Gå til innhold

Alienware: et godt valg?


Anbefalte innlegg

zojthgoonc.jpg

 

 

Hei på dere!

 

 

 

Mange lurer jo på hvilken laptop man bør kjøpe. Både til skolebruk, hjemmebruk og gaming.

Jeg var lenge også i tvil om hvilken laptop jeg skulle kjøpe, helt til en kompis av meg tipset meg om det nydelige merket: Alienware

 

Jeg var innom siden for å skjekke litt rundt på pris og ytelse, og kom frem til at prisen var veldig fin.

Jeg har nå forelsket meg i en Alienware Aurora m9700, som jeg satte sammen med disse speccsene:

 

Aurora™ m9700

 

Display: 17" WideXGA+ 1440 x 900 LCD with Clearview Technology - Saucer Silver

Operating System: Genuine Windows® Vista Ultimate - English

TV Tuner: Without Remote Control or TV Tuner

Warranty: AlienCare 1-Year Free Phone 24/7 and Collect & Return

Processor: AMD Turion™ 64 Mobile ML40 2.2GHz 800MHz FSB 1MB L2 Cache

Memory: 2GB DDR SO-DIMM at 400MHz - 2x1024MB

Video Card: Dual 256MB NVidia® GeForce™ Go 7900 GS - SLI Enabled

System Drive: Single Drive Configuration - 250GB 5400 RPM SATA

Optical Drive: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo with Nero Software

Sound Card: High-Definition Audio with surround sound

Keypad: Mobile Keypad - English

Communications: Integrated 10/1000Mb Gigabit Ethernet & 56K V.92 Modem

Wireless Network Card: Internal Wireless 802.11b/g miniPCI Card

Primary battery: Alienware® m9700 12-cell Lithium-Ion Smart Battery Pack

Mobile Transport: Alienware® Odyssey Backpack

Bluetooth: Integrated Bluetooth® Device

Security Software: Kaspersky Anti-Virus Personal Professional - 12 month subscription Included!

Alienware Extras: Alienware® T-Shirt - FREE!

Alienware Extras: AlienInspection - Exclusive Integration and Inspection - £50 Value - FREE!

Alienware Extras: Exclusive AlienGUIse Theme Manager - FREE!

Alienware Extras: Custom Alienware® fUnc Mousepad - FREE!

 

 

 

Total: € 2,145

Total: NOK 16,990

 

 

 

Planen med denne posten var:

- Hvis noen har noen erfaringer med Alienware, vær så snill og post dem

- Hvis noen lurer på hva slags laptop man skal kjøpe, kanskje denne posten kan hjelpe

- Litt "hobby-proffesjonell" kritikk til ytelse vs. pris på Alienware

 

Osv...

 

 

 

 

Alienware har også et ganske lekkert design, spesielt på sin Aurora mALX laptop.

Her er noen bilder for å pynte opp:

 

Aurora mALX

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

creative_angle_big.jpg

creative_front_big.jpg

 

Aurora m9700

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

creative_back_big.jpg

creative_open_big.jpg

Endret av Naitsirhc7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke betale toll; er ikke toll på PC-er. Men man nå betale norsk MVA på 25 %.

 

Så prisen for trådstarter sin konfigurasjon vil bli rundt 20 000 før den er levert på døra. Og da har trådstarter kjøpt seg en bærbar PC med enkeltkjerne CPU. Så selv med en av de bedre GPU-løsningene er dette langt fra det gunstige kjøpet som trådstarter tror.

 

Jeg ville med nød anbefalt AlienWare som bærbar spillerstatter (faktisk har Dell mer for pengene her, en XPS m1710 med Core 2 Duo T7400, nVidia GF Go 7950GTX, 1920x1200 skjerm er rimeligere med langt bedre ytelse), til andre bruksområder er til og med PC-er til 12 - 14.000 bedre (bedre ytelse). Faktisk slår Dell XPS m1710, Alienware PC-en på alle områder unntatt HD-størrelse.

 

For skolebruk, jobb og mobil hverdag bør bærbare PC-er være under 2,3 kg, ha minst 4 - 6 timer batterilevetid. Skjermoppløsning må minst være 900x 1440 (evt 1050x1400).

Lenke til kommentar

Hmm. Takk for en hjelpsom konklusjon, Bolson

 

Tror nok jeg skal skjekke litt på Dell.no også. Jeg er vel blant de mange nordmenn som faller for det første og beste

Men denne prisen er visst inkl. frakt og shipping såvidt jeg har forstått.

 

Men til dette AMD vs. Intel

Slik jeg har forstått det, er det en konstruksjonsforskjell mellom Intel og AMD som gjør at AMD sine CPUer egner seg mye bedre til spill og flere forskjellige utregninger enn Intel sine, som er best til utregninger av samme sort.

Så hvordan er det her med AMD vs. Intel? Det har ikke så veldig mye å si hvis jeg ikke skal bruke laptopen min til gaming hjemme..

 

Men skal skjekke ut Dell sin XPS. Takk for tipset

Lenke til kommentar

Jeg har da vært innom Dell sin nettside og kommet frem til at XPS var i dyreste laget.

Med Intel Duo T7400 2,16 GHz, 2GB minne, 7950GTX 512mb ++ kom den på godt over 20.000 og det er nok over det jeg er villig å gi.

 

Men som du her nevner:

(...)Faktisk slår Dell XPS m1710, Alienware PC-en på alle områder unntatt HD-størrelse(...)

..så vil jeg være litt uenig. Prisen er ikke den samme. Jeg er vel ganske sta og tror fortsatt at prisen er 17k inkl. frakt + shipping.

Hehe, kom med motargumenter så kan jeg nok endre syn på det.

 

Og dette med strøm er egentlig ikke noe problem. Jeg har hele tiden en stikkontakt i nærheten. Skal jeg bruke den i bilen til film o.l. til og fra hytta, kommer jeg til å kjøpe en strømadapter jeg kan koble til sigarettenneren.

Vekten bryr jeg meg ikke så veldig om, men CPUen er jo viktig. Og som du sier at Intel har bedre løsninger enn AMD på den bærbare platformen, er vel dette også en grunn til å styre unna Alienware.. Har man først forelsket seg er det vanskelig å "let go".

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at kjøper du en stasjoner PC til samme pris hvis du få MYE kraftigere ytelse. Spesielt med tanke på CPU og Grafikkort (GPU).

 

Kjøp heller en pc med et krafig DX10 grafikkort + Dual CPU og gled deg til Crysis kommer (sykt FPS spill som kommer om en god stund)

 

Det finnes allerede en del andre DX10 spill å som har syk grafikk å.

 

Skal man ha en gaming pc bør man få tak i en stasjoner pc. Det er både billigere og kraftigere. Ellers, hvis man kjøper en laptop kan man ikke forvente like syk gaming experience som man vil få ved en stasjonær pc. (Hvis man ikke kjøper et beist for over 25k) aka slepbar-pc

Lenke til kommentar
Jeg har da vært innom Dell sin nettside og kommet frem til at XPS var i dyreste laget.

Med Intel Duo T7400 2,16 GHz, 2GB minne, 7950GTX 512mb ++ kom den på godt over 20.000 og det er nok over det jeg er villig å gi.

Prisen en 20 026 inklusive frakt, med bærevæske, Vista Ultimate og bluetooth. Trolig klarer du deg lenge med Vista Home Premium, og da blir prisen 18 665.

Men som du her nevner:
(...)Faktisk slår Dell XPS m1710, Alienware PC-en på alle områder unntatt HD-størrelse(...)

..så vil jeg være litt uenig. Prisen er ikke den samme. Jeg er vel ganske sta og tror fortsatt at prisen er 17k inkl. frakt + shipping.

Hehe, kom med motargumenter så kan jeg nok endre syn på det.

Dersom jeg setter opp nøyaktig samme specs på den svenske siden eller utenfor EU (Sverige har nøyaktig lik mva-sats som Norge), blir pris eks mva og inklusive frakt på € 2 145 (og inkl. mva på € 2 682). I norske kroner er det kr 17 374 respektive kr 21 724. I tillegg må du regne med ca 200 kr i "tollgebyr". Alienware er kjent for å være dyrere enn sammenlignbare bærbare. Og Alienware er et datterselskap av Dell.

 

Og sammenlignet kan man kort si som følger.


  •  
  • Dell XPS m1710 har en langt bedre skjerm, 1920x1200 kontra 1440x900
     
  • Dell XPS m1710 har betydelig bedre CPU ytelse, fra 10 - 20% i "enkelttråds"-applikasjoner, til over dobbelt ytelse i "flertrådsapplikasjoner" og under multitasking. ML40 er rett og slett forrige generasjons CPU.
     
  • Grafikkløsningene yter omtrent likt, nVidia GF go7950GTX yter omtrent som GF go7900GS i SLI.
     
  • Vekt er omtrent identisk
     

 

For meg hadde det ikke engang vært diskusjon, Dell XPS m1710 "gruser" Alienwaren, både pris og ytelse. Og for å følge opp en annen post, til prisen for Alienware, har du faktisk råd til en skikkelig spill-PC hjemme, samt en rimelig bærbar til å se film etc. ellers.

 

Og dette med strøm er egentlig ikke noe problem. Jeg har hele tiden en stikkontakt i nærheten. Skal jeg bruke den i bilen til film o.l. til og fra hytta, kommer jeg til å kjøpe en strømadapter jeg kan koble til sigarettenneren.

Vekten bryr jeg meg ikke så veldig om, men CPUen er jo viktig. Og som du sier at Intel har bedre løsninger enn AMD på den bærbare platformen, er vel dette også en grunn til å styre unna Alienware.. Har man først forelsket seg er det vanskelig å "let go".

8822986[/snapback]

Ellers er ingen av disse hensiktsmessige å kjøpe annet enn dersom man skal spille mer krevende spill, for all annen bruk klarer 17'' til 12 000 - 14 000 greit å konkurrere. Faktisk tror jeg de fleste vil være mer fornøyd med en 15,4'' med skikkelig oppløsning.

 

Jeg har hatt bærbare (slepbare) maskiner siden 1990, og faktisk er min Lenovo Thinkpad T60 14,1'' den desidert beste størrelsen jeg har hatt. Fantastisk å flytte rundt omkring i huset, ut på terrassen og ha med seg overalt.

Lenke til kommentar

Ja, du sier noe.

 

Først av alt kan jeg si at jeg har en stasjonær, og den skal jeg oppgradere tenkte jeg. Alt avhenger av inntektene fra sommerjobben.

 

For det andre.. Jeg må slå fra meg ideen om Alienware. Jeg tittet innom en annen tråd her og fulgte litt tips og endte opp på www.netshop.no på utkikk etter en Zepto-laptop.

 

 

Her er litt speccs, synes denne virker også god:

 

Zepto Znote 6625WD nVidia®8600 m/512MB

15,4" WSXGA,WLAN,Bluetooth® og webcam

 

 

1 stk. Produksjon og testing av PC bærbar PC (På lager 20+) 

1 stk. S_Zepto tastatur 6x15WD Norsk layout (Ubekreftet 15.06.2007) 

1 stk. S_Zepto 15,4" WSXGA+ 1680x1050 barebone BT/Kortleser/Geforce 8600M GT (Ubekreftet 18.06.2007) 

1 stk. Intel Core 2 Duo T7500 2,2GHz FSB800 4MB CACHE BOXED Dual Core (Ubekreftet 14.06.2007) 

1 stk. OCZ DDR2 SODIMM 2GB PC-5400 667MHz. (5.5.5.15) (Ubekreftet 20.06.2007) 

Ingen 

1 stk. Samsung 250GB 2,5" S-ATA 5400RPM 8MB cache, HM250JI, silent seek M5S (Ubekreftet 12.06.2007) 

Ingen 

1 stk. Samsung DVD brenner SN-S082D Svart, IDE, bulk SN-S082D/BEBN (På lager 9) 

Ingen 

Ingen 

1 stk. Zepto Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk OEM (På lager 4) 

Ingen 

Ingen 

1 stk. Intel Pro Wireless LAN Mini PCI Express Intel 802.11A B G DRAFT-N1 4965AGN (På lager 5)

 

 

Zepto Znote 6625WD nVidia® Geforce Go 8600 512MB

 

Znote 6625WD er siste tilskudd til den prisbelønnede 6000 serien. Znote 6625WD er meget egnet til krevende spill, og grafiske oppgaver med sin høy oppløselige skjerm (1680x1050), og meget kraftige grafikkort. Dette er maskinen som erstatter din stasjonære PC, hjemme og på kontoret.

 

Intel® Santa Rosa teknologi

Znote 6625WD er bygget på den siste nye chipset teknologien Intel 965PM + ICH8-M. Chipsettet er optimalisert for Core2 Duo familien, og støtter en frontsidebus (FSB) på opp til 800Mhz.

 

NVIDIA® Geforce 8600M GT

Med grafikkortet, som støtter Pure Video HD, DirectX 10.0, Shader Model 4.0, HDR Lighting og Powermizer, og er klar for High Definition (HD) innhold, er du sikret optimal ytelse selv under ekstreme forhold. Grafikkortet og den store høyoppløslige 15.4" WSXGA+ widescreen skjerm (1680x1050) gjør derfor, at denne maskinen gir deg et utroligt skarpt bilde. Den grafiske ytelsen, sammen med mulighetden for at sette maskinen i dockingstation, sikrer dig total fleksibilitetpåfarten.

 

UltraCrisp Skærm

Znote 6625WD er basert på en UltraCrisp skjerm som gir deg et av det beste panelene på markedet til professjonelt bruk. Med sin høy-detaljerete skjerm og kraftige farger får du det mest naturlige og fargerike bilde på markedet.

 

7.1 Digital Surround Sound lydkort

Surround lydkortet med hele 7.1 digital lyd og med S/PDIF utgang gjør at du kan koble Zepto Znote 6625W direkte til ditt surround-anlegg og få enda bedre bilde-/lyd-opplevelse ut av denne multimediacenter PCen.

 

Multimedie Center

Med 1,3 Mega piksel webcam, innebygget bluetooth, mulighet for trådløst nettverk, mulighet for tv-tuner og fjernkontroll, er multimedie evnene på denne notebooken meget overbevisende. Muligheten for å bygge inn en Microsoft Windows Media Center TV Tuner baner vei for å bringe denne bærbare i sentrum av ditt digitale hjem.

Velegnet til større virksomheter som vil ha en allsidig bærbar, eller til dem som ønsker det beste til hjemmebruk.

 

Konklusion

En bærbar som er klar til fremtidens krevende spill, grafiske applikationer og digitale kommunikation. Meget velegnet til alle som vil have en allsidig bærbar, eller til deg som ønsker mange features i hjemmet i form av nyeste teknologi.

 

*Intel® Centrino® teknologien krever Intel® Core prosessor samt innbygget Intel® PRO/Wireless og *Intel® Chipset.

 

Batteritiden er som følgende:

Batteritiden er veiledende og vil variere med konfigurasjonen. Den testede konfigurasjonen er med en Intel® Core™ Duo 1,66 GHz, 1x1024 MB Ram, trådløst nettverk, ingen TV-Tuner.

 

Ved minimum belastning:

6 Cell batteri 2 timer og 45 minutter

 

Ved max belastning (3D og CPU):

6 Cell batteri 1 time og 25 minutter

 

3Dmark06 performance

1024x768 opløsning - 4100 points

1280x800 opløsning - 3800 points

1440x900 opløsning - 3550 points

 

Alle våre Zepto modeller leveres nå med MS Windows Vista som standard.

 

 

 

Dette er vel et bedre tilbud selvom det er 15,4" skjerm på den?

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at kjøper du en stasjoner PC til samme pris hvis du få MYE kraftigere ytelse. Spesielt med tanke på CPU og Grafikkort (GPU).

 

Kjøp heller en pc med et krafig DX10 grafikkort + Dual CPU og gled deg til Crysis kommer (sykt FPS spill som kommer om en god stund)

 

Det finnes allerede en del andre DX10 spill å som har syk grafikk å.

 

Skal man ha en gaming pc bør man få tak i en stasjoner pc. Det er både billigere og kraftigere. Ellers, hvis man kjøper en laptop kan man ikke forvente like syk gaming experience som man vil få ved en stasjonær pc. (Hvis man ikke kjøper et beist for over 25k) aka slepbar-pc

8823661[/snapback]

 

 

 

Nå har du skrevet dette i FLERE tråder som omhandler BÆRBARE pc'er....

 

Tror du at du er den eneste som vet dette? Alle vet det, men folk som skriver her skal ha en BÆRBAR maskin! Dette er en forum del for BÆRBARE maskiner.....

Lenke til kommentar

Ok, forstår poenget deres :)

 

Hadde forelsket meg i Alienware for en stund siden jeg å. Men kom til fornuften til slutt. lurere å få max ytelse ut av pengene.

 

Jeg har en Zepto laptopp fra nettshop pc selv som jeg er MEGET fornøyd med. Fikk mye for pengene. Er et år gammel nå har har et Geforce 7600 kort.

 

Anbefaler Zepto, bruker den til skole og wow spilling. :thumbup:

Den nye pc'n deres er helt syk å da. koster ikke så ALT for mye heller.

 

host* DX10 *host

Lenke til kommentar
Ok, forstår poenget deres :)

 

Hadde forelsket meg i Alienware for en stund siden jeg å. Men kom til fornuften til slutt. lurere å få max ytelse ut av pengene.

 

Jeg har en Zepto laptopp fra nettshop pc selv som jeg er MEGET fornøyd med. Fikk mye for pengene. Er et år gammel nå har har et Geforce 7600 kort.

 

Anbefaler Zepto, bruker den til skole og wow spilling. :thumbup:

Den nye pc'n deres er helt syk å da. koster ikke så ALT for mye heller.

 

host* DX10 *host

8832865[/snapback]

 

Snakker vi den jeg quotet?

Zepto Znote 6625WD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...