Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 1996 mod - Bilstereotips/hjelp

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Har nettopp kjøpt meg en golf 96 modell og vil nå sette inn anlegg :)

Har denne cd spilleren:

Kenwood KDC-W534U + 40GB HDD, 4X50W, AAC/MP3/WMA/CD, USB2.0

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327803

Videre har jeg tittet på en del nettbutikker og funnet frem til noe som jeg synes virket bra. Problemet er bare at jeg ikke har noen erfaring rundt dette så trenger litt hjelp. Her er hva jeg fant frem fra www.bilradiospes.no :

Budjsettet er på max 10 000kr for anlegget:

Dette ble 9179kr.

Sub i kasse:

Rockford Fosgate Stage 2 - Singel 12" bass - 200w RMS på 4 Ohm

Forsterker til subben:

Infinity Reference 1600A - 400 Watt RMS mono forsterker på 4 Ohm

Høytalere: (tror det er 13cm jeg skal ha til golfen forran i dørene?)

Rockford Fosgate P152S Component System - 60w RMS

Forsterker til høytalere:

Rockford Fosgate P250.2 - Effekt RMS @ 4 Ohm 2 x 60 Watt

Hvordan ser dette ut? Best å gå for 2 forsterke , 1 mono og en 2 kanals?

Er valget av greier bra? Spiller Subben skikkelig?

Vil jeg trenge en kondensator til subforsterkern eller noe?

Alle svar og hjelp mottas med glede :dribble:

Jeg kan ikke mye! :p

post-131918-1181391942_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så greit ut det oppsettet der, nå må du huske sikring til plusskabelen, det er VELDIG viktig. Du kan risikere å svi av hele bilen hvis det kortslutter uten sikring, i verste fall.

Det er lurt med egen forsterker til komponentsettet ja, men kondensator har vel egentlig ikke store nytten i en bilstereo, den kan kanskje filtrere bort litt dynamostøy. For ytelsens skyld så er det mest å hente med ekstra batteri og gode, tjukke kabler. Jeg vil nok anbefale deg å ha et ekstra batteri bak i tillegg til original batteriet. Ekstrabatteriet blir som en "buffer" og hjelper med å stabilisere spenneingen, noe som forsterkeren nyter godt av.

Håper du ble noe klokere av innlegget mitt, hehe. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så greit ut det oppsettet der, nå må du huske sikring til plusskabelen, det er VELDIG viktig. Du kan risikere å svi av hele bilen hvis det kortslutter uten sikring, i verste fall.

Det er lurt med egen forsterker til komponentsettet ja, men kondensator har vel egentlig ikke store nytten i en bilstereo, den kan kanskje filtrere bort litt dynamostøy. For ytelsens skyld så er det mest å hente med ekstra batteri og gode, tjukke kabler. Jeg vil nok anbefale deg å ha et ekstra batteri bak i tillegg til original batteriet. Ekstrabatteriet blir som en "buffer" og hjelper med å stabilisere spenneingen, noe som forsterkeren nyter godt av.

Håper du ble noe klokere av innlegget mitt, hehe. :thumbup:

8824681[/snapback]

Ser ikke helt hva han skal med hverken kondensator, og ihvertfall ikke et ekstra batteri. Dette er den billigste (pittepittelille) sub'en til rockford, og jeg ser ikke at det skulle være noe problem for et noen lunde nytt batteri å drive dette.. Det er jo bare en punch sub, ikke power engang.

Lenke til kommentar

Tenkte som en forberedelse hvis han kommer til å oppgradere, han er jo ikke nødt da, også får han også muligheten til å spille lengre med motoren slått av da.

Med min Rock Mono 1000, som gir 500 watt sånn som den er koblet nå, så "dimmet" lysene på lavt motorturtall før jeg satt inn ekstra batteri faktisk, det slutta når jeg satt inn ekstrabatteriet da.

500 watt er ikke så mye mer enn 400 watt, så helt bortkasta hadde det nok ikke vært med et ekstra batteri. Det kan også være at forterskeren min er mer strømkrevende siden den skal drive 2 subber i 2 ohm.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Men lurer på om jeg skal gå fra det oppsettet over til dette i stedet:

BOSS CH1000 4 kanals forsterker

500w x 4 (Max i 2 ohm)

200w x 4 (RMS i 4 ohm)

2 x 1000w brokoblet, 4 ohm

102 DB

Remote Subwoofer Level Control

Infinity Kappa Perfect 6.1 komponentsett

Maks. effekt 400 Watt

Effekt RMS 100 Watt

Frekvens område 75 Hz - 23 kHz, ±3 dB

Følsomhet (dB/mW) 90 dB

Monteringsdybde 70 mm

Utskjæringsdiameter 129 mm

Monteringsdybde Tweeter 25,4 mm (Hvis ikke medflgende braketter benyttes)

Utskjæringsdiameter Tweeter 45 mm

Men lurer på åssen subwoofer i kasse jeg skal ha. Helst noe ferdig!

Var Rockford Fosgate Punch 2, PL2112 Singel 12" basskasse jeg tenkte først. Burde ikke denne gi meg plenty bass i en liten golf 3?

Noen som vet om denne Visonik VBB112 12" er noe tess? Var jo mye watt! link:

http://strommen-bilradio.no/product_info.p...products_id=231

Tror dere forsterkeren vil dra alt dette? Og til det med batteri - hva koster det?

Kan noen finne en slags "ledningspakke" som har alt jeg trenger?

Sikring til plusskabelen er notert! ;)

Lenke til kommentar

Nå ser det til slutt ut til å bli produkter fra eltek(dynaBel) i stedet da jeg har hørt utrolig mye bra om dem og at de har rimelige priser! www.dynabel.no

dynaBel fronsett 6" med 50W RMS

link: http://www.mamut.com/dynabel/subdet596.htm

dynaBel 9412 subwoofer, 12" med 600W RMS

link: http://www.mamut.com/dynabel/subdet268.htm

dynaBel BF0756 forsterker: Egentlig en 4x75W rms + 2x200W RMS men som jeg vil koble opp som en 3 kanals som vil gi: 2x240W RMS og 1x600W RMS. link: http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm

her snakker vi lyd for pengene!!

Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Var skeptisk til forsterkeren der, brokoble den også gir den plutselig dobbelt så mange watt.

8829529[/snapback]

2x500= 1000

Altså siden det går fra 4 til 2 utganger er det vel ikke så rart om den får det dobbelte?

8831128[/snapback]

Må vel være spisseffekt i så fall, for i 2 ohm er det oppgitt som maks 500 watt per kanal.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Forsterkere SKAL yte mer i brokoblet tilstand. Men BOSS` effektoppgivelser er rotete oppgitt. Dersom forsterkeren gir 4 x 400 watt rms i 4 ohm, skal den i brokoblet tilstand gi 2 x 1600 watt rms, ettersom to kanaler kobles sammen (dobling av effekten) samt at forsterkeren kun vil "se" halvparten av impedansen (nok en dobling).

Uansett virker 4 x 200 watt meget tvilsomt, i hvert fall til prisen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...