Gå til innhold

Stenge Siste Ordet for godt? Hva syns du?

Stenge SO-kjeden for godt?  

647 stemmer

1. 1. Stenge SO-kjeden for godt?

• Ja
      324
    • Nei
      323

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En IRC-løsning i hw/diskusjons navn vil enten være uoffisiell eller heftig regulert. Hva synes egentlig diskusjon.no-ledelsen om en kanal som bruker navnet til diskusjon.no, linkes til i denne tråden som om det var en offisiell løsning, men likevel ikke overvåkes av moderatorer?

9170526[/snapback]

Nay. Jeg liker slett ikke tanken på at SO er blitt enda mer av et anarki. Kanalen skal IKKE ha diskusjon.nos navn uten at den overvåkes 24 timer i døgnet med jernhånd.

Lenke til kommentar
Siste Ordet var langt fra anarki, med alle de reglene.

9171372[/snapback]

Det ble et anarki fordi ingen overholdt reglene og ingen orket å følge med der. For ikke å snakke om at det aldri kom inn en rapportering derfra.

Det har forøvrig allerede blitt diskutert, så nå gjenstår det bare å finne en løsning.

Lenke til kommentar

Det at rapporteringer ikke kom inn kan vel ha noe med at brukerene ikke mener at innholdet er nødvendig å modereres? Jeg reagerer på at du, som brukermoderator, går ut og sier at en IRC-kanal "IKKE" skal ha diskusjon.no sitt navn, uten å overvåkes med jernhånd.

Denne jernhånden forumet har blitt introdusert for har etter min mening drept for mange gode diskusjoner i Siste Ordet. Ja, vi har kategorier for det meste, men det betyr ikke at man gidder å opprette en tråd for et smalt emne som kunne passet inn under en av kategoriene. Tidligere har Siste Ordet fungert som et samlingspunkt for mennesker som kjenner til hverandre, og dermed også ville diskutere med.

Jeg kan ikke si at jeg er så altfor bevandret innenfor dyrehold-delen av forumet, men det betyr ikke at jeg ikke ville deltatt i en liten diskusjon som angår dyrehold, i Siste Ordet.

Lenke til kommentar

Jeg viker bare mer og mer fra Diskusjon etter å ha måtte se på alt det sære som har skjedd.

Oppsummering:

Det funker ikke med siste ordet, men det funker heller ikke å la være å ha siste ordet. ERGO, lag en mellomting?

Gud bedre. Jeg burde ha blitt problemløser.

Lenke til kommentar

Denne jernhånden forumet har blitt introdusert for har etter min mening drept for mange gode diskusjoner i Siste Ordet. Ja, vi har kategorier for det meste, men det betyr ikke at man gidder å opprette en tråd for et smalt emne som kunne passet inn under en av kategoriene. Tidligere har Siste Ordet fungert som et samlingspunkt for mennesker som kjenner til hverandre, og dermed også ville diskutere med.

Jeg kan ikke si at jeg er så altfor bevandret innenfor dyrehold-delen av forumet, men det betyr ikke at jeg ikke ville deltatt i en liten diskusjon som angår dyrehold, i Siste Ordet.

9171518[/snapback]

Et vesentlig poeng jeg i hvert fall har merket meg. Vi har et forum hvor det kan diskuteres det meste, så derfor kan en moderator (med den praksisen som har vært) kunne sette ned "forbud" mot å diskutere det meste i SO. Resultatet blir at man føler overformynderi og det eneste som er igjen å snakke om ikke er verdt å snakke om (les; spam). Men dette er nå teamet oppmerksom på, etter hva jeg kan lese av forslag og tilbakemeldinger internt.

Min personlige mening er at en slik tråd ikke kan sette slike begrensninger. Om noen tema tar helt av så kan vi heller splitte det ut til egen tråd. Eneste unntak er egentlig support, som jeg ikke ser poeng i, i en slik tråd.

Lenke til kommentar

God skrevet Dotten. Flott folk litt oppe i rangstigen begynner å legge merke til hva vi bruke ønsker.

edit:

Jeg vil legge til en ting. Om SO åpnes, en ny SO opprettes eller om et tilsvarende tilbud blir lagt fra ønsker jeg at dette tilbudet skal legges til rette for brukerne og ikke moderatorene. Det er nesten 100.000brukere (eller har vi gått over hundre?) og kun noen få moderatorer. Da er det ikke riktig at tråder skal svekkes og tilrettelegges fåtallet, noe den siste SO ble.

Vil også legge til at jeg er helt enig med fredrik.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Forumet vokser, ja. Men er det dermed sagt at SO-trådene vokser i brukerantall? Ja.

Men til ze big question. Det vil alltid finnes de faste brukerene, som vil holde fast på sitt, som "å faen, hvem er han", osv.

Sånn er det og sånn vil det bli.

Om ot-baren er relevant og like seriøs, er et omdiskutert emne, men må si at SO er ca. like relevant og useriøs som resten av hele ot-baren. Men men.

Jeg mener at alt her er blitt way too mucho macho gått over styr.

Jeg får se hva som skjer når jeg kommer tilbake fra sjøen.

Wæ.

Lenke til kommentar

SO overlevde så lenge, og plutselig ble det et problem. Ikke fordi vi brøt flere regler, men fordi vi fortsatt som vi alltid hadde gjort selv etter nye regler ble opprettet.

En ting kan jeg love dere, og det er at hvis det innføres strengere og strengere regler, så kan dere ikke forvente at vi brukere kommer til å rapportere bruddene. Jeg har aldri rapportert brudd på 14-tegnsregelen fordi det var en idiotisk regel, og på samme måte vil vi aldri anmelde off-topic eller leken personangrep eller noe annet i SO, fordi det er sånn vi vil ha det (og sånn det var).

Når det gjelder moderatorangrep, så har det kun skjedd med de modsene som ble maktsyke og følte et behov for å svinge på kuken framfor å delta og bidra til tråden. Det burde gjøres klart at man er bruker med moderatorprivilegier, ikke en moderator som innimellom synker til brukernivå.

Lenke til kommentar
En ting kan jeg love dere, og det er at hvis det innføres strengere og strengere regler, så kan dere ikke forvente at vi brukere kommer til å rapportere bruddene. Jeg har aldri rapportert brudd på 14-tegnsregelen fordi det var en idiotisk regel, og på samme måte vil vi aldri anmelde off-topic eller leken personangrep eller noe annet i SO, fordi det er sånn vi vil ha det (og sånn det var).

9178551[/snapback]

Du ordlegger deg veldig bra, håper dette åpner noen lukkede øyne.

Når det gjelder moderatorangrep, så har det kun skjedd med de modsene som ble maktsyke og følte et behov for å svinge på kuken framfor å delta og bidra til tråden. Det burde gjøres klart at man er bruker med moderatorprivilegier, ikke en moderator som innimellom synker til brukernivå.

Godt sagt!

Lenke til kommentar
SO overlevde så lenge, og plutselig ble det et problem. Ikke fordi vi brøt flere regler, men fordi vi fortsatt som vi alltid hadde gjort selv etter nye regler ble opprettet.

9178551[/snapback]

Og akkurat der står man med et problem. Brukere kan ikke forvente å få lov til å poste hva de vil på et privateid forum. Og moderatorteamet/forumstyret kan ikke forvente at brukere skal rapportere og følge regler de ikke tror på. Så hva gjør man da? Skal forumstyre bøye av og opprette en ny SO fri for regler hvor den faste so-kjernen kan bedrive sin SO-prat. Eller skal man prøve å opprette et bedre tilbud uten så mange unødvendige regler?

Kanskje finnes det en middelvei, ja til og med en gylden sti, man kan følge i denne saken. Kanskje kan man både lage en tråd fri for regler, men med innhold som appelerer til den stoer brukermassen vi har her på forumet. Det er jo ingen ting i veien for at alle skal kunne drive småprat på forumet. Jeg mener dog at en slik tråd skal følge retningslinjene og være et sted man kan prate selv om man ikke er med hver eneste dag og vet hvem alle er.

Når det gjelder dette med at brukermoderatorer først og fremst er brukere med mod-egenskaper er jeg helt enig med deg. Vi brukermoderatorer er først og fremst brukere. Derfor kan vi også snakke fritt, innenfor foruemts retningslinjer vel og merke, uten at søster-sidene i HW-nettverket eller annonsørene deres i sin tur skal kunne fortelle oss hva vi ikke har lov til å si. Mod-kreftene har vi fått for å gjøre en innsats for forumet. Brukerne er ikke til for forumet. Forumet er til for brukerne. Uten alle de aktive brukerne hadde det jo ikke vært noe forum.

Det er ikke vanskelig å opprette et forum eller en irc-kanal selv om man ønsker et sted å snakke fritt utenfor forumets lange arm. Bundy for eksempel har jo opprettet SO-kanalen på irchig...-et eller annet-serveren på irc. De gangene jeg har vært der inne har jeg sett en stor andel So-brukere der, som tydeligvis har funnet igjen SO-stemningen. Så kan man selvsagt argumentere med at det er tungvindt å skulle innstallere en irc-klient, og at det er diskusjon.nos plikt å opprette en ny SO-tråd. Men faktum er jo at det er feil. Diskusjon.no har ingen annen interesse av å ha en tråd for småprat enn å tilfredstille forumbrukerne. Om de kan lage et alternativt tilbud på forumet som brer over flere brukere enn det SO noen gang klarte vil jo det være enda bedre.

Jeg ser ingenting i veien for at man skal kunne ha en ny tråd, eller hel kategori for småprat. Denne kategorien kan for min del være helt fri for detaljerte regler. Men isåfall må retningslinjene vi har idag bli noe mer klare og tydelig. Hvis forumstyret sammen med moderator-teamet og forslag fra brukerne evner og klarer å lage et bedre tilbud til alle forumbrukere, enn det SO var skal jeg stille meg bak dette forslaget. Jeg er veldig opptatt av at det nye tilbudet skal trekke til seg mer enn bare SO-brukere. Jeg ønsker et sted for småprat der også den jevne spill-bruker kommer inn en gang iblant. Eller kanskje en dedikert gitarist som vanligvis holder seg i Musikk-kategorien som stikker innom for en småprat. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Det er ikke vanskelig å opprette et forum eller en irc-kanal selv om man ønsker et sted å snakke fritt utenfor forumets lange arm. Bundy for eksempel har jo opprettet SO-kanalen på irchig...-et eller annet-serveren på irc. De gangene jeg har vært der inne har jeg sett en stor andel So-brukere der, som tydeligvis har funnet igjen SO-stemningen. Så kan man selvsagt argumentere med at det er tungvindt å skulle innstallere en irc-klient,

Faktisk, så har jeg tenkt på det. Og har en irc klient som åpner seg i browseren din ( http://ilikedeadbabies.com/irc ). Det eneste du trenger er å bytte nick, som gjøres ved å skrive /nick *nick*.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...