Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig system i sikringene

Anbefalte innlegg

Hei. Har en VW Caravelle c 1988 stående hjemme nå for tiden. Når jeg kjøpte bilen hadde den ikke automatisk kjørelys, og hvis man skrudde av motoren uten å skru av lysene så ble de stående på. Jeg fant tidlig ut at varmeapparatet bak i bilen ikke virket og fant fort ut at det var en sikring som hadde gått. Dette var sikringen for varmeapparatet bak samt vindusvisker på bakruta (noe jeg ikke har). Etter å ha erstattet denne sirkringen med en ny en hadde bilen plutselig automatisk kjørelys, og hvis man skrudde av motoren mens lysbryteren var på så fikk man bare parklys. Jeg la også merke til at det automatiske kjørelyset er litt svakere enn lyset man får hvis lysbryteren er på.

Hvis jeg tar ut sikringen til varmeapparatet igjen så er jeg tilbake til det gamle, dvs uten automatisk kjørelys.

Lurte på om det er noen som har en forklaring på hvordan dette henger sammen? Er det noen andre som har lignende sak, eller er det bare et merkelig el-system på min bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sikkert bare noe med at det var enkleste måten å koble kjørelys på da den ble importert (dette er vel påbudt på nyimporterte biler uansett om det er originalmontert eller det må ettermonteres).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror ikke dette er påbudt lengre, men så lenge vi har påbud om kjørelys, er det ihvertfall praktisk at det kommer på automatisk.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at det ikke er påbudt lenger. Syns egentlig ikke det er no særlig med automatisk kjørelys, blir ganske irriterende nedover europa når du er den eneste bilen som kjører med lys på om dagen. Folk har en tendens til å "flashe" deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...