Aak1 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hallo! jeg har eksamen i KRL på Mandag. Og skal presantere ulike synspugter. Jeg har mine, som er nokså ateistisk. Men jeg kan ikke presantere bare dem, jeg trenger også noen argumenter og synspugter mot de jeg har. Og jeg kjenner desverre ingen som er spesielt kristen. Temaet er vitsen med misjon. Hvorfor ikke bruke pengene til noe bedre? Jeg tror misjon ødelegger samfunn og kulturer. Hvorfor skal folk ha en annen religion en den de alerede har? Og hvis de ikke har en religion, hvorfor skal de ha det? Religion føere jo bare til ødeleggelse uansett? Hvorfor må fattige samfunn være avhening av misjon? De kommer jo til å takke ja til kristendom pga de fordelene det fører med seg. Eller som misjonærene fører med seg, de takker ikke ja til den fordi de tror på den? hva vil ikke folk gjøre får å brøfø familien sin? Dette er de fleste diskusjons-emnene. Send en PM for msn adresse. Hvis du vil diskutere på MSN Eller du kan ta diskusjonen her. (helst) jeg trenger ikke videre negative kommentarer mot misjon og religion. De som bare skal si det samme som jeg har sakt trenger ikke å poste. Jeg vil bare ha svar på de spørsmålene jeg har stilt. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Misjonsbefalingen "Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt jeg har befalt dere(...)" Når det står såpass tydelig i bibelen er det vel ganske vanskelig å overse for en kristen. Du kan du jo sjekke hva de forskjellige organisasjonene driver med... For eksempel Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon, Kirkens nødhjelp osv. Jeg tenker du selv kommer på argumenter når du sjekker ut disse, kanskje spesielt Frelsesarmeen(?) Ikke all misjon foregår på utenlandsk jord. Ikke alle driver med misjonsarbeid på den måten mange tror. Du kan selvfølgelig sy inn conquistadorene og andre hardhendte "frelsere" for å krydre litt men du bør sjekke hva misjonsarbeid er i dag. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Hvis du ser verden utifra en misjonærs synsponkt eksisterer gud og den eventuelles religion er for henne en sannhet. Dette betyr at i den aktuelles oppfatning lever de ikke religiøse et syndig liv og får derfor ikke hjelp fra gud. Hvis det å bytte religion faktisk hadde gjort at mennesker kom ut av fattigdom, grunnet hjelp fra gud, hadde vel du også prøvd å trekke dem til din aktuelle religionen? (Men da hadde gud vert en skikkelig kjiping og hele systemet faller litt sammen..) Er litt for trøtt ofr å forklare slikt nå, så det ble nok litt rotete.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå