Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uheldig med fyrverkeri

SKAÐI

Anbefalte innlegg

Okey, jeg og en kompis dreiv å lekte oss med litt bakkefyrverkeri på en ganske øde vei i går. Så på en eller anna måte klarer en gnist ting og antenne noe mose greier ved siden av vegen, det er da selvfølgelit veldig tørr mose som overtenner raskt.. Jeg hiver meg på telefonen og ringer 110 mens kompisen min prøver å røske vekk mosa over flammene slik at de ikke skal spre se enda mer..

Brannmann kommer og klarer og slukke det med ett pulverapparat, og brannbil kommer etterpå for å forsikre seg om at det ikke ulmer noe mer under mosen..

Så kommer politiet, de vil ha navn osv, og sier de skal kontakte oss neste dag..

De har nå ringt til min kompis og sagt att vi får forenklet forelegg og må betale 2000 kr hver, og da lurer jeg på om dette er rimelig eller ei ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okey, jeg og en kompis dreiv å lekte oss med litt bakkefyrverkeri på en ganske øde vei i går. Så på en eller anna måte klarer en gnist ting og antenne noe mose greier ved siden av vegen, det er da selvfølgelit veldig tørr mose som overtenner raskt.. Jeg hiver meg på telefonen og ringer 110 mens kompisen min prøver å røske vekk mosa over flammene slik at de ikke skal spre se enda mer..

Brannmann kommer og klarer og slukke det med ett pulverapparat, og brannbil kommer etterpå for å forsikre seg om at det ikke ulmer noe mer under mosen..

Så kommer politiet, de vil ha navn osv, og sier de skal kontakte oss neste dag..

De har nå ringt til min kompis og sagt att vi får forenklet forelegg og må betale 2000 kr hver, og da lurer jeg på om dette er rimelig eller ei ?

8819572[/snapback]

For å si det enkelt. Jeg synes at forelegget var på sin plass. På den varmeste dagene siden 1887, over en lengre tørkeperiode, så finner dere på å leke med fyrverkeri. Det er et under at dere klarte å begrense dette så brannen kunne slokkes med et brannslokningsapparat. Når det er sagt så er det absolutt beundringsverdig at dere tok ansvar og ringte brannvesenet istedetfor å stikke av (det finnes veldig mange som hadde gjort det nemlig). Men så er det den tingen, at selv om dere er kjekke gutter, og ansvarlige sådann, da det røynet på, så har dere altså utløst en unødig brannutrykkning og forårsaket en nesten-skogbrann pga. dumskap. Hva synes dere selv da? Skulle dere ha sluppet unna fullstendig skuddfri?

edit: Jeg glemte å svare på selve spørsmålet deres. Personlig mener jeg at dere slapp meget billig fra det hele. Det kan godt være at politiet nettopp har honorert deres ansvarlighet (ikke stikke av) med denne billige boten.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
§ 2-9. Bruk av pyrotekniske artikler og gjenstander

Pyrotekniske artikler og gjenstander skal brukes til det formål de er bestemt for og i samsvar med den bruksanvisning som skal følge varen.

Plass for avfyring av fyrverkeri skal velges slik at det ikke oppstår skade på personer eller omgivelser, og slik at nedfallende hylser, stenger e.l. fra luftfyrverkeri ikke kan volde skade.

Oppsetting av raketter, avbrenning av større mengder fyrverkeri, illuminasjon med fakler o.l. må ikke finne sted i tettbebyggelse eller nær tørr skog eller andre brannfarlige omgivelser uten tillatelse fra leder av brannvesenet.

Ikke avfyrt fyrverkeri skal beskyttes mot utilsiktet antenning.

Nødvendig slokningsutstyr skal holdes i beredskap.

I tillegg finnes det bestemmelser om hvilket tidsrom fyrverkeri kan benyttes uten spesiell tillatelse, det er bestemmelser om aldersgrenser etc. Dere slapp billig unna. Dere kunne ha risikert å måtte betale for utrykningen også, men slapp sannsynligvis siden dere varslet selv.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Det er jo et poeng at man får straff for å være ansvarsfull og gi beskjed. Det er selvsagt derfor mange bare stikker.

8819902[/snapback]

Og når de blir tatt får de plutselig samtlige punkter i forskriftene slengt på bordet istedet for et lite forenklet forelegg.

Lenke til kommentar
Det er jo et poeng at man får straff for å være ansvarsfull og gi beskjed. Det er selvsagt derfor mange bare stikker.

8819902[/snapback]

Og når de blir tatt får de plutselig samtlige punkter i forskriftene slengt på bordet istedet for et lite forenklet forelegg.

8820236[/snapback]

Jamen de fikk jo et lite forenklet forelegg, eller bot. Det var iallefall ikke mye. Du får en tusenlapp mer for å pisse på offentlig sted. Og dessuten så får de ikke straff for å være ansvarsfull og gi beskjed, men fordi de har overtrådt en lovregel. Hvis det var så enkelt, så kunne en bare gå og si ifra om at man har kjørt i fylla, og så slippe straff fordi man var så "flink"at man sa ifra. Jeg er meget sikker på at de allerede har fått rabatt for sin ansvarlighet, og de har nok aldeles ikke fått samtlige punkter i forskriftene slengt på bordet, tvert imot. Men det skal vel godt gjøres at de får fullstendig fritak for straff. Ærlig talt! :no:

edit: Og tittelen på tråden "Uheldig med fyrverkeri" er vel noe feil. Den skulle heller vært "Flaks med ulovlig fyrverkeri".

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Nja, hvis fyrverkeriet bare hadde oppført seg normalt, eller vi hadde hatt med gud/brannslukkningsapperat i bilen... Så hadde vi vel klart å slukke det sjøl..

Men noen som veit om forelegg kommer på rullebladet?

Lenke til kommentar
Jamen de fikk jo et lite forenklet forelegg, eller bot. Det var iallefall ikke mye. Du får en tusenlapp mer for å pisse på offentlig sted. Og dessuten så får de ikke straff for å være ansvarsfull og gi beskjed, men fordi de har overtrådt en lovregel. Hvis det var så enkelt, så kunne en bare gå og si ifra om at man har kjørt i fylla, og så slippe straff fordi man var så "flink"at man sa ifra. Jeg er meget sikker på at de allerede har fått rabatt for sin ansvarlighet, og de har nok aldeles ikke fått samtlige punkter i forskriftene slengt på bordet, tvert imot. Men det skal vel godt gjøres at de får fullstendig fritak for straff. Ærlig talt! :no:

8820287[/snapback]

Nå var mitt poeng at de burde være fornøyde med et forenklet forelegg. Altså var jeg uenig med den jeg svarte til, som jeg tolket til å mene de ikke burde fått noen straff i det hele tatt.

Altså, de fortjente den straffen de fikk, og om de hadde prøvd å snike seg unna, da hadde de fått alle punktene i forskriften slengt på bordet. Noe som i så fall ville ført til en bot på et langt høyere beløp.

Lenke til kommentar

8820287[/snapback]

Nå var mitt poeng at de burde være fornøyde med et forenklet forelegg. Altså var jeg uenig med den jeg svarte til, som jeg tolket til å mene de ikke burde fått noen straff i det hele tatt.

Altså, de fortjente den straffen de fikk, og om de hadde prøvd å snike seg unna, da hadde de fått alle punktene i forskriften slengt på bordet. Noe som i så fall ville ført til en bot på et langt høyere beløp.

8821013[/snapback]

Sorry for den :) Min misforståelse.

Men jeg vil igjen berømme guttene for deres holdning og ansvarlighet. Ikke alle voksne hadde sagt ifra. Vi så jo bare statsministeren (Jens) da han bulket nabobilen, han prøvde å stikke av han.

Lenke til kommentar

Forenklet forelegg kommer ikke i rullebladet. Men får du bot fra f.eks politimesteren, så kommer det i rullebladet.

Denne forklaringen fikk jeg da jeg ble stoppet i fartkontroll.

Jeg fikk to valg av politimannen:

1: Tilbud om forenklet forelegg, var kun kr 900,- og han forklarte at forenklet forelegg ikke blir registert i rullebladet.

2: Politianmeldelse. Da vil jeg se bort i fra beløpet på 900,- og vil bli bøtelagt, og dette vil også komme i rullebladet.

Gjett hva jeg valgte.

Jeg syns at forenklet forelegg på 2000 kroner er en billig lærepenge.

Dere ville mest sansynlig fått mye mer å betale om det ble politianmeldelse.

Jeg ville godtatt forelegget uten å nøle, om jeg var trådstarter :D

Lenke til kommentar

Men tingen er att jeg tror ikke vi har fått forenklet forelegg, men forelegg...

Det var vertfall det som sto på dokumentet jeg fikk en kopi av.

Selvfølgelig godtok vi forelegget, han kunne jo gitt oss høyere bot osv, men som han sa så var det nokk værre folk på færde enn oss...

Dessusten hadde vi snakka med grunneiger av ommrådet, og hu var glad att vi hadde tatt annsvar og ikke bare stukket av..

Lenke til kommentar

Forenklet forelegg såvidt meg bekjent kommer ikke på rullebladet, men på en uttømmende politiattest vil den være synlig. Der fjernes den etter 3 eller 5 år. ( Ta det med en klype salt, er ikke helt up-to-date på dette :) )

Så da har vi lært da, neste gang vi starter en brann ringer vi ikke etter hjelp.

Og som nevnt tidligere: Blir du da tatt vil de slenge alle paragrafer de kan etter deg, og ville endt med en langt høyere bot

edit:

Forenklet forelegg

I motsetning til gebyret, regnes et forenklet forelegg som straff. Forenklede forelegg blir imidlertid ikke registrert i bøteregisteret. Forenklede forelegg kan ilegges av politi og tollmyndigheter og brukes som en reaksjon på trafikkforseelser som regnes som mer alvorlige enn de gebyr-belagte forseelsene.

Denne straffereaksjonen forutsetter frivillighet. Man er med andre ord ikke nødt til å vedta et forenklet forelegg. Men det er som regel lurt å vedta. Hvis ikke blir nemlig saken sendt videre til påtalemyndigheten.

Forelegg

Påtalemyndigheten er den eneste instansen som kan ilegge forelegg. Forelegg regnes som straff og havner i motsetning til de forenklede foreleggene i bøteregisteret, der det blir stående i 5 år.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Forenklet forelegg såvidt meg bekjent kommer ikke på rullebladet, men på en uttømmende politiattest vil den være synlig. Der fjernes den etter 3 eller 5 år. ( Ta det med en klype salt, er ikke helt up-to-date på dette :) )

Så da har vi lært da, neste gang vi starter en brann ringer vi ikke etter hjelp.

Og som nevnt tidligere: Blir du da tatt vil de slenge alle paragrafer de kan etter deg, og ville endt med en langt høyere bot

8821679[/snapback]

Hehe, tror en passende åpning her vil være et sitat fra Red Forman i That 70's show: "Dumbass!"

Jeg mener? Hvor gamle er dere, som driver å leker med fyrverkeri i tørt gress på denne måten? Tipper dere ble straffet for uvettig bruk av fyrverkeri, og kanskje noe så spennende som ulovlig oppbevaring av eksplosiver. I tillegg til at jeg nekter å tro at dere oppfylte kravene som stilles for å bruke fyrverkeri. Det er ikke en gang tillatt med åpen ild på denne tiden av året!

Dere er vel typene som sparer på alt stasjet fra nyttårsaften, for å blande alt sammen i en enste stor mølje, for så å leke med det, som om det var bakepulver-bomber. Tror dere kanskje det er en grunn til at det finnes lover rundt slike ting? At det er en grunn til at bare sertifiserte mennesker får behandle slike saker?

Om det er forenklet forelegg eller ikke; dere slapp temmelig billig unna! Ikke bare kunne brannen utartet seg til en større skog- eller lyngbrann, og kanskje til og med boligbrann, dere kunne blitt skadet og! Eller enda verre, noen andre, uskyldige kunne blitt skadet! På tide å tenke lengre enn sine egne barnslige lyster til å leke med ild. En veldig hyggelig lærer sa en gang at de som leker med ild, blir pedofile når de blir voksne! Bruk heller energien på noe konstruktivt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...