventil før folk som råkat ut i trøbbel. Ting må ut og luftas. Menar Brukermoderatorer føljer opp dessa trådar korrekt och bra om det børjar bli før mye rart. Någon som menar de borde "ta i mere"?

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar

Jeg kan jo bare si at ingen av oss moderatorer får lønn eller andre ting fra hw.no-nettverket. Ingenting untatt evt ros for frivillig arbeid som utføres.

 

Synes derfor det ville vært synd om noen skulle tro vi var påvirket av hw.no sine kommersielle interesser.

 

Diskusjon.no er og vil alltid være nøytralt. Om noe skulle skje som fører til at diskusjon.no mister sin nøytralitet og uavhengighet, så slutter jeg og flere av mine medmoderatorer :).

 

Når det gjelder hva jeg skriver her i forhold til hvor jeg jobber (Elkjøp) så er det klart at i enkelte tråder er det vanskelig å forholde seg nøytral. Der opplyser jeg om at jeg er ansatt i Elkjøp, og er så saklig som det er mulig å være. Har selvfølgelig tråkket i salaten noen ganger, og beklagd meg om så har skjedd.

 

MEN - jeg vil si at jeg har god integritet når det gjelder posting rundt forbruker og butikkspørsmål, uansett om det omhandler elkjøp eller andre butikker.

 

(Og det er lov å være uenig med meg, bare så det er sagt :)).

 

EDIT: Når det gjelder hva Elkjøp synes om at ansatte figurerer på offentlige fora - så har de ingen problemer med min posting her på diskusjon.no, ei heller at jeg er moderator. Så integriteten den veien er også bevart.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vist til svært mange eksempler på at du ikke har god integritet. Du "glemmer" å informere om hvor du jobber, du kommer med åpenlys direkte reklame for din arbeidsgiver, du kommer med nedsettende kommentarer om konkurrenter.

 

Da dette har blitt tatt opp har det resultert i utestengelser eller at du og andre moderatorer nekter å svare på spørsmål rundt det, både i tråder som omhandler det og på PM.

 

Dette er, etter min mening, en meget uryddig praksis og det er med på å ødelegge troverdigheten til hw-nettverket. Det er bare en måte å sikre integritet på i slike sammenhenger:

 

Du bør konsekvent opplyse om hvem som er din arbeidsgiver og du bør la være å delta i og moderere i tråder som omhandler din arbeidsgiver og deres konkurrenter. De aller fleste arbeidsgivere har klare regler for hva deres ansatte kan gjøre i offentlighet i sammenhenger som er knyttet til det arbeidet en har. Det vil overraske meg om ikke El-kjøp også har det.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med klileng, det er mange seriøse svar på forumet her. Dessuten kan man lettere løse problemer, oppklare misforståelser etc. får man tar til "sverdet".

 

Både butikker og medlemmer av forumet her har godt av dette. Eneste minus er vel at man skulle kanskje slått ned noe hardere på off-topic ting i webshop diskusjoner. Godt eksempel her er NetShop tråden om ørepluggene der man begynte å diskutere ørevasking, noe som var totalt off- topic og hadde ingenting med tråden å gjøre.

 

Jeg mener også at hw.no nettverket i all hovedsak holder seg nøytrale.

 

OT:

 

Beklager dette, men må bare legge inn en kommentar på kjeklulfs kommentar om Alastor.

 

Jeg har lest mange av hans innlegg i løpet av min fartsrtid på forumet her.

 

For å si det helt ærlig så har jeg ikke lest et enester innlegg fra han som viser dårlig integritet når det gjelder Elkjøp. Han reklamerer ikke for dem, og heller ingen andre handlinger som strider mot retningslinjene på forumet her.

 

Jeg ser heller ikke at det skal være konsekvent nødvendig for noen som helst brukere på forumet her å informere allmuen om deres arbeidsforhold. Som alle andre informasjonskilder, så må man måle og veie de opplysninger som man får fatt i.

 

Så din kritikk mot Alastor

Lenke til kommentar

Tja,

Først vil jeg si at et kvaliteten på diskusjonen aldri blir bedre enn deltagernes kunnskapsnivå mht. forbrukerlovgivningen. Denne kunnskapen vil nødvendigvis variere.

 

For det andre synes jeg det er viktig å gi litt skryt til moderatorene, som jo gjør en viktig jobb uten å få veldig godt betalt akkurat.

 

Samtidig er det jo ofte lurt med litt sunn skepsis til hva som blir skrevet på slike nettfora. Dette gjelder uansett tema. Og husk, høflighet er en dyd.

Lenke til kommentar
Beklager dette, men må bare legge inn en kommentar på kjeklulfs kommentar om Alastor.

 

Jeg har lest mange av hans innlegg i løpet av min fartsrtid på forumet her.

 

For å si det helt ærlig så har jeg ikke lest et enester innlegg fra han som viser dårlig integritet når det gjelder Elkjøp. Han reklamerer ikke for dem, og heller ingen andre handlinger som strider mot retningslinjene på forumet her.

 

Jeg ser heller ikke at det skal være konsekvent nødvendig for noen som helst brukere på forumet her å informere allmuen om deres arbeidsforhold. Som alle andre informasjonskilder, så må man måle og veie de opplysninger som man får fatt i.

8827882[/snapback]

 

At ikke du har lest det betyr ikke at det ikke finnes innlegg hvor dette skjer. Det har vært oppe i tråder tidligere og han har også selv gitt uttrykk for at han har innsett det i perioder. Dermed blir det dumt å slå fast at det ikke skjer. Selv moderatorteamet har ved en anledning innrømmet at de har måttet reagere overfor Alastor "på behørig måte" som det ble sagt.

 

Jeg har heller ikke sagt at en hver bruker behøver å informere om sitt arbeidsforhold, men moderatorer er i en særstilling siden de har mulighet til å redigere bort innlegg som omhandler egen arbeidsgiver på en negativ måte (noe som også har skjedd).

 

Grunnen til at jeg tar dette opp er ikke at jeg er ute etter å ta Alastor eller andre som måtte tråkke i salaten av og til, det gjør alle. Poenget er at hw-nettverket bør lage klarere regler for hva moderatorer kan og bør foreta seg og uttale seg om av hensyn til troverdigheten. Moderatorer bør derfor ikke uttale seg om eller moderere å tråder som omhandler deres arbeidsgiver. Det skader moderatoren, det skader hw-nettverket og det skader deres arbeidsgiver. Jeg kan love deg at mange arbeidsgivere slår hardt ned på denne typen aktiviteter i offentlighet, fordi de ser at det skader deres omdømme om hvem som helst ansatt skal uttale seg på en slik måte at det kan oppfattes at det er på vegne av bedriften.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Du bør konsekvent opplyse om hvem som er din arbeidsgiver og du bør la være å delta i og moderere i tråder som omhandler din arbeidsgiver og deres konkurrenter. De aller fleste arbeidsgivere har klare regler for hva deres ansatte kan gjøre i offentlighet i sammenhenger som er knyttet til det arbeidet en har. Det vil overraske meg om ikke El-kjøp også har det.

8827668[/snapback]

Dette skal vel i så fall gjelde alle da? Jeg må vel da også opplyse om hvem jeg jobber for dersom jeg skulle uttale meg om forbrukerrettigheter? Jeg har ingen problemer med å si hva jeg jobber med, men ser heller ikke noen grunn til å skrike ut om det hver gang jeg poster noe.

 

Om en sak jeg har vært innblandet i skulle dukke opp på forumet ville jeg nok holdt meg unna, men ser ikke helt hva jeg jobber med og for hvem skulle ha for slags betydning for mine personlige meninger på HW.no.

Lenke til kommentar

det er helt åpenbart at det sitter kunnskapsrike folk rundt omkring. norsk lovgivning beskytter forbrukeren godt, butikker osv mener vel muligens at de beskytter for godt, mens andre siden er godt fornøyd. så kommer problematikken med forbrukerrådet. jeg opplever at de ofte gir vel svømmende svar.

her inne får du ganske greit påpekt hvilken paragraf du kan støtte deg på og hva du har krav på. om de gjeldende uttalelsene er feil vil dette også bli påpekt av andre (gjerne med førstehands kjennskap til tingene)

jeg savner dog at folk graver fram info fra forbruktertvistutvalgets avgjørelser. de avgjørelser som tas der er jo retningsgivende for hva liknende hendelser vil få som utgang. feks 5 års reklamasjonsrett på playstation2 (dersom laseren ikke leser).

å spre kunnskap om forbrukerkjøpsloven er til det beste for alle parter! hvis butikkene hadde akseptert denne direkte hadde det jo vært det beste for alle parter. jeg tror nok vi vil se at butikkene begynner med dette, men at de kalkulerer inn en viss margin for å kunne gjøre det..

mao prisstigning. for min del ville 5% økning i pris være akseptabelt for at alle skulle få likebehandling (hehe.. aka forbrukerkommunist :D)

 

MrM

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er hvorfor det skal være forskjell på en brukermoderator, som tross alt har null tilknytning til hw-nettverket bortsett fra at han utfører frivillig arbeid, og en vanlig bruker, når vi uttaler oss om saker og ting?

 

Det er greit at man mener at det bør være forskjell, og det skal man få lov til. Men, slik det fungerer på diskusjon.no er jo at det ikke er forskjell mellom brukermoderator og meningmann når det gjelder å uttale seg, og hva man skal opplyse om og når i ulike saker.

 

Likhet for loven kan man jo også kalle det? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes det er ett feilspor å diskutere personer (moderatorer) her.

De skal jo - nettopp - moderere, og det er definitivt noe som trengs i de verste "whiner-trådene".

Ja, - det er *min* generelle holdning til slike tråder. Så har jeg "flagget" det.

Og jeg ser at det er gjengangere i disse trådene som "utmerker" seg med en svært "kundefokusert" holdning. Og jeg mener de har helt feil med en slik ensidig fokusering. Det skinner ofte igjennom at de engasjerer seg pga. egen opplevd (for dem) uheldig erfaring med akkurat den webshopen. Minner mer om behov for "hevn" noe jeg anser som primitivt.

På den annen side er det jo kjekt at noen får luftet sin frustrasjon i forumet over noe de opplever som negativt i forhold til en webshop.

Det er vel ikke til å kommer forbi heller at når det blir for mange slike tråder om en gitt webshop, så er det nok ikke helt bra stelt med kundeservicen hos akkurat den webshop'en.

:hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hvorfor det skal være forskjell på en brukermoderator, som tross alt har null tilknytning til hw-nettverket bortsett fra at han utfører frivillig arbeid, og en vanlig bruker, når vi uttaler oss om saker og ting?

 

Det er greit at man mener at det bør være forskjell, og det skal man få lov til. Men, slik det fungerer på diskusjon.no er jo at det ikke er forskjell mellom brukermoderator og meningmann når det gjelder å uttale seg, og hva man skal opplyse om og når i ulike saker.

 

Likhet for loven kan man jo også kalle det? :)

8828856[/snapback]

 

Det er også forklart tidligere i tråden: Fordi en moderator har mulighet til å fjerne og redigere andres innlegg (dermed innlegg som omtaler egen arbeidsgiver), foreta utestengelser mot brukere som stiller ubehagelige spørsmål og fordi moderatorer kan oppfattes som representanter for hw-nettverket, enten dere liker det eller ikke.

 

Jeg synes det er ett feilspor å diskutere personer (moderatorer) her.

De skal jo - nettopp - moderere,  og det er definitivt noe som trengs i de verste "whiner-trådene".

8829078[/snapback]

 

Eneste grunnen til at dette ble tema her er Alastors innlegg hvor det kommer frem en del påstander som kan stilles spørsmål rundt. Det er ingen som har noe i mot moderering i tråder hvor det er åpenbart at noen bare skal slenge skitt uten at det er grunnlag for det.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Så det du egentlig sier, er at du ikke stoler på at en moderator har integritet nok til å ikke bryte sine egne retningslinjer?

 

Enten så er vi til å stole på, og kan dermed oppføre seg som vanlige brukere i tråder vi ikke modererer - Slik det er i dag.

 

Eller, så er vi ikke til å stole på - og da burde vi vel egentlig ikke vært moderatorer.

 

Siden våre administratorer og ledere stoler på oss, burde vel egentlig det være nok? :). For ikke å snakke om at brukerne stoler på oss - jeg har aldri fått en eneste PM fra en bruker som sier at han tror jeg misbruker min stilling som moderator til å fremme Elkjøp.

 

Jeg synes vi skal stoppe der, ønsker du å diskutere moderatorenes stilling noe mer, så kan du sende feks Dotten, som er min sjef, en pm - jeg garanterer deg et seriøst og godt svar. La oss la være å trekke tråden for mye ut på en sak du tross alt har fått gode svar på før. Så, videre diskusjon på pm? Eller hva? :)

 

Vi kan jo fortsette med at neste bruker her forteller om hvordan HAN oppfører seg i forhold til integritet på forumet?

Lenke til kommentar

Dette har vi diskutert før. I følge moderator-teamet har de måttet reagere overfor deg "på behørig måte" som nevnt tidligere. Jeg har også ved flere anledninger sendt deg PM hvor det blir påpekt at du opptrer uryddig i forhold til din stilling som moderator i saker som omhandler din arbeidsgiver. Det er derfor direkte usant det du skriver.

 

Som det også er skrevet tidligere i denne tråden nekter moderator-teamet ved flere anledninger å svare på spørsmål rundt dette og "anser saken for avsluttet" når de ikke har gode argumenter. Det gjelder også diskusjoner på PM. Det er derfor heller ikke sant at det har blitt gitt gode svar på dette tidligere.

 

Nå skal ikke denne saken dreie seg om deg men om troverdighet. Jeg har tidligere forklart hvordan hw-nettverket kan sikre en høyere troverdighet ved å lage klarere regler for moderatorer og å følge de opp.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...