Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Løst. Thomson Speedtouch 585i som aksesspungt.

Anbefalte innlegg

Har endelig klart å sette opp min SMC ruter mot NGT og lurer nå på hva jeg kan bruke min ST 585i til :hmm:

Tenkte å bruke den som ett tråløst aksesspunk for barnas to eldre PCer og knytte dem på det tråløse nettverket i huset. Etter hva jeg da forstår må jeg vel ha en annen firmvare.

Noen som har noen tips?

Endret av ICE76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ønsker at 585 skal ta i mot trådløst og sende det ut på ethetnet porten til de eldre maskinene? Da må den smc boksen din (om det er den som deler ut trådløst) støtte WDS. Har testa det med 585 og airport ekspress, samt to 585 mot hverandre. Fungerer fett det.

Lenke til kommentar

Det stemmer eriktar76.

Du forsto hva jeg mente, beklager dårlig formulering.

Ja min SMC støtter også WDS og det er den som er mitt modem, min ruter, min VoIP tilkobling, min alt :dribble:

Men hva gjør jeg herfra? Er det bare plug and play eller er det noen flere innstillinger noe sted?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du får de to til å snakke sammen pga at det er forskjellig merke.

WDS:

Router Configuration

1. Open a Web Browser

2. In the address bar type http://192.168.x.x

3. Click on Wireless Bridge in the left hand column under Wireless

4. Enter your password if any and click Submit

5. Check the box that says Enable Wireless Bridging, click Apply Changes.

6. Click Home, note the WLAN MAC address under LAN settings

Access Point Configuration.

1. Open a Web Browser

2. In the address bar type http://192.168.x.x

3. Click on Wireless Bridge in the left hand column under Wireless

4. Enter your password if any and click Submit

5. Check the box that says, Enable Wireless Bridging

6. Check the box that says, Enable ONLY specific Access Points to connect and enter the WLAN MAC address from the router, click Apply Changes.

Note: The channel must be identical on both the router and the access point.

Lenke til kommentar

Mer lesing for de som ønsker det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Legg merke til at det er noen begrensninger på valg av kryptering. Jeg mener også å huske at thomson boksen måtte ha samme ssid som hosten (SMCen din) for at den skulle sende pakkene ut på fysisk ethernet.

WDS ligger ganske godt skjult i Thomson sine menyer.

Fra startsiden trykker du "home network" -> "wlan: din ssid" -> "configure" (oppe til høyre) -> "configure wds" (nede på bunn) -> "Scan for wireless accesspoints" -> Huk av de essidene du vil skal være med og trykk apply.

Er på NB her:

- Sitt på kablet forbindelse til de forskjellige boksene når du gjør noe på dem.

- Start uten noen form for kryptering, mac filter etc. Få det til å fungere først får du bygger på sikkerheten, slik at du får sjekket at interop er ok før du går videre.

- Det kan være at du må inn på telnet og slå av thomson sin dhcp server, slik at ikke den tildeler sine adresset, ikke smc sine. (:dhcp server config state disabled )

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Jeg henger meg på dette forumet med et spørsmål om oppsett av Speedtouch 585. Jeg er ganske, ganske ny med alt som har med modem og routere å gjøre, så her trengs det nok litt hjelp for "Dummies" :)

Jeg har altså kjøpt en Speedtouch 585, men oppdaget etter at den ble installert (ADSL-oppkobling) at jeg bare kan ha en datamaskin på nettet av gangen. Da forsvinner litt av poenget med en trådløs router...

Jeg har snakket med leverandøren (et telefonselskap i Litauen, der jeg befinner meg), de sier at det absolutt er mulig å sette opp ST585 slik at flere datamaskiner kan være "på" samtidig, men de vil ikke fortelle meg hvordan. De vil kun sende sine egne folk for å gjøre konfigurasjonen.

Kan noen her fortelle meg hva jeg må gjøre? jeg er inne på oppsettsmenyen for routeren, så dere trenger ikke starte der ;)

Takk på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei.

Jeg henger meg på dette forumet med et spørsmål om oppsett av Speedtouch 585. Jeg er ganske, ganske ny med alt som har med modem og routere å gjøre, så her trengs det nok litt hjelp for "Dummies" :)

Jeg har altså kjøpt en Speedtouch 585, men oppdaget etter at den ble installert (ADSL-oppkobling) at jeg bare kan ha en datamaskin på nettet av gangen. Da forsvinner litt av poenget med en trådløs router...

Jeg har snakket med leverandøren (et telefonselskap i Litauen, der jeg befinner meg), de sier at det absolutt er mulig å sette opp ST585 slik at flere datamaskiner kan være "på" samtidig, men de vil ikke fortelle meg hvordan. De vil kun sende sine egne folk for å gjøre konfigurasjonen.

Kan noen her fortelle meg hva jeg må gjøre? jeg er inne på oppsettsmenyen for routeren, så dere trenger ikke starte der ;)

Takk på forhånd for all hjelp :)

Når du trykker på "speedtouch" øverst til venstre så får du noen linker nederst (i midten av siden)

trykk "set up"

Nå får du en wizard som inneholder noen ferdige oppsett, såkalte templates.

Forutsatt at du kjører generisk (Thomson hyllevare) software så finnes det oppsett på PPP og Bridge inne i wizard fra før)

Du må nå vite hvilken type autentisering din linje benytter.

Hvis du ikke benytter noen PPP-klient eller annen form for autentisering i dag så er det nok en DHCP-klient på WAN-porten av ruteren som er løsningen.

Hvis din ISP har vært litt fremsynt så har de selv lagt in ruter-valget i wizard for deg slik at dette kan velges.

Hvis ikke så kan du laste ned templates til den softwaren du bruker fra http://files.sabohn.no/public/speedtouch/templates

Uansett.... jeg kan godt lede deg igjenom dette, men trenger info om hvilken type opkobling din ISP benytter.

Du kan hjelpe ved å beskrive hvordan du kommer på nett i dag og om du får tidelt IP eller har fast IP f.eks.

Endret av sabohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...