Gå til innhold

Den vanlige anbefalingen, men med tilleggsspørsmål

ssf

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg skal kjøpe meg bærbar pc, men har etterhvert mange kriterier, men også en del spørsmål ang kriteriene.

Jeg trenger ikke kjøpe den før til høsten hvis noen VET at enten vil prisene synke drastisk, eller det vil komme drastiske endringer av hardware som er et "møsst". Dvs store endringer som senere er dyre/vanskelige og oppgradere.

Bruksområde:

- Skole (office++)

- Litt photoshop, men ikke mye

- Kjører ofte mange programmer på en gang (multitasking?)

- Surfing

- Bilder, musikk (, video)

- IKKE spilling (unntatt TrackMania Nations, men kan fint unnvære det)

Ok. Greia er at jeg ikke vet alt for mye om hvilke komponenter som har betydning for hastigheten osv :blush:

Så etter hva jeg har fått med meg, trenger jeg endel minne (til multitasking og vista) og en rask prosessor? Trenger f.eks. ikke allverdens av et grafikkort, siden den ikke skal spilles på (men vista bør flyte fint - er f.eks. 128mb dedikert minne bra nok for meg?)?

Maskinen skal ha:

- DVD brenner, helst rw, men hvertfall cd-rw

- 15'' skjerm eller større

- Trådløst nettverkskort

(- Kortleser - ser det som en klar fordel)

Og til slutt synes jeg det hadde vært pluss med følgende (ikke må-ha-må-ha):

- Kortleser

- Webcam

- Fingeravtrykkleser

- Fjernkontroll

- Bluetooth

Klager heller ikke over god batteritid :D

PS. Har sett litt på HP og acer f.eks, da disse oppfyller kravene svært godt, så bare kom med innspill eller andre merker :)

Ble SVÆRT MYE og ta hensyn til, men håper noen tar seg tid til å svare :)

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel om du tar jobben med å kikke gjennom Hw.no sin prisguide og eventuellt andre nettbutikker, for å finne noen maskiner som har de mest prekære tingene du er på jakt etter. (15", webkamera, fingeravtrykkleser osv..)

Når du har noen alternativer, er det enklere for oss å svare om det er gode kjøp eller ikke.

Det må forventes at du kan klare å gjøre litt research på hva som finnes på markedet.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Ok...skjønner at jeg har uttrykt meg litt feil.

Jeg har noen alternativer som jeg synes ser aktuelle ut, f.eks. hp pavilion (flere aktuelle modeller, f.eks. dv 6...), Acer Aspire 5104, Compal HEL80i med flere, men jeg lurer nesten like mye på hva slags spesifikasjoner jeg trenger etter mitt behov.

Slik jeg har forstått det trenger jeg minst 2gb minne, en rask prosessor og et middels skjermkort. Hva mer trenger jeg, evt hva trenger jeg ikke?

Som nevnt er bruksområdene alt fra skole, LETT spilling (trackmania en sjelden gang), multitasking, ENKEL bilderedigering (sjelden photoshop for å si det sånn), musikk, video og surfing/chatting.

Håper jeg gjorde meg litt bedre forstått nå :)

Lenke til kommentar

Som bruktbilen sa, alle nyere maskiner i 10k klassen kan disse oppgavene meget godt. Selv min celeron 1.3 med 512mb ram og intel skjermkort kan dette.

Derfor kan du velge fritt i maskiner du liker utseendet på egentlig...

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Så for eksempel kan jeg velge en av de jeg nevnte (den jeg liker best) og maskinen vil klare kravene bra. Men betyr det at jeg ikke trenger tenke på skjermkort i det hele tatt? Kan nemlig fint lite om bl.a. skjermkort :p

En ting jeg vektlegger høyere enn det aller meste er at maskinen skal være rask til alle oppgaver. Hva mer enn bra med minne (tenker 2gb) trenger jeg? Prosessor?

Kan nemlig heller ikke så mye om det :innocent:

Men da er det vel utseendet som bestemmer mest kanskje, og da er jo alt opp til meg selv :)

Men en ting. Fint om noen kan kommentere en av de tre maskinene jeg nevnte, komme med anbefalinger osv, f.eks. batteritid, skjerm, støy...

Sindre

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen interesse av å bruke den til noe særlig spilling så kan du velge hva enn du vil, bare pass på at batteritiden ikke er mindre enn 3 timer på normalt arbeid, hvis du kan så kjøper du deg ekstra batteri, skjermen burde være 14"/15", og støy må du nok google navnet på pcen for å se på reviews.

Vekt under 3kg siden du sikkert blir å bære på den en god del.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Greit, takk for hjelpen så langt! :D

Men som jeg spurte i første post - lønner det seg å kjøpe nå eller til høsten, siden jeg kan vente til da...

Men hvis den skulle bli brukt til spilling (ikke noe heavyshitspill liksom) er det bare grafikkortet som evt spiller inn?

Lenke til kommentar

1-2gb ram

1-2ghz prosessor

I ditt tilfelle ser jeg nok at 1gb og rundt 1-1,5ghz holder for deg. Grafikkortet er godt nok er godt nok i de fleste tilfeller.

Det lønner seg å vente til høsten fordi prisene kan nok synke på noen maskiner, siden du ikke trenger den nå ser jeg ingen grunn til å kjøpe den nå.

Edit: Ikke kjøp den rett før du starter på skolen, det kan hende det er noen feil med maskinen, så bestill litt før du starter, slik at også kan bli kjent med pcen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Ok :) Men når jeg kjører ganske mange programmer samtidig (det går tregt her...) er det minne som har noe å bety? For koster vel ikke all verden og oppgradere til 2gb..

Men igjen, takk for hjelpen, så venter jeg nok med kjøp hvis jeg ikke kommer over noen særtilbud!

Lenke til kommentar
Ok :) Men når jeg kjører ganske mange programmer samtidig (det går tregt her...) er det minne som har noe å bety? For koster vel ikke all verden og oppgradere til 2gb..

8842962[/snapback]

Både minne og prosessor hjelper for å øke ytelsen dersom du har mange programmer oppe samtidig. Men jeg vil nok si at du får mer "bang for the buck" dersom du oppgraderer minnet istedenfor å gå for en raskere prosessor. 2 gigabyte er kjekt.

Lenke til kommentar

Ok :thumbup:

Satser på 2gb minne og så bra prosessor som mulig innen pristaket, og dropper å kjøpe en med et bra skjermkort på en måte da. For vel mest for penga etter mitt bruk da ;)

Btw er sjansene store for en av elprice sine acer aspire 9xxx eller 5xxx tror jeg, siden vi har fått elprice butikk i nærheten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...