Gå til innhold

Vil ta av, men beholde muskelmasse.

Anbefalte innlegg

Trenar egentlig ganske mykje, akkurat no omtrent en gang for dagen. Varierar treninga ganske mykje med alt frå styrketrening, løping, svømming, fotball og driv også mykje med friluftsliv/jakt når eg har muligheit til det.

Trente veldig mykje på vidaregåande, med ganske store menger styrketrening i tillegg til fotball og handball. Det endte med at eg vokste endel, bygde endel musklar og gjekk endel opp i vekt. Har aldri brukt noko form for kosttilskudd og har heller ikkje følt at eg har behov for det.

Har vore eindel plaga med skader frå 15-års alderen. Skada leddband i anklane og fekk betennelse i eine kneet når eg var 18. Det førte til at eg måtte slutte å spele fotball og fekk forbud mot styrketrening av beina. Grunna dette gjekk treningsmengda ned ganske mykje og eg la på meg eindel fett.

Har som mål å gå ned nokre kg, burde kunne gå ned minimum 5 kg utan at det skulle gå utover den muskelmassa eg har no, men har litt problemer med å få det til. :)

Er det nokon som har tips til korleis eg kan trene for å ta av litt vekt? Vil ikkje bygge meir musklar enn eg har no, men er for det meste meir motivert for å trene styrke enn å gå ut å løpe langt.

I tillegg lurar eg på om det er bedre å ha mange økter, som det er grei lengde og intensitet på eller er det bedre å ha ferre økter som er lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på emnet, men...

Spis ofte (hver 2. time) og ikke propp i deg mer enn hva kroppen har bruk for. Du kan løfte vekter uten å gå opp noe særlig i volum. Mange repetisjoner i 4-5 sett (15-30 rep).

Å løpe er en stor belastning på knær og føttene generelt - spesielt for deg som er plaget av litt skade ... Sykkling er etter min mening et utrolig bra alternativ!

Kondisjonstrening på morgenen er faktisk noe jeg kan annbefale på det sterkeste. Når du først kommer ut ifrisk luft halv 7 om morgenen så våkner du mommentant. En god halvtime med jogging/sykkling er utrolig bra for å gå ned i vekt. Ta gjerne en skive eller to før du stikker ut.

Jeg vet ikke helt, men mat rett før du legger deg er ikke nødvendig (jeg har som vane å spise som det siste jeg gjør før jeg legger meg fordi jeg prøver å gå opp i masse)

Hvis du har mulighet til å gå på treningsstudio så er spinningtimer veldig flott å forbrenne litt fett på - eller ro et godt stykke på romaskin.

Lenke til kommentar
Kondisjonstrening på morgenen er faktisk noe jeg kan annbefale på det sterkeste. Når du først kommer ut ifrisk luft halv 7 om morgenen så våkner du mommentant. En god halvtime med jogging/sykkling er utrolig bra for å gå ned i vekt. Ta gjerne en skive eller to før du stikker ut.

8820433[/snapback]

Jogging på morgenen er fantastisk! Er lys våken og konsentrert hele dagen etter en god morgenkardio. :D

Lenke til kommentar

Jogging er ikke bare bra sånn sett, men jogger du en halv til en time så vil du få større insulinfølsomheten. Jeg har selv testet dette, det er helt sykt hvor følsom man blir, gjennom hele dagen, blodsukkeret holder seg stabilt også.

Insulinfølsomhet

Alle hormoner trenger reseptorer, mottakere, for å kunne sende signalene sine til kroppens celler. Det gjør insulinet også, og reseptorenes funksjon er svært viktig. Insulinets reseptorer sitter på alle celler, men muskel- og levercellene inneholder ekstra mange. Det kommer av det som er insulinets viktigste oppgave: å senke blodsukkeret. Det er livsnødvendig, siden et altfor høyt blodsukker kan skade nerver og blodårer. Hvis du er frisk og spiser og trener fornuftig, vil alt dette fungere utmerket. Hos en diabetiker av type 2, det vil si en pasient med aldersdiabetes, fungerer det ikke særlig godt, noe som kommer av at pasienten har for få insulinreseptorer, eller at de han har ikke fungerer godt nok. Det betyr at en type 2-diabetiker har veldig dårlig insulinfølsomhet, og at han eller hun må frigjøre mye insulin etter hvert måltid på grunn av at signalene til muskler og lever som tar opp blodsukkeret er svekket. Insulinnivåene blir derfor skyhøye, og ettersom insulin stimulerer fettavleiringen, vil det gjøre pasienten tykk. Det er grunnen til at en god insulinfølsomhet er så viktig for deg som vil holde formen.

Så det er én positiv effekt av joggingen. Den andre er at du opererer på et høyt intensitetsnivå, som gjør at kroppen er nødt til å hente mye energi fra fett i tillegg til glykogenlagrene. Men hvis du fyller på underveis med whey isolat eller noe sportsdrikke av og til, så kan du beholde muskelmassen bedre.

Lenke til kommentar
Men hvis du fyller på underveis med whey isolat eller noe sportsdrikke av og til, så kan du beholde muskelmassen bedre.

8820658[/snapback]

Unødvendig med mindre man driver sammenhengende hard trening i over 1 time.

8820670[/snapback]

Da antar jeg at du snakker om en person som har inntatt komplekse karbs før treningen, og dette er vel på tom mage på morgenen, så jo, det er nødvendig hvis man er tom.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne starta dagen med jogging, men enn så lenge er ikkje det så praktisk. Er i militæret og har endel oppgåver som må gjerast om morgenen. Dette vil bedre seg i løpet av juli, og frå da av skal det kunne være mulig å ta seg tid til å jogge.

Edit: Ettersom eg er i militæret, så kan eg ikkje bestemme alt eg får til mat, men vi har ganske gode valgmuligheiter ved lunsj og frokost. Er det noko spesielt ein bør holde seg unna? Noko som er bedre å ha i seg enn andre ting?

Endret av archanios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...